עד יום שני השבוע, האנשים היחידים שידעו כי לטורונטו ראפטורס יש שחקן בשם ג'ונטאי פורטר, היו כנראה חלק מאוהדי הראפטורס ואחיו, מייקל פורטר ג'וניור מדנבר. אבל אז התברר שג'ונטאי, שחקן של 4.4 נקודות למשחק, דווקא צבר העונה הרבה מאוד אוהדים, שגם עשו לא מעט כסף בזכותו. נולד סקנדל, ועכשיו ה-NBA חוקרת מקרה שלכולם ברור כי הוא רק סנונית ראשונה המבשרת את בוא הצרות הצרורות.
הסיפור מתחיל במשחק של הראפטורס ב-26 בינואר מול הקליפרס, שלפניו נרשמה התעניינות מוגברת של מהמרים סביבי מספרי האנדר/אובר של פורטר שהיו 5.5 נקודות, 4.5 ריבאונדים, 1.5 אסיסטים ו־0.5 שלשות. פורטר שיחק רק ארבע דקות לפני שעזב את המגרש בגלל מה שדווח כהחמרה של פציעה בעין. הוא לקח שלושה ריבאונדים, מסר אסיסט ולא קלע אף נקודה. למחרת, כחלק מדיווח יומי, הודיע אתר הימורי הספורט הגדול DraftKings כי מהמרי האנדר על השלשות של פורטר, היו המנצחים הגדולים של הלילה. יומיים אחר כך התרחש נס, העין של פורטר החלימה, הוא שיחק 19 דקות וקלע 12 נקודות.
4 צפייה בגלריה
ג'ונטאי פורטר
ג'ונטאי פורטר
ג'ונטאי פורטר. פתח תיבת פנדורה
(צילום: Rick Osentoski-USA TODAY Sports)
כמעט חודשיים אחרי, ב-20 במארס, שיחק פורטר שלוש דקות נגד סקרמנטו וירד מהמגרש בטענה שהוא לא מרגיש טוב. הוא סיים עם שני ריבאונדים ואפס נקודות. האובר־אנדר שלו היו 7.5 נקודות ו־5.5 ריבאונדים. למחרת דיווח DraftKings, שוב, כי המהמרים על המספרים של פורטר עשו הרבה כסף. חלק מההימורים היו בסכומים של 20 אלף דולר. הצחנה הגיעה סוף־סוף ל־NBA ונפתחה חקירה.
ל־NBA יש מדיניות קשוחה בכל הקשור להימורים. לשחקנים, מאמנים, שופטים וכל מי שמועסק על ידי הליגה אסור להמר. הפרה של האיסור עשויה להוביל לקנסות, השעיות וביטול חוזים. לליגה יש צוות מיוחד של מדעני נתונים שמנטרים ומחפשים אנומליות באתרי הימורים. המאמץ אכן רציני, אבל לא בטוח שהוא יספיק בטווח הארוך, והליגה יכולה להאשים רק את עצמה. ה־NBA נכנסה, במיוחד בשנתיים האחרונות, לחתונה לא קדושה עם אתרי הימורי ספורט. הפיתוי גדול, הפרצה קוראת לגנב - או לשחקן כמו ג'ונטאי פורטר שנמצא על חוזה זמני של 400 אלף דולר לעונה - וכמו שאמרו הגשש החיוור עוד לפני שפורטר נולד: גנב, כשקוראים לו - בא.
4 צפייה בגלריה
ג'ונטאי פורטר
ג'ונטאי פורטר
הפיתוי גדול ג'ונטאי פורטר
(צילום: Rick Osentoski-USA TODAY Sports)
רק בשבוע שעבר סיפר מאמן קליבלנד, בי־ג'יי ביקרסטאף, כי קיבל איומים ממהמרים. "הם השיגו את מספר הטלפון שלי ושלחו לי הודעות מטורפות שהם יודעים את הכתובת שלי ומי הילדים שלי וכל הדברים האלה", אמר ביקרסטאף, "זה משחק מסוכן וקו דק שאנחנו הולכים עליו".
ביקרסטאף הוא המאמן הראשון שדיבר בפומבי על הבעיה שהחיבור להימורים מציבה בפני שחקנים ומאמנים. "זה מביא ללחץ נוסף במשחק לחוץ גם ככה", אמר, "זו הסחת דעת. אנחנו באמת צריכים להיות זהירים, כי לדעתי זה עבר את הגבול. אני עומד על המגרש, אנחנו מובילים ב־10 הפרש אבל צריכים לנצח ב־11 כדי שאנשים ירוויחו, והקהל צועק עליי להשאיר את החבר'ה במשחק. זה מגוחך. אני מבין את הצד העסקי, אבל אנחנו הולכים רחוק מדי". כוכב בוסטון ג'ייסון טייטום העיד: "אוהדים זורקים שיט מהיציע כל הזמן – תקלע עוד שלשה, עוד ריבאונד, תקלע 25 נקודות על המחצית. אנחנו מרגישים את זה, ברור. זה לא היה ככה בעונות הראשונות שלי. אני רואה בטוויטר אוהדים מדברים על איך הפסדתי להם כסף. זה לא נעים".
4 צפייה בגלריה
מאמן קליבלנד קאבלירס ג'יי.בי ביקרסטאף
מאמן קליבלנד קאבלירס ג'יי.בי ביקרסטאף
ג'יי.בי ביקרסטאף. הראשון שדיבר על כך פומבית
(Stephen Lew/Reuters)

בסיס רקוב

המזל של ה־NBA כרגע הוא שארה"ב עסוקה בפרשת הימורים גדולה הרבה יותר בליגת הבייסבול, ופה זה כבר לא שחקן מחליף שאיש לא מכיר בקבוצה מקנדה. כאן מדובר בכוכב הגדול ביותר של המשחק - היפני שוהיי אוטאני, שחתם בקיץ על החוזה הגדול בהיסטוריה: 700 מיליון דולר ל־10 שנים בלוס־אנג'לס דודג'רס, אחת הקבוצות שמגדירות ממש את הבייסבול.
הפרשה התפוצצה כשהתברר כי המתורגמן האישי של אוטאני, איפיי מיצוהרה, חייב 4.5 מיליון דולר לארגון הימורים לא חוקי שאותו מנהל טיפוס בשם מת'יו בוייר. בין היתר, נעשו שתי העברות של חצי מיליון דולר מהחשבון של אוטאני לבוייר. מיצוהרה, שהיה חבר של אוטאני ונבחר על ידו להיות המתורגמן שלו, טען כי שוהיי שילם עבורו את החוב. אוטאני מכחיש כל קשר, ובמסיבת עיתונאים שכינס השבוע אמר כי הוא קורבן לפשע. מיצוהרה פוטר מתפקידו כמתורגמן, ה־FBI מעורב, ליגת הבייסבול פתחה בחקירה. אם יתברר כי השחקן שהחזיר את הבייסבול להיות ענף קולי שילדים אוהבים, אכן מעורב בהימורים, זה יהיה לא רק סוף הסיפור של אוטאני - זה ייתן לליגה מכה שייקח לה הרבה מאוד שנים לקום ממנה.
4 צפייה בגלריה
שחקן הבייסבול שוהיי אוטאני לצד המתורגמן שלו איפיי מיזוהארה
שחקן הבייסבול שוהיי אוטאני לצד המתורגמן שלו איפיי מיזוהארה
שחקן הבייסבול שוהיי אוטאני לצד המתורגמן שלו איפיי מיצוהרה. גם בבייסבול עסוקים בהימורים
(Frederic J. Brown / AFP)
ההבדל האחד לטובת ליגת ה־MLB לעומת ה־NBA, הוא שבמקרה של אוטאני מדובר בפרשה שקשורה להימורים לא חוקיים. במקרה של פרשת פורטר וריקושטים קטנים נוספים, אלה אתרי הימורים חוקיים לגמרי שה־NBA מעודדת אוהדים להמר בהם. כל שידור של משחק NBA מלווה בשקופיות עם יחסי הימורים, ואתרים כמו FanDuel ו־DraftKings נותנים חסויות ומשתמשים בפרצופי שחקנים בקנה המידה של לברון ג'יימס כדי לקדם הימורים.

מודל הצביעות

הליגה, כמובן, מאוד רגישה לכל רמיזה שההימורים פוגעים בטוהר המשחק. כשהסנטר של מינסוטה, רודי גובר, עשה תנועת "כסף" לעבר השופט סקוט פוסטר, הוא נקנס ב-100 אלף דולר, שהוא הקנס המקסימלי שאפשר להטיל על שחקן. באמת שאין דבר שחשוב יותר לאדם סילבר מהמותג של ה־NBA, אבל בהחלטה לסכן את האינטגריטי של הליגה בתמורה להזרקת כמויות גדולות של כסף, הוא, איך נאמר, מהמר על המורשת שלו, והסימנים לא טובים.
כבר עכשיו, עוד לפני שהגיע סקנדל גדול באמת, הנרטיב מתחיל להירקם. ציוץ ויראלי כמו "חקירת ג'ונטאי פורטר נערכת בחסות Fanduel, השותף הרשמי להימורים בספורט של ה־NBA", הוא דבר רע מאוד למותג. ורע לא פחות לשמוע פודקאסטים שבהם פרשני NBA מדברים על איך הליגה צריכה להגן על קדושת המשחק, לפני שהם מעניקים למאזינים קוד פרומו להימור ראשון חינמי ב־FanDuel.
פורסם לראשונה: 01:30, 29.03.24