רק רגע. אמנם ברק בכר נכשל בניסיון האירופי הראשון שלו, אבל בכדורגל הישראלי יש לו מעמד של קוסם. לא פחות. בנבחרת עשו הכל כדי להחתים אותו עד שדחה אותם בנימוס, במכבי חיפה בונים על קאמבק מפואר, ובאופן טבעי שמו מקושר גם לאלופה שבדרך מכבי ת"א, איתה יש לו אפשרות להגיע שוב לשלב הבתים בצ'מפיונס.
אבל לבכר אין שום סיבה למהר. בניגוד למאמנים אחרים, יש לו את הלוקסוס לשבת על הגדר ולהמתין להחלטה הנכונה ביותר עבורו. הרי מבחינה כלכלית הוא מסודר לשנתיים הבאות בהתאם לחוזה בכוכב האדום בלגרד, שנדרשת לפצות אותו ב־1.2 מיליון יורו לעונה – או באופן ישיר או על ידי תביעה בפיפ"א. בשורה התחתונה, הפרנסה היא לא השיקול במקרה הזה, כי המשכורת מתקתקת כמו שעון. ההנחה היא שבכר לא ירצה להמשיך לשבת בבית, אך בשלב זה הוא שומר על הקלפים קרוב לחזה ולא מתפתה לקפוץ על כל הצעה. בדיוק כמו על הקווים, הוא משחק טקטי, על זמן, כדי להשיג את התוצאה הרצויה.
3 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
מבחינת חיפה, הפיתוי גדול מדי. בכר
(צילום: Paul ELLIS / AFP)
הנבחרת תחכה. בכר עשה דבר שמעטים מהמאמנים הישראלים, אם בכלל, העזו לעשות: לדחות הצעה מנבחרת ישראל, שהגישה לו חוזה גבוה במיוחד, בהתאם למעמד שתפס בזכות שש האליפויות. הוא התלבט, אבל בסופו של דבר הגיע למסקנה שזה לא השלב הנכון עבורו ללבוש את האימונית בכחול־לבן. הוא רק בן 44, ועדיין רעב לפעילות היומיומית הדינמית של מאמן במועדון. הוא ראה איך הנבחרת פגעה כמעט בכל מאמן שנענה לאתגר – מה גם שקמפיין מוקדמות המונדיאל אבוד מראש.
השטיח הירוק נפרש. אין ספק שבכר היה שמח לקבל הזדמנות נוספת בקבוצה מעבר לים, אבל אם זה לא יקרה, מן הסתם האופציות שנשארות על השולחן הן מכבי חיפה ומכבי ת"א. לגבי האחרונה, עוד לא ברור עתידו של רובי קין, אך מבחינת הירוקים הדרך של בכר לקבוצה כבר נסללה, השטיח נפרש עבורו.
ההחלטה של יעקב שחר ללכת על האקס התקבלה מיד אחרי ההדחה ברבע גמר גביע המדינה על ידי מכבי נתניה. באותה נקודה הבינו בחיפה שהם ייצאו מהעונה הזו בידיים ריקות, ולכן עליהם לחשב מסלול מחדש אחרי שהניסוי עם מסאי דגו, מאמן בתחילת דרכו, לא הניב פירות. דגו היה ונשאר מוערך מאוד על ידי הקבוצה, בטח בזכות ההישגים שלו עם הנוער ובשילוב הצעירים העונה, אבל כשפיגורה כמו בכר, האיש שחתום על המהפכה הגדולה במכבי חיפה, חזר לשוק, הפיתוי הוא גדול מדי.
3 צפייה בגלריה
מכבי חיפה הפועל חדרה מסאי דגו
מכבי חיפה הפועל חדרה מסאי דגו
בחיפה טרם ויתרו עליו. דגו
(צילום: גיל נחושתן)
האלופה, ככל הנראה היוצאת, חיכתה עם המהלך עד אחרי משחק העונה כדי לא לפגוע בהכנות אליו, ועכשיו היא מאיצה את המהלך. המסקנה היא שהתיקו נגד מכבי ת"א סגר סופית את הסיפור, וזה הזמן להוריד מהמדף את המאמן המבוקש. גורם המקורב למכבי חיפה טוען כי העסקה כבר סוכמה, אבל בסביבתו של בכר מבהירים כי מבחינתו הפור עוד לא נפל.
בדיוק כמו שכיבד את יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ והגיע לפגישה איתו, כך בכר ינהג כמובן עם נציגי חיפה. עדיין לא ברור מה הוא יגיד, אך דבר אחד ברור: שום החלטה לא תהיה בלב שלם. אחרי שלוש שנים קסומות בסמי עופר, בכר הגיע באופן טבעי לתחושת מיצוי, וחיפש להחליף אווירה. ההתנסות בכוכב האדום לא המריאה לשום מקום, אבל המאמן הישראלי עוד לא ויתר על החלום הגדול. במועדון הירוק מבינים את ההתלבטות שלו, וגם את העובדה שהם יצטרכו לעבוד קשה כדי לגרום לו לעלות בחזרה על כביש ת"א־חיפה. בכר לוקח את הזמן, יודע שנותרו עוד שמונה מחזורים עד לסיום העונה ושהאקסית תחכה לו – ולכן מעדיף לחשוב עם עצמו עוד קצת, ואולי לחכות להצעה שתיפול לו מהשמיים.
אולי בכל זאת דגו. מהצד השני צריך לזכור ששחר מאוד לא אהב את העזיבה של בכר לפני תום החוזה שלו. האכזבה מההחלטה החד־צדדית של המאמן לעבור לסרביה גרמה לבעלים לשנות קונספציה ולהמר על דגו. בנוסף, יש לקחת בחשבון ששכרו של בכר גדול פי ארבעה מזה של המאמן הנוכחי, סדר גודל של 400 אלף יורו, ובכר ודאי ידרוש גם שדרוג משמעותי בסגל, מה שרק יגדיל את ההשקעה. וישנו עוד מוקש בדרך: בזמן שבכר לא היה בקבוצה, גל אלברמן רק צבר יותר ויותר כוח. אם דגו, הפרויקט האישי שלו, ימשיך על הקווים, המנהל המקצועי יישאר הסמכות הדומיננטית – מה שלא יכול לקרות כשבכר המאמן. כך או כך, בחיפה כבר התקבלה החלטה שאם בכר לא יגיע, דגו יהיה המאמן.
3 צפייה בגלריה
קין
קין
חלק משמעותי בפאזל. קין
(צילום: עוז מועלם)
שלום לך אירופה. אין ספק שכלכלית, לבכר היה קשה להגיד לא לכוכב האדום. מצד שני, עוד לפני שעמד לראשונה על הקווים בסרביה כבר היה ברור שמדובר בסיכון מקצועי. להגיע למועדון שיש לך רק מה להפסיד בו – כזה שזוכה באליפות כבר שש שנים ברציפות בלי שום מאמץ, שהזרים לא מצליחים בו ועוזבים בסיטונות ושההנהלה הקפריזית שלו יושבת למאמנים על הראש. מובן שהפיתוי העיקרי היה הופעה אוטומטית בשלב הבתים בצ'מפיונס, אך ההימור על הצלחה במפעל הבכיר של אירופה לא הצליח בלשון המעטה.
הכישלון בכוכב כמובן לא משרת את המטרה של בכר לקבל ג'וב חדש, אבל ישנה עוד סיבה שמהווה מכשול. מאז 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" העוינות כלפי ישראל רק הולכת ותופסת תאוצה, מה שסוגר לא מעט דלתות עבור מאמנים כחול־לבן בעת הזו. אם בכר אכן יישאר בארץ ויחליט שעם כל הכבוד לאהבה שלו למכבי חיפה הוא רוצה לנסות את כוחו במקום אחר, מכבי ת"א תיכנס לתמונה. מבחינת הצהובים, קין ימשיך אם ירצה. במקרה שיעזוב, מיץ' גולדהאר יחרוג ממנהגו למנות רק מאמנים זרים, וילך על קבלן האליפויות המקומי.
פורסם לראשונה: 01:30, 10.04.24