בקניה לא מצליחים לעכל את מותו הטראגי של שיאן העולם במרתון והגיבור המקומי, קלווין קיפטום, שנהרג הלילה (בין ראשון לשני) בתאונת דרכים יחד עם מאמנו ג'רוויס חאקיזימאנה. רק בשבוע שעבר איגוד האתלטיקה הבינלאומי אישר רשמית את השיא של הקנייתי, שהיה בן 24 בלבד במותו.
הפראמדיק הראשון שהגיע לזירת התאונה העיד כי גופתו של קיפטום נמצאה מתחת לרכב המרוסק, ושחגורת הבטיחות נקרעה. חאקיזימאנה נמצא כשהוא מוטל על גבעה בהמשך הדרך ועוד נשם, אך הלך לעולמו לפני שהספיקו לבצע בו פעולות החייאה.
2 צפייה בגלריה
האצן הקנייתי קלווין קיפטום
האצן הקנייתי קלווין קיפטום
בן 24 בלבד במותו. קלווין קיפטום לאחר שקבע את השיא המדהים במרתון
(KAMIL KRZACZYNSKI / AFP)
רצים קנייתים מהמדינה האפריקאית, שהיא מעצמת ריצה למרחקים ארוכים, ספדו למי שנחשב לכישרון הגדול ביותר בתחום והיחיד שירד מ-2:01 שעות במרתון. מעל כולם עמד ההספד של אליוד קיפצ'וגה, שקיפטום נחשב ליורשו: "אני עצוב מאוד על מותו הטראגי של שיאן העולם והכוכב העולה, קלווין קיפטום. כל חייו היו לפניו והוא היה בדרך לגדולה. אני שולח את תנחומיי העמוקים ביותר למשפחתו".
מקבוצת האתלטיקה 'גולאזו', בה היה חבר קיפטום, נמסר: "בשם כל הספורטאים וחבריו למקצוע של קיפטום, אנחנו שולחים את תנחומינו הכנים למשפחתו, חבריו ולמשפחת האתלטיקה".
גם ברחבי העולם קיבלו בתדהמה את הידיעה על התאונה הטראגית: "אני בשוק מוחלט מהרגע ששמעתי על התאונה הנוראית הזו", אמר הרץ האמריקאי ברנרד לגאט, שנטל חלק בחמש אולימפיאדות. "קיפטום עזב את העולם זה מוקדם מדי. נוח על משכבך בשלום, אלוף".
רוברט דה קסטליה האוסטרלי, שזכה חמש פעמים באליפות העולם במרתון: "בין רגע, איבדנו סופרסטאר בהתהוות. זה רק ממחיש עד כמה יקרים הם החיים ועד כמה כולנו פגיעים".
יו"ר איגוד האתלטיקה העולמי, סבסטיאן קו, אמר: "אנחנו המומים ועצובים עד עמקי נשמתנו מהחדשות על מותם של קלווין קיפטום ומאמנו. בשם האתלטיקה העולמית, אנחנו מוסרים תנחומים למשפחתו, חבריו, חבריו לקבוצה והאומה הקנייתית כולה. רק בשבוע שעבר זכיתי לאשר את התוצאה ההיסטורית שלו בשיקגו, המקום בו קבע אותה. אתלט מדהים הותיר מורשת מדהימה, נתגעגע אליו מאוד".
2 צפייה בגלריה
הרכב בו נהג קלווין קיפטום לאחר התאונה
הרכב בו נהג קלווין קיפטום לאחר התאונה
הרכב המרוסק לאחר התאונה
(EPA/STR)
ראש ממשלת קניה לשעבר, ראילה אודינגה, ספד לקיפטום: "הוא היה גיבור אמיתי, אדם יוצא דופן ואייקון אתלטיקה קנייתי". שר הספורט הקנייתי, אבאבו נמוואמבה: "קניה איבדה יהלום מיוחד במינו. אין לי מילים". בנוסף, המדינה הודיעה כי היא תהיה אחראית על סידורי הלוויתו של הרץ המנוח.
באתר החדשות הקנייתי 'Nation' נפרדו מ"הכוכב העולה שרק המשיך לנסוק למעלה", וביכו את הזה ש"המוות שדד את קניה ולקח ממנה את אחד הסופרסטארים הגדולים שהיו לנו".

מטאור בשמי האתלטיקה

קיפטום, שניצח בחצי מרתון אלדורט ב-2018, וסיים בחצי מרתון ולנסיה ב-2020 במקום השישי בהיותו בן 21, הגיח לצמרת רק עם סיום תקופת הקורונה. הילד שהתחיל לרוץ בגיל 13, כאשר השתרך מאחורי הרצים שהתאמנו באזור, רץ את שלושת המרתונים הראשונים שלו רק ב-2022 ו-2023.
במרתון הראשון שלו הוא קבע את התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה, 2:01:53 שעות, רק 44 שניות משיא העולם בו החזיק אז אליוד קיפצ'וגה ושיא למרתון בכורה. באוקטובר האחרון הוא כבר התעלה עם 2:00:35 שעות במרתון שיקגו, תוצאה דמיונית עד לפני מספר שנים.
קיפטום היה ידוע בקצב האימונים המטורף שלו – לדוגמה, 350 ק"מ בשבוע, יום אחרי יום, לפני תחרות גדולה – והתכוון לנסות לרדת משעתיים במרתון רוטרדם באפריל, כהכנה לאולימפיאדת פריז, שם היה אמור להיות הפייבוריט למדליית הזהב.