בקיץ 2019 ג'יימס הארדן הדהים את עולם הכדורסל. בסדרת סרטונים שעלו לרשתות החברתיות נראה כוכבה של יוסטון רוקטס באותה תקופה מנסה מהלך חדש - זריקה על רגל אחת. הארדן אפילו זרק ככה במספר משחקים, אבל מהר מאוד ויתר על הרעיון כשראה שהכדור לא נכנס, וזה הופך לקוריוז.
מה תגידו אם אספר לכם שבאירופה יש שחקן שזורק על רגל אחת כל הקריירה שלו, ולמרות שהוא משחק בליגה הספרדית ואף מוביל אותה בטבלת מלכות האסיסטים (6.4 למשחק), מעולם לא שמעתם עליו?
3 צפייה בגלריה
יובאן נובאק
יובאן נובאק
נובאק. זריקה לא שגרתית
(צילום: Fiba Photos)
(צפו בזריקה של נובאק)
אז לשחקן קוראים יובאן נובאק (27, 1.88 מ') והוא הרכז של פואנלברדה מהליגה הראשונה בספרד. בימים האחרונים סרטון היילייטס שלו הפך לוויראלי. מי שהעלה את הסרטון הוא אנתוני גודס, שהספיק לשחק בארץ בהפועל ת"א, חולון, נס ציונה וגלבוע/גליל, והיום יוצר תוכן ברשת על כדורסל.
"נובאק הוא השחקן הכי מיוחד באירופה", אומר גודס. "שחקנים אירופיים נוטים לשחק בקצב אחר מהאמריקאים, אבל מעולם לא ראיתי משהו כזה. שחקן עם שחרור מהיר של הכדור בזריקה הוא קטלני, אבל שחקן שזורק על רגל אחת זה כבר מישהו שאי אפשר לחסום".

הנשיא שפחד מה יגידו האוהדים על הזריקה

עד גיל 15 טכניקת הזריקה של נובאק הייתה שגרתית, אבל אז תרגול באימון אחד בקבוצת הנוער של ורסאץ' הסרבית גרם לשינוי. "המאמן שלנו זארה ווקורוביץ' אמר לנו לזרוק 200 זריקות לשלוש", סיפר בראיון לאתר הגרמני basketball.de ב-2019. "אחרי שזרקתי 100 פעמים בצורה רגילה, זה הפך להיות משעמם אז החלטתי לזרוק על רגל אחת סתם בשביל לנסות, והכדורים נכנסו".
כשנשאל האם ווקורוביץ' גער בו אחרי שראה אותו זורק ככה, אמר נובאק: "כשאתה צעיר מאמנים תמיד רוצים לתקן את טכניקת הזריקה שלך כדי שהיא תהיה לפי הספר. אבל ווקורוביץ' אמר לי שאני יכול להמשיך לזרוק ככה, ולא לפחד. זארה הוא המאמן שנתן לי הכי הרבה ביטחון בקריירה".
3 צפייה בגלריה
גודס. התלהב מנובאק
גודס. התלהב מנובאק
גודס. התלהב מנובאק
(צילום: טל שחר)
כשהיה בן 21 יצא נובאק לראשונה מתחומי סרביה וחתם בטורו מהליגה הפולנית. באותו הזמן הוא עוד שילב את הזריקה על רגל אחת עם זריקה רגילה על שתי רגליים, זאת כנראה הסיבה שמאמן הקבוצה פיוטר איגנטוביץ' לא באמת ידע שהאלמנט הזה קיים במשחק שלו. "אחרי שבועיים של אימוני טרום עונה המאמן התקשר לסוכן שלי ואמר לו שמשהו לא בסדר איתי, שאני זורק על רגל אחת", נזכר נובאק. "הוא ביקש מהסוכן שידבר איתי ויגיד לי שמדובר בקבוצה רצינית. גם נשיא המועדון לא היה בטוח מה האוהדים יגידו על הזריקה, הוא פחד. ואז במשחק הראשון קלעתי שלוש או ארבע שלשות על רגל אחת והכל היה בסדר".
נובאק מציין כי בצעירותו לא ראה הרבה משחקי כדורסל, אז הוא לא באמת ניסה לחקות מישהו בסגנון הזריקה. אבל יש בהחלט שחקן שמדי פעם היה משחרר זריקה על רגל אחת, ולא סתם שחקן, חואן קרלוס נבארו הספרדי מברצלונה, אחד האגדיים בתולדות הכדורסל היבשתי. לא פעם נובאק זכה להשוואות ל"לה בומבה". דרך אגב, עוד שחקן מוכר לאוהדי הכדורסל בארץ, שהיה זורק מדי פעם על רגל אחת הוא ג'סטין דנטמון, שעבר בהפועל עפולה, וכששיחק במדי ז'לגיריס קובנה נגד מכבי ת"א ביורוליג תפר על הצהובים שתי שלשות במשחק.
ב-2018 עבר נובאק לשחק במיטלדוייטשה הגרמנית (MBC). מי שהחתים אותו הוא סילבאנו פורופאט הקרואטי, שבשיחה עם ynet מספר שלא רק הזריקה הביאה אותו לצרפו: "החתמתי אותו כי אהבתי מאוד את הבנת המשחק שלו, שהיא ברמה גבוהה, את היצירתיות שלו, ההגנה אף פעם לא יודעת מה הוא הולך לעשות כשהכדור בידיים שלו. גם יכולת המסירה שלו מצוינת. כשהוא שיחק אצלי בגרמניה היו לו מספרים מצוינים בנקודות ובאסיסטים. אני בעצמי שמאלי ביד, ואוהב להחתים שחקנים שמאליים כי לדעתי אני יכול להוציא מהם יותר".
3 צפייה בגלריה
סילבנו פורופאט
סילבנו פורופאט
סילבאנו פורופאט
(צילום: Fiba Photos)
מה אתה זוכר מהפעם הראשונה שראית אותו זורק על רגל אחת? "זה היה נראה לי שהוא סתם צוחק, אבל בהמשך כשהתבוננתי יותר ברצינות הבנתי שהזריקה הזו היא למעשה הנשק שלו, והוא קולע בעזרתה. כמאמן אני אוהב שחקנים יצירתיים, אז זה היה פלוס רציני בהחלטה שלי להחתים אותו. מעולם לא ראיתי מישהו זורק כמוהו. יש שחקן בגרמניה, תומאס קלפס, שזורק בצורה דומה, אבל ביד ימין ורק במצבים מסוימים. יובאן זורק הרבה יותר ככה, וגם קולע יותר".
כשנובאק עצמו נשאל מה גורם לו לקחת את הזריקה על רגל אחת במהלך משחק, הוא אמר: "אני זורק ככה בעיקר כשיש לי יתרון על השחקן ששומר עליי. בדרך כלל זה על גבוהים, כי בזכות המהירות של המהלך ושחרור הזריקה אני יוצר לעצמי מרווח מהם".
פורופאט מוסיף בכל מה שקשור ליתרון: "הזריקה הזאת מאוד מהירה והיא מחפה על העובדה שהוא לא כל כך מהיר כשחקן. כשהיינו מדברים על הזריקה תמיד אמרתי לו שהוא חייב להוסיף גם אלמנט של הטעיה על מנת שיוכל לחדור לסל באחד על אחד, מה שיקשה עוד יותר לשחקן ששומר עליו לקרוא אותו".

"דעתן מאוד"

העונה הראשונה של נובאק במיטלדוייטשה תחת המאמן הקרואטי הייתה מצוינת והוא סיים אותה עם ממוצע של 11.8 נקודות, 7.3 אסיסטים, ולא פחות חשוב - 42% מחוץ לקשת. אבל בעונה השנייה פורופאט הוחלף בביורן הארמסן, שלא ממש הסתדר עם הסרבי. נובאק אמנם סיים כמלך האסיסטים בבונדסליגה (8.9 למשחק), אבל קלע פחות (8.3 נקודות) והאחוזים לשלוש ירדו (35.8).
פורופאט מספר קצת על העבודה עם נובאק, ורומז מדוע לדעתו לא הסתדר במיטלדוייטשה אחרי שעזב: "לעבוד איתו היה מאוד מעניין. תמיד יש לו רעיונות חדשים על המגרש, הוא תמיד מבין הכל ועבורנו המאמנים זה מאוד מאתגר מבחינה חיובית. אתה באמת חייב להיות מוכן כשאתה מאמן את יובאן כי הוא ישאל אותך שאלות. אני יודע שיש מאמנים שפחות אהבו לאמן אותו גם בגלל הזריקה וגם בגלל הדעתנות שלו, אבל אני ממש אהבתי לעבוד איתו".
בתום שנתיים בגרמניה נובאק מצא את עצמו בקיץ 2020 בלי הצעות, חזר לסרביה וחתם במגה באסקט, הקבוצה של סוכנו מישקו רזנטוביץ', שנחשבת לחממה לגידול שחקנים, אולם מדי פעם חותמים בה גם שחקנים קצת יותר מבוגרים כדי לתת מהניסיון שלהם, או לחילופין כאלה שנתקעו בלי קבוצה, כמו נובאק.
אלא שאחרי חצי שנה, בינואר 2021, קיבל הרכז בן ה-27 שיחת טלפון ממאמנה החדש של פואנלברדה, חאבייר חוארז, סיפור בפני עצמו (התמנה בתחילת פברואר למאמן נבחרת סוריה), שביקש שיגיע על מנת לסייע לקבוצה לשרוד בליגה. אז נובאק חתם בליגה שנחשבת לחזקה באירופה ובסוף פואנלברדה שרדה.
מי שעוד הגיע איתו באותה תקופה לפואנלברדה היה קוואן צ'יטהאם, שבדיוק שוחרר מעירוני נס ציונה. "כבר באימון הראשון שלנו ראיתי אותו לוקח את הזריקה על רגל אחת ואמרתי לעצמי 'אין מצב, הוא באמת זרק ככה עכשיו'", מספר הפורוורד-סנטר האמריקאי. "אף פעם לא ראיתי מישהו זורק על רגל אחת כמוהו, או עושה שינוי כיוון, לוקח צעד אחורה (סטפ-בק) וזורק על רגל אחת".
העונה, כאמור, מוביל נובאק את הליגה הספרדית באסיסטים, והיכולת הטובה זיכתה אותו גם בזימון שני בקריירה לנבחרת סרביה, שמשחקת במוקדמות גביע העולם 2023. השאלה המעניינת עכשיו היא האם נובאק יוכל לשכלל עוד יותר את המהלך הייחודי שלו, והאם יוכל להגיע לפסגות גבוהות יותר בקריירה? "עכשיו כולם כבר יודעים שאני זורק על רגל אחת, אז זה הפך ליותר קשה עבורי ואני כל הזמן צריך לבצע הטעיות, להיות יותר סבלני וחכם", הוא מסכם.