הלילה (שבת, בערך ב-0:00) אצטדיון וומבלי יתמלא ב-94,000 צופים כדי לצפות בקרב איגרוף ענק: אלוף העולם במשקל כבד טייסון פיורי מול דיליאן ווייט .הכי הרבה צופים שהיו בקרב איגרוף באירופה מאז 1939, ושיא בריטי חדש. הקרב פיורי-ווייט אחראי על שיא נוסף כאשר חברת פרנק וורן שילמה 31 מיליון פאונד כדי להפיק את האירוע, ואנחנו עוד לא יודעים כמה יצפו בו בטלוויזיה. זה יהיה קרב ענק ומסקרן, שמעליו תהיה עננה אפלה וקודרת.
ממשלת ארה"ב הטילה בשבוע שעבר סנקציות על דניאל קינהאן האירי. קינהאן הוא חבר טוב של פיורי אבל גם אחד מראשי קרטל הסמים שמגלגל על פי הערכות מיליארד אירו בשנה ומנוהל על ידי משפחתו, שכבר שנים מנהלת קרבות עקובים מדם עם הקרטל המתחרה, האץ'. שרשרת החיסולים והנקמות הגיעה גם לעולם האיגרו. ב-2016 שני חמושים פרצו לאירוע השקילה של הקרב על אליפות אירופה במשקל נוצה וירו למוות בדייויד ביירן, חבר בקרטל של קינהאן, ופצעו שני עבריינים נוספים. היעד המקורי היה דניאל קינהאן, ששהה במקום.
5 צפייה בגלריה
פיורי מול ווייט
פיורי מול ווייט
פיורי מול ווייט. קרב ענק שמעליו עננה
(צילום: AP)
ענף האיגרוף הולך ביד ביד עם ארגוני פשע מאורגן בערך משחר ההיסטוריה, כולנו מכירים את הסצנה המפורסמת מ"ספרות זולה" בה ברוס וויליס משנה את דעתו ומנצח בקרב במקום להפסיד כפי שהורו לו. זה לא היה רחוק מהמציאות: בשנות החמישים ראשי מאפיה מניו יורק היו מעורבים מאוד בענף עד כדי קביעת תוצאות של קרבות.
זה רחוק מאוד מלהיות המצב היום, אבל קינהאן האירי אוהב איגרוף ואפילו הקים את סוכנות MTK שניהלה מתאגרפים רבים, כולל את טייסון פיורי. הסוכנות הודיעה שהיא מפסיקה את פעילותה שעתיים לפני מסיבת העיתונאים של הקרב בשבת, אולי כדי לחמוק מתחת לראדר.
5 צפייה בגלריה
פיורי עם דניאל קינהאן
פיורי עם דניאל קינהאן
פיורי עם דניאל קינהאן. המתאגרף טוען שהם לא בקשר עסקי כבר שנים
(צילום מתוך טוויטר)
קינהאן עצמו הקים את MTK, אבל מכר את אחזקותיו בחברה ב-2017. רבים טוענים כי הוא עדיין מעורב בניהול החברה, והרוויח מיליונים מהקרבות האחרונים של פיורי - למרות שהמתאגרף כבר לא מיוצג שם רשמית.
ה-BBC נכנס לעובי הקורה ובתחקיר שפרסם לפני שנה הוא חשף את המעורבות של ארגון הפשע האירי באיגרוף המקצועני. "כולם מפחדים לדבר על זה", אמר מתאגרף העבר בארי מגוויגן, "יש אדם מסוכן שמנהל את האיגרוף ומשליט אווירה של טרור. מישהו צריך לעשות משהו בנוגע לזה".
5 צפייה בגלריה
פיורי עם הלוגו של MTK
פיורי עם הלוגו של MTK
פיורי עם הלוגו של MTK
(צילום: גטי אימג'ס)

האחראי על הקאמבק

ב-2015 פיורי, שמכונה "ג'יפסי קינג'", ניצח בהחלטת שופטים את ולדימיר קליצ'קו והפך לאלוף העולם, אך הוא לא הגן עליו. המתאגרף התחיל לסבול מדיכאון. קרב חוזר עם קליצ'קו לא נערך כי פיורי נמצא חיובי לקוקאין, והוא נאלץ לוותר על התואר.
"אני לא רוצה לחיות יותר", אמר בראיון ב-2016, "כל הכסף שבעולם לא שווה אם אתה לא מאושר, אם לא הייתי נוצרי מאמין הייתי מתאבד". במשך שלוש שנים הוא היה מחוץ לזירה, וב-2018 הוא חזר בגדול. החבר דניאל קינהאן היה שם לאורך כל הדרך. "טייסון פשוט היה זקוק למישהו שיאמין בו ויגיד לו שהכל בסדר", נטען, אך לפי תחקירים שפורסמו זה לא היה קשר חברי בלבד.
פיורי מודה לקינהאן על ארגון הקרב
קינהאן היה זה שדחף את פיורי, שימש כיועץ שלו, עשה בשמו מו"מ והשיג לו חוזה גדול ב-ESPN. מלבד הקופון השמן שקינהאן גזר, הוא גם התחיל לנקות את שמו ומשך אליו עוד מתאגרפים לסוכנות שלו. MTK גם גבתה ממתאגרפים עמלה מופחתת, כשהמודל העסקי שלה לא באמת ברור, כאשר חלק מהמיוצגים לא שילמו לה עמלות בכלל. "הם רצו להשתלט על הענף לחלוטין", סיפר בארי מגוויגן. בתחקיר של ה-BBC נרמז שזה עזר לקרטל האירי להלבין כסף שהגיע מעסקאות סמים.
MTK החליטה שהיא נכנסת גם לשוק האמריקני, והתחילה להחתים גם כישרונות צעירים מארה"ב. "אני לא רואה שום בעיה לעבוד עם דניאל קינהאן", אמר אמרגן הקרבות האגדי בוב ארום, "לא אכפת לי מהעבר שלו, הוא אמר לי שהכל מאחוריו. הוא אדם אמין וישר. אין סיבה לא לעבוד איתו".
כאן כנראה הייתה הטעות של MTK - היא עלתה על הראדר של ממשלת ארה"ב שהחליטה לחקור מאיפה הגיע הארגון הזה ומי עומד מאחוריו, החקירה תפסה תאוצה והסתיימה במסיבת העיתונאים הדרמטית בה ארה"ב הכריזה על הקרטל של משפחת קינהאן כארגון פשיעה בינ"ל והטילה עליו סנקציות. דניאל קינהאן עצמו חי בדובאי בשנים האחרונות, ובעקבות ההכרזה של ארה"ב איחוד האמירויות הכריזה שהיא מחרימה את כל נכסיו.
5 צפייה בגלריה
פיורי
פיורי
פיורי, הקרטל עזר לו?
(צילום: AFP)

התמונה שסיבכה אותי

במסיבת העיתונאים והשקילה המסורתית לפני הקרב עם דיליאן ווייט, פיורי נשאל על חברו דניאל וענה: "זה לא העניין שלכם, תתעסקו בעניינים שלכם. אין לזה שום קשר לאיגרוף. אין לי קשר עסקי עם קינהאן הרבה מאוד זמן".
פיורי אולי שכח, אבל ברשת מסתובבת תמונה מ-2020 של שניהם מחובקים בדובאי. פיורי אף העלה וידאו לרשת בו הודעה לקינהאן על ארגון הקרב מול אנתוני ג'ושוע, שבסוף לא יצא לפועל". חבר הפרלמנט האירי ניל ריצ'מונד ביקר בחריפות את פיורי: "השתיקה שלו רועמת. עולם האיגרוף לא יוכל להגיד עכשיו שהוא לא יודע מאיפה הכסף הזה מגיע. חייבים לעשות הכל כדי לנקות את האיגרוף מאנשים כמו קינהאן".
5 צפייה בגלריה
פיורי מ
פיורי מ
"רק מתאגרף טיפש"
(צילום: AFP)
"אני חושב שהוא בלחץ גדול עכשיו", אמר בעילום שם בכיר בעולם האיגרוף ל"אינדיפנדנט" האירי. האם זה ישפיע על המתאגרף האירי בזירה? אין לדעת. אבל מה שבטוח הוא שהפרשה הזאת תמשיך להעסיק את עולם האיגרוף גם אחרי שהקרב ההיסטורי יסתיים ושיאי הצפייה יישברו.
"מגיע לעולם האיגרוף שהפרשה הזאת תאפיל על קרב האליפות", כתב העיתונאי מאט כריסטי, "הוא קיבל המון אזהרות לאורך השנים מעיתונאים והתעלם, הוא ראה רצח מול העיניים והתעלם, כולם אהבו לעבוד עם קינהאן והתעלמו מהבעייתיות. עכשיו הם צריכים להתבייש". "התגובה של פיורי למצב של קינהאן מביכה", נכתב ב-USA TODAY, "מצד אחדהוא מציג סיפור של אדם שחזר מהשאול אחרי התמכרות לסמים, ומצד שני הוא לא מתכחש לברון סמים. אתה לא יכול לאחז את החבל בשני קצותיו".