"מה גורם לך לבכות?" שאלה המראיינת את בחור מספר 3 בסרטון של חבורת "Sidemen" היוטיוברים. אותו בחור, בשם טובי, הגיב "מנצ'סטר יונייטד". סרטון זה התפרסם לפני שנתיים, אך בחודשים האחרונים מסתובב מחדש בטיקטוק וביוטיוב ככל שתוצאותיה הגרועות של יונייטד ממשיכות להיערם. אם נהיה לרגע כנים: הכתובת הייתה על הקיר.
אלו לא רק התוצאות הגרועות של יונייטד אשר הגיעו לשפל המדרגה כאשר הודחו מאירופה ואפילו לא הגיעו אל הליגה האירופית - אלא גם היכולת. במשחק נגד באיירן מינכן, אשר היה מבחינתה משחק של "הכל או כלום", בעטה יונייטד פעם אחת בלבד למסגרת, וגם בעיטה זו הייתה של המגן השמאלי לוק שואו אשר הוחלף בהפסקה. באיירן שלטה בכדור ב-59% מהזמן, ואפילו אחרי הגול של קינגסלי קומאן בדקה ה-71 המשיכה לשלוט ולא נתנה ליונייטד סיכוי למהפך.

1 צפייה בגלריה
מנצ'סטר יונייטד באיירן מינכן
מנצ'סטר יונייטד באיירן מינכן
מנצ'סטר יונייטד
(צילום: AP Photo/Dave Thompson)

היכולת הגרועה מצטרפת להשפלה של ההפסד הביתי 3:0 לבורנמות' ולשאר התוצאות במשחקי הצ'מפיונס הקודמים, בהם הקבוצה איבדה יתרון של 1:3 מול גלאטסראיי, הפסידה לטורקים 3:2 בתחילת אוקטובר וספגה 4:3 בקופנהגן אשר לקחה ממנה את הכרטיס לשלב השמינית. עם ניצחון אחד, שלושה הפסדים ו-15 שערים שהיא סופגת, בא לסיום הקמפיין העגום ביותר שאני מצליח לזכור של יונייטד באירופה.
לכישלון הזה יש כמה גורמים, החל מהבעלים המושמצים, השחקנים ואפילו רוחו של סר אלכס פרגוסון האגדי שרובצת על המועדון מאז פרישתו ב-2013. אך אני רוצה להתמקד דווקא במאמן אריק טן האח. ההולנדי הגיע ליונייטד ב-2022 לאחר 5 שנים באיאקס, בהן זכה בשלוש אליפויות הולנד בנוסף לשני גביעים, ואולי הדבר הזכור ביותר, הקמפיין הסנסציוני ב-2019 בליגת האלופות, שנעצר בדקה ה-90 בחצי הגמר בעקבות אותו שער זכור של לוקאס מורה מטוטנהאם. הקמפיין הזה הקפיץ את המניה העולה של טן האח, שהוזכר אפילו כמועמד לברצלונה בנקודה מסוימת, אך לבסוף הוא נשאר באיאקס.
הגעתו של טן האח ליונייטד עוררה ציפייה כי הוא האיש אשר יצעיד את יונייטד לעידן חדש. עם משכורת של 9 מיליון אירו, חוזה לשלוש שנים וסמכויות מקצועיות מורחבות, היה אפשר להבין כי הבעלים נותנים לו את הגיבוי והאמון אשר כל כך חשובים למאמן. הגב היה כ"כ רחב, עד כדי כך שההנהלה אפילו תמכה בו בסערה המתוקשרת עם אגדת המועדון ואחד מהשחקנים גדולים בהיסטוריה, כריסטיאנו רונאלדו, שלאחר עונה של 24 שערים בכל המסגרות הועזב בבושת פנים במהלך פגרת המונדיאל ובינתיים עושה חיל בליגה הסעודית.
בעונתו הראשונה ביונייטד הוציא טן האח 238 מיליון אירו, איתם רכש את טיירל מלאסיה, ליסנדרו מרטינס ואנתוני מהליגה ההולנדית, בנוסף לאלוף אירופה קאסמירו שהגיע מריאל מדריד. עונה זו הסתיימה במקום השלישי בליגה בנוסף לזכייה בגביע הליגה. העונה הנוכחית החלה בציפייה לעשות קפיצת מדרגה, ועם הציפיות בא התיאבון - טן האח רכש את מייסון מאונט מצ'לסי ב-64 מיליון, אנדרה אוננה שעשה גמר צ'מפיונס עם אינטר נרכש ב-54 מיליון והחלוץ הצעיר רסמוס הוילון הגיע מאטאלנטה בעבור 75 מיליון. אבל התוצאות לא מגיעות.
נכון לנקודה הנוכחית, יונייטד ממוקמת במקום השישי עם 9 ניצחונות ו-7 הפסדים, כאמור, לצד ההדחה הסנסציונית מאירופה. התוצאות המביכות של יונייטד בליגה ובאירופה מלוות ביכולת גרועה של השחקנים. רק כדי לסבר את האוזן, מלך שערי יונייטד בליגה הוא הקשר סקוט מקטומיניי שמוביל את יונייטד עם 5 שערים - בצורה זו אי אפשר להגיע לשום מקום.
היכולת הגרועה של שחקנים כמו אנתוני, שעלה לבדו 96 מיליון ועוד לא הבקיע העונה אחרי שהסתבך בפרשת תלונות על אלימות כלפי נשים, או מאונט שתרם בישול אחד בכל המסגרות, והוילון אשר לא הבקיע עדיין בליגה, כשקבוצתו הייתה זקוקה נואשות לשערים ממנו מול באיירן והיה אפשר לשכוח כי הוא נמצא על הדשא במחצית השנייה - כל אלו עלולים להעיד כי טן האח נכשל במציאת הרכש המתאים ליונייטד. קשה להבין איך הצליח בעונה וחצי לבזבז 431 מיליון אירו ולקבל תפוקה כל כך דלה מהשחקנים שהביא, ובנוסף הסתכסך עם ג'יידון סאנצ'ו, שחקן הכנף הכישרוני שכבר אפילו לא מתאמן עם הקבוצה.
נראה כי ההודעה על סיום דרכו של טן האח ביונייטד היא עניין של זמן, קשה שלא לחשוב מה היה עולה בגורלה של יונייטד העונה אם הבעלים היו פועלים בזמן כדי לעצור את כדור השלג הזה, שהחל באותו הפסד ביתי לגלאטסראיי בשלהי אוקטובר ונגמר כאמור בסיום דרכה של יונייטד באירופה. כשלוקחים בחשבון את סף השבירה הנמוך של השחקנים, התוצאות הגרועות והסכסוכים בחדר ההלבשה עם חלק מהשחקנים, אי אפשר שלא להגיד שהכתובת הייתה על הקיר.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.