הפחתת הנקודות למכבי חיפה ולבית"ר ירושלים, שהצטרפה להפחתת הנקודות להפועל תל אביב, בני סכנין ומכבי תל אביב, שוב העלתה על סדר היום את הניסיונות לטפל באלימות האוהדים באמצעות בתי הדין של ההתאחדות לכדורגל.
ביטול הענישה הקולקטיבית על אוהדי הקבוצות והמעבר להפחתת נקודות, לא גרמו להרתעת אוהדי הקבוצות אשר ממשיכים בהתנהגות שמובילה את מועדוני הכדורגל שוב ושוב אל בתי הדין. מחקרים שנערכו במדינות שונות בעולם המחישו כי ההתמקדות בהרתעה בלבד לא מסייעת בהתמודדות עם תופעת האלימות במגרשים, במידה שלא נעשית פעולה הוליסטית רב מערכתית וכי יש צורך ביצירת תוכנית למניעת אלימות האוהדים ע"י מניעה אכיפתית ומניעה קהילתית.
1 צפייה בגלריה
אצטדיון סמי עופר
אצטדיון סמי עופר
אצטדיון סמי עופר
(צילום: אביהו שפירא)

ראשית, יש צורך ליצור בקרב אוהדי הספורט אפקט של הרתעה אישית והרתעה כללית. פעילות זאת נעשית בעיקר ע"י מערכת אכיפת החוק, הכוללת את המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. מטרת הפעילות הזו היא לעצב בקרב כלל האוכלוסייה אקלים חברתי בעל שני מאפיינים עיקריים: ציות לחוק והגנה על קורבנות פוטנציאליים. הדבר יתבצע על ידי שיתוף פעולה עם המשרדים השונים באופנים הבאים: צמצום הענישה הקולקטיבית ומעבר לענישה פרטנית במישור הפלילי והאזרחי, לצד שינוי חקיקה בנושאים שונים של אלימות אוהדים הכוללת הרחקה לצמיתות ממגרשי הכדורגל של אוהדים אלימים.
מניעת פשיעה קהילתית היא בעיקרה מניעה ראשונית שמטרתה לחזק את הקהילה, כך שיצטמצמו גורמי הסיכון הקהילתיים ויחוזקו גורמי החיסון הקהילתיים, שיבלמו את התפתחות ההתנהגות העבריינית. במקביל, מועדוני הכדורגל בעולם הבינו כי חלק הארי של האוהדים אינו אלים ובעייתי, יש להימנע מתיוג של יציעים וקהילות שלמות ויש לקיים שיח משותף הבנוי על אמון הדדי במסגרתו ניתן להגיע להסכמות מקובלות. לכן יש לערב את האוהדים בנושא מניעת האלימות והפשיעה ולקיים עימם דיאלוג וסיעור מוחות.
יש לשפר את תנאי הצפייה במגרשים, את דרכי ההגעה למשחקים ולקבל החלטה משותפת, עם האוהדים עצמם, בנוגע לשעות המשחקים ומחירי הכרטיסים. בנוסף, יש לחזק את הנוכחות של גורמים נורמטיביים ביציעים תוך עידוד הגעה של משפחות ליציעים, הוזלת כרטיסים לבני הגיל השלישי ולנשים. דרך נוספת היא יצירת שיתופי פעולה מול משרד החינוך על מנת ליצור תוכנית משולבת משרדים שתסייע בהפחתת האלימות על ידי ביקורים של שחקנים בבתי ספר במערכי שיעור ייעודיים, שמטרתם לצמצם אלימות וגזענות ולעודד סובלנות.
על המועדונים, רשויות הספורט והמשטרה לעשות כל שביכולתם על מנת לסכל את רצונם של אוהדים לבצע פעולות אלימות ועברייניות, החל מהצבת מצלמות וידיאו לזיהוי הפנים, מצלמות טלוויזיה חכמות ועוד. בנוסף, להגביר את הפיקוח והמעקב באמצעות אמצעים פיזיים וטכנולוגיים בזמן אמת. בהולנד ובגרמניה הראו כי שיתופי פעולה רב מערכתיים בין המשרדים השונים סייעו בטיפול באוהדים אלימים והובילו ליצירת אקלים משפחתי ונעים ביציעים.
הכותב הוא קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה אקדמית אשקלון

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.