הקריסה של עירוני קריית אתא במחצית השנייה מול הפועל ת"א, השבוע בליגת העל בכדורסל, היא אחת הדוגמאות לתופעה שנקראת השתנקות/חנק תחת לחץ בספורט. זה מונח מוכר לכל מי ששיחק או צפה בספורט, והוא מתייחס לתופעה שבה גם הספורטאים המוכשרים והמיומנים ביותר יכולים להיכשל ולא להופיע במיטבם במשחקים או תחרויות.
דוגמאות לא חסרות: קריסת ה-Red Sox במשחק השביעי בוורלד סיריז בבייסבול, אחרי שכבר הובילו 0:3 בסדרה והחזיקו ביתרון במשחק האחרון, מסומנת לעתים קרובות כאחת הנפילות הגדולות בתולדות הספורט עקב לחץ. גם בספורט יחידני כגון טניס ניתן לראות אירועים כאלו. לדוגמה, כוכב הטניס נובאק ג'וקוביץ', שלמרות הצלחתו והדומיננטיות שלו בספורט, לא הצליח בשנת 2021 לזכות באליפות ארה"ב הפתוחה ובכך החמיץ שני שיאים: זכייה בכל ארבעת טורנירי הגראנד סלאם בשנה קלנדרית אחת, וזכייה ב-21 טורנירי גראנד סלאם - שיא של כל הזמנים.

1 צפייה בגלריה
הטניסאי הסרבי נובאק ג'וקוביץ'
הטניסאי הסרבי נובאק ג'וקוביץ'
גם לו זה קרה. ג'וקוביץ'
(EPA)

הספורטאים מגיעים לתחרות/משחק כאשר הם יודעים שיכולת טובה ותוצאה טובה יביאו איתן פרסום, גאווה וכבוד, ובמקרים רבים אפילו שדרוג כלכלי. מחשבות אלו מגבירות את הלחץ שמוטל עליהם, ובעקבות זאת יחוו ירידה דרסטית ביכולת. וינברג וגולד הציגו במודל שלהם שהשתנקות תחת לחץ תופיע כאשר מספר פרמטרים מתחברים: 1. תחרות חשובה. 2. מהלך קריטי בתחרות/משחק. 3. הערכה ע"י מאמנים וקהל.
המודל מסביר את הכשלים הקוגניטיביים והפיזיים שמשפיעים על הפגיעה בביצוע: פגיעה במתח השריר, שבירה של תזמון וקואורדינציה בזריקה, כניסה לקשב פנימי וצר, שרירים מתוחים ועייפות מוגברות, חוסר יכולת להפנות את הקשב לגורמים חשובים והתרכזות במודעות עצמית. כאשר ספורטאים חשים מודעות עצמית תחת לחץ, הם עוברים לעיבוד מידע של מתחילים, מנסים לשלוט בביצוע שלהם, ודבר זה מגביר את העומס על זיכרון העבודה אשר מוביל להשתנקות ולביצוע ירוד.
אז מה ניתן לעשות? 1. אחת האסטרטגיות היעילות ביותר היא להתמקד בתהליך, ולא בתוצאה. המשמעות היא שספורטאים צריכים להתמקד בביצוע הכישורים והטכניקות שעבדו עבורם בעבר, במקום לדאוג לגבי התוצאות. בנוסף, זה יכול להיות מועיל לאמץ חשיבה של שיפור, הכוללת אימוץ אתגרים כהזדמנויות לשיפור והתפתחות, במקום לפחד מכישלון.
2. תרגול מיינדפולנס. זה כרוך במודעות רבה יותר למחשבות, רגשות ותחושות הגוף של האדם, ללמוד איך לווסת אותם על מנת לשמור על מיקוד וקור רוח. על ידי תרגול מיינדפולנס, ספורטאים יכולים ללמוד לנהל מתח וחרדה, ולהופיע במיטבם גם במצבי לחץ גבוה. קבוצת הפועל באר שבע בכדורסל החלה השנה להשתמש בכלי זה.
3. אחריות הצוות המקצועי לזהות את השלב בו נמצא הספורטאי, לווסת את העוררות שלו ואם צריך להוריד לספסל על מנת להרגיע אותו או לזרוק מילה שתעודד את השחקן.
4. לא לתת למחשבות השליליות להשתלט עליך במהלך המשחק. לא שכחת לשחק, תתחיל עם הדברים הפשוטים והבטוחים שלך במשחק, ולאט לאט הביטחון שלך יחזור ויחד איתו האוטומציה של הפעולות.
5. לבסוף, חשוב שספורטאים יבינו שחנק בלחץ הוא חוויה נורמלית ושכיחה, ושכולם חווים אותה בשלב מסוים בקריירה. במקום לראות בתופעה ככישלון אישי, חשוב לראות בה הזדמנות ללמוד ולצמוח, לחפש משאבים ותמיכה שיעזרו לספורטאים להתגבר על התופעה בפעם הבאה.
*הכותב הינו פסיכולוג ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע. מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים

גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.