בשנתיים וחצי האחרונות הצליח גיא לוזון לשקם את הקריירה שלו. זה קרה אחרי מסע ששיאו היה בהפסד תואר האליפות בבלגיה עם סטנדארד ליאז', והידרדר לנקודת השפל בה ירד ליגה עם מכבי פ"ת. אבל עכשיו, רגע לפני סיום הסיבוב הראשון בליגת העל, לוזון וקבוצתו שוב שקועים מתחת לקו האדום.
לוזון בן ה-46 היה גם זה שהצליח להחזיר את הקבוצה לליגה הבכירה עם בסיס של שחקנים ממחלקת הנוער, והעפיל איתה לגמר גביע המדינה. בעונה שעברה הגיע לפלייאוף העליון, אבל העונה הכיוון שונה בתכלית, מה שהוביל לכעס רב מצד האוהדים. בתפריט: תליית שלטי מחאה, קריאות "תתפטר" במהלך המשחקים וצעקות לעברו ביציאה מהאצטדיון. חמישה משחקים ללא ניצחון עשו את שלהם.
5 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
"גיא בן אדם חזק". הדוד אבי מגבה
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
גיא לוזון. סופג ביקורת מהאוהדים
(צילום: עוז מועלם)
הבעיה הכי גדולה בכדורגל הישראלי היא איכות המאמנים. צריכים לעשות אקדמיה למאמנים. אני משקיע במחלקת הנוער שלי שישה מיליון שקל, ויש לזה תוצרת. מחלקת הנוער לא נועדה לקחת כסף מההורים, וזהו
"אני מכיר את עשרים האוהדים האלו, אפילו ברמת השמות", אומר הדוד והיו"ר אבי בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. "הם חיכו שנתיים וחצי לרגע הזה שבו יוכלו לצאת מהחורים ולהתנפל על גיא. הרי בתקופה הזו הם היו בבעיה, כי היו הישגים. הכל השתנה ברגע שהפסדנו להפועל ירושלים, עוד משחק עם הרבה החמצות שלנו".
איך גיא מתמודד עם זה? "הוא יכול להרים אותי. הוא האדם הכי חזק שיכול להיות. לא נשבר, כי הוא רואה שהקבוצה עדיין משחקת טוב. השחקנים מחוברים אליו והוא יצליח לעשות את השינוי. עד לפני חודש אף אחד לא היה מעז לדבר על היכולות של גיא, שהוא כמובן עדיין אחד מארבעת המאמנים הטובים בכדורגל הישראלי. אם היה לו חודש לא טוב, והכל הלך הפוך עם כדור שלג שהתגלגל, אז הוא מאמן פחות טוב?".
הוא במקום הלפני אחרון. פתיחת העונה כושלת. "זה כישלון של כולנו. נפצעו לנו שחקנים, לא הבאנו תחליפים נכונים. אף אחד מאיתנו לא חושב שעשינו עבודה טובה בפתיחת העונה, אבל כולנו מבינים שזה זמני וישתנה יותר מהר ממה שכולם חושבים".

"בן שמעון אמר לי ששדדו אותנו"

כמה קשה לך להתמודד עם הכישלון והמחאה, כולל השלטים נגד גיא? "אנחנו רק ארבע נקודות מהמקום התשיעי, זה לא איזה פער של 20 נקודות. ברור שאני לא מרוצה מהמקום שאנחנו נמצאים בו, אבל אני רואה מה קורה בקבוצה. אם הייתי רואה שאנחנו לא משחקים טוב, ששחקנים לא מתאמצים או לא מחוברים למאמן, זה משהו אחר".
"זה לא משנה אם זה גיא או לא, קשר משפחתי או לא, אני בוחן את המצב בצורה הכי ברורה. אני כבר שלושים שנה מתעסק בזה. ניצחתי עשרות פעמים, הפסדתי עשרות פעמים, הייתי באירופה שלוש שנים ברציפות, היינו בגמר גביע, שלב הבתים של הליגה האירופית. לכל קבוצה יש ירידות ועליות, מה לעשות".
5 צפייה בגלריה
לאמק בנדה
לאמק בנדה
לאמק בנדה מאוכזב. "לכל קבוצה יש ירידות ועליות"
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
מוחמד עוואד חוגג
מוחמד עוואד חוגג
מוחמד עוואד. "אנחנו בלי רגל מסיימת"
(צילום: אורן אהרוני)
אז מה קרה? "פשוט מאוד – מכבי פ"ת לא השכילה להביא חלוצים. הבאנו את דור ג'אן ומוחמד עוואד, אבל הם נפצעו. אנחנו בלי רגל מסיימת, אחרת היינו מנצחים את אשדוד 0:3. במקום זה הפסדנו. רן בן שמעון בא אליי בסיום המשחק ואמר לי ששדדו אותנו. הבאנו שחקנים שנפצעו, היינו חודשיים בלי ינון אליהו וארד בר, כך שהיו כמה דברים לא מתוכננים שהגיעו ביחד. אנחנו לא בוכים, זה חלק מהכדורגל. יש עוד כמה קבוצות שהיעדרויות ופציעות משפיעות עליהן, כך גם עלינו".
הופתעת מעוצמת הנפילה? "לא הופתעתי ולא ציפיתי. הבאנו שחקנים טובים כמו בנדה או אדניי, שבמשחקים האחרונים פחות מבקיעים. בנדה הגיע נגד ירושלים ואשדוד למספר מצבי הבקעה בטוחים. אילו היה מבקיע רק גול אחד, הסיפור היה שונה".

"להשאיר את עבדה לא היה אנושי"

החיסרון המשמעותי ביותר הוא של ליאל עבדה. "אין ספק שעבדה שחקן מצוין, ואני מאחל לו שימשיך להצליח בסלטיק. הרי אי אפשר לעצור ילד שמרוויח כמה אלפים מלהגיע לחוזה של מיליוני שקלים. להשאיר אותו בפ"ת זה לא היה אנושי. גם תאי בריבו שעבר לאוסטריה, אבל אנחנו קבוצה מייצרת שצריכה להמשיך לעבוד".
הבעיה המסורתית שלכם היא בחירת זרים כושלת. "אז אני אומר לך שהכישלון נובע מכך שנפצעו לנו שחקנים ולא הבאנו תחליפים נכונים. הבאנו את ירוסלב מיכאליק ששיחק עם נבחרת סלובקיה נגד ישראל, והיה טוב. ופתאום אתה רואה שבליגה שלנו הוא לא פוגע בכדור. אבל אני מסכים איתך במאה אחוז, זה לא רק בשנים האחרונות אלא מהיום שאני מכיר את מכבי פ"ת - תמיד הצלחנו עם זר או שניים מתוך חמישה או שישה".
5 צפייה בגלריה
ליאל עבדה
ליאל עבדה
ליאל עבדה. "אי אפשר לעצור אותו מלהתקדם"
(צילום: רויטרס)
למה? "לצערי, הקבוצה שלי מעולם לא נבנתה על זרים אלא על הצעירים שלי. גם עכשיו מי שמוביל את הקבוצה הם בלוריאן, אזולאי או שלו דניאל. הבעיה הכי גדולה בכדורגל הישראלי היא איכות המאמנים. צריכים לעשות אקדמיה למאמנים. אני משקיע במחלקת הנוער שלי שישה מיליון שקל, ויש לזה תוצרת. מחלקת הנוער לא נועדה לקחת כסף מההורים, וזהו. אנחנו גם לא מעבירים כספים ממחלקת הנוער לבוגרים, אלא משקיעים בה. לא רק שהוצאנו ממנה כמות גדולה של שחקנים, אלא גם את מספר השחקנים הגדול ביותר לחו"ל".
למזלך, רמת הליגה כל כך נמוכה שאתה יכול לנצח בשני משחקים ולהתקרב לפלייאוף העליון. "זו ליגה שוויונית. קח למשל את אשדוד, שלפני הפגרה הייתה מתחת לקו האדום ועכשיו במקום השישי. זו ליגה שבה קבוצה צריכה קצת להתחבר, ואתה מצליח. הרי אשדוד ניצחו שלושה משחקים 0:1".