יותם הלפרין, שבכלל לא יודע אם הוא רוצה להיות מאמן, מצליח מאוד על הקווים בהפועל ירושלים. הוא רק דוגמה אחת למגמה שתופסת העונה תאוצה בכדורסל הישראלי: שחקן עבר בכיר שחוזר לספסל, הפעם על אזרחי.
אם הלפרין ואחרים, שעליהם נדבר בהמשך, עברו לאימון אחרי תקופת צינון של לפחות עונה או שתיים מהרגע שבו שפרשו, יש שני מקרים בודדים במילניום הנוכחי של שחקני עבר שמיד לבשו את החליפה והחלו לחלק הוראות: עודד קטש ומאיר טפירו. לשניהם קריירות שונות ב-180 מעלות.
6 צפייה בגלריה
יותם הלפרין וגיא פניני בישיבת ארגון השחקנים
יותם הלפרין וגיא פניני בישיבת ארגון השחקנים
אחד שכבר על הקווים ואחד שכנראה אוטוטו שם. הלפרין ופניני
(צילום: עוז מועלם)
בזמן שטפירו אימן לתקופה קצרה באשדוד ובאילת, ומאז חזר לשחק בצורה חובבנית בליגה השלישית, קטש נמצא בשיא קריירת האימון שלו ואף טעם מהיורוליג בפנאתינייקוס.
"אני מאוד אוהב את מה שקורה עם שחקני העבר שהופכים למאמנים, ולאו דווקא חושב שזה הכרחי שהם יעברו את כל המסלול ממחלקות הנוער לבוגרים", אומר קטש. "אני יכול להעיד על עצמי, שבשלבים היותר מוקדמים כמאמן הייתי הרבה יותר יצירתי ופחות קיבלתי את הריקושטים שגורמים לך להיכנס לשבלונות, כמו שלצערי נכנסתי אליהן בהמשך. הרגשתי שהייתי יותר פורץ דרך ונועז. דווקא להיזרק ישר למים גורם לך להיות משוחרר ולהביא יותר דברים שראית כשחקן".

הרגוע | יותם הלפרין

סיטואציית האימון נכפתה על הלפרין בעקבות פיטוריו של אורן עמיאל, אבל מהרגע שבו זה קרה הוא לא הביט לאחור ושינה לגמרי את העונה של קבוצתו, שמובילה את הטבלה. "יותם פשוט טיפוס שמשדר שקט ורוגע, וזה מה שהמערכת הייתה צריכה", מחמיא לו עוזרו גוני יזרעאלי. "היתרון שלו שהוא ראה הכל מבחוץ, אבל לא באמת מבחוץ, בתפקיד שלו כמנהל מקצועי, ואז ידע בדיוק באיזו גישה לבוא לשחקנים. מבחינת הצוות הוא נותן לנו המון חופש להביע את עצמנו".
6 צפייה בגלריה
הלפרין
הלפרין
לא גיבש לגמרי את פילוסופיית המשחק שלו. הלפרין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הלפרין לא גיבש לגמרי את פילוסופיית המשחק שלו, אבל רואים שיש לו הרבה שעות קטש מהתקופה שלהם בירושלים. "אנחנו משחקים הרבה פיק-אנד-רול ומרווחים את המגרש", מציין יזרעאלי. "הוא סומך על השחקנים שיקראו את המצבים. בסוף יותם שיחק ברמות הגבוהות והיה כמעט בכל תסריט. השחקנים מכירים אותו ואת ההיסטוריה. הוא גם קולט סיטואציות מהר ומבין מה הייתה הטעות עוד לפני שאנחנו בצוות מבינים".
קטש: "יותם מאוד חכם, אינטליגנט ולא פחות חשוב מכך אינטליגנט רגשית. הוא גם טוב בכדורסל, וזה שילוב ונקודת התחלה יפה למאמן".

העתיד | גיא פניני

בכל שיחה עם גיא פניני הוא לא מפחד להצהיר שהמטרה שלו היא להפוך למאמן. כבר עכשיו, כשמסתכלים עליו על הפרקט או על הספסל של חולון, נדמה שהוא האיש שמחלק את ההוראות על הקווים. "גיא אוהב שחקנים קשוחים בהגנה שנותנים את הגוף, אפילו על חשבון כישרון. זה מפתיע כי כשחקן הוא לא בדיוק כזה", מעיד עוזר המאמן בחולון, עמית שרף. "יש לגיא זיכרון פנומנלי, אנחנו מראים דברים בווידיאו והוא זוכר הכל במשחק ואפילו נותן פתרונות שבכלל לא חשבנו עליהם. הראש שלו עובד שעות נוספות".
6 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
כשמסתכלים עליו על הפרקט או על הספסל של חולון, נדמה שהוא האיש שמחלק את ההוראות על הקווים. פניני
(צילום: ראובן שוורץ)
שרף מספר על ההכנה למשחקים: "הוא מתכונן לגמרי כמו מאמן, מכיר את כל התרגילים של היריבה, את ההעדפות של שחקניה, ורואים את זה במשחק. דרך אגב, מהיום הראשון שלו בחולון הוא היה כזה". פניני לקח המון משני מאמנים, דן שמיר וסטפנוס דדאס. "היה לו חיבור מאוד טוב עם דן, הוא מאוד אוהב את הכדורסל שלו. מסטף הוא לקח בעיקר את הטקטיקה וניצול המיס-מאצ'ים. שמעתי שהוא מתלהב משאראס והטירוף שהוא חי בו לאורך 40 דקות במשחקים", מסכם שרף.

המנוסה | דרור כהן

מאמנה החדש של מכבי ראשל"צ כבר היה לעונה אחת מאמן ראשי, כשהעלה את מ.כ הבקעה לליגת העל לפני 12 שנים, אבל הקבוצה לא מימשה את הכרטיס. לאחר מכן עבר לעמדת העוזר ועבד עם רוב המאמנים הבכירים - מאפי בירנבוים, דרך שרון דרוקר ועד קטש. "הפתיע אותי שלקח כל כך הרבה זמן עד שנתנו לדרור הזדמנות", מספר קטש, שנחשב לאחד האנשים הכי קרובים אליו. "דרור מביא הרבה מהניסיון שלו כשחקן, אחד הכי חכמים שהיו לנו. אם אני צריך להשוות אז זה סטייל גור שלף, או שילוב של דריל מונרו ופניני. כעוזר הוא היה מאוד יסודי, ידען, ובעיקר אהבתי שהוא היה דברים שלא אהבתי לשמוע".
עודד קטש: "אני מאוד אוהב את מה שקורה עם שחקני העבר שהופכים למאמנים. מניסיון, דווקא להיזרק ישר למים גורם לך להיות משוחרר ולהביא יותר דברים שראית כשחקן"
מאמן נוסף שמכיר היטב את כהן הוא שרון דרוקר, שמעיד: "דרור היה שחקן שלי וגם עוזר. תמיד רגוע, מבין ללב של הגבוהים ולוקח אותם כפרויקט. הוא דמות על הקווים".
6 צפייה בגלריה
דרור כהן
דרור כהן
עבד עם רוב המאמנים הבכירים. דרור כהן
(צילום: עוז מועלם)

המסקרן | יהוא אורלנד

אחרי פיטוריו של גיא גודס מראשל"צ, אחד השמות שעלו כמועמד להחליפו היה יהוא אורלנד. זה די מפתיע כי העונה הנוכחית היא הראשונה של הקלע לשעבר כמאמן בוגרים. מאז שפרש עבד עם גילים צעירים והפך את מחלקת הנוער של עמק-חפר לאחת המצליחות.
העונה הוא מאמן את ההפתעה הנעימה של הלאומית, חבל מודיעין, שמציגה כדורסל הרפתקני. "יהוא אוהב מאוד משחק מהיר, כל הזמן חושב מחוץ לקופסה", מציין הרכז הוותיק אייל שולמן, שמשחק אצלו. "זה בדיוק ההפך מאיך ששיחק, כי הוא היה חד-ממדי (קליעה). גם אומר על עצמו שהוא מאמן הרבה יותר טוב משהיה כשחקן".
עוד אומר שולמן: "הוא כבר עכשיו מאמן של שחקנים. גורם לנו להבין שאם נשמור ונהיה מחויבים בהגנה פשוט נהנה כי בהתקפה הוא נותן המון חופש. הוא יישב עלייך ויציק בהגנה, אך יגרום לך להבין שזה ישתלם. הוא דורש המון, אבל לא תובעני. היתרון של מאמן שהיה שחקן גדול זה הבנה של דינמיקה בחדר הלבשה. הוא מהדור החדש, פחות שמרן בהתנהלות ובהתנהגות מול שחקנים, מאוד פתוח. נותן גם לשחקנים צעירים להביע עצמם, וזה משהו שלא כל מאמן מאפשר. אני מזהה בו הרבה נגיעות של אפי בירנבוים בהתנהגות".
6 צפייה בגלריה
יהוא אורלנד
יהוא אורלנד
מאמן את ההפתעה הנעימה של הלאומית. אורלנד
(צילום: אורן אהרוני)

האנליסט | שמוליק ברנר

שמוליק ברנר לא היה השחקן הכי גדול, אבל כן נתן הכל על הפרקט. אפשר להגיד שמיצה 100 אחוז מהפוטנציאל, והיו לו גם שנים יפות בברק נתניה בהן נבחר לחמישיית העונה, היה מלך האסיסטים ומלך החטיפות. אחרי הפרישה הפך לעוזר מאמן בראשל"צ ובשלב מסוים אימן את הקבוצה. לאחר מכן עבר לנהל במחלקות נוער ובעונה הקודמת קיבל את תפקיד המאמן בעירוני ר"ג עם מטרה ברורה - להחזיר את הקבוצה לליגת העל.
"שמוליק היה כבר חצי מאמן כשחקן", אומר דרוקר. "הוא ידע בדיוק לאן הכדור צריך ללכת ולמי, לנווט את קצב המשחק ולהקריב עבירות. תמיד היה לו אופי וקלאס, גם כשחקן וגם כעוזר, וזה נתן לו המון קרדיט אצל שחקנים ומאמנים".
6 צפייה בגלריה
"שמוליק היה כבר חצי מאמן כשחקן". ברנר
"שמוליק היה כבר חצי מאמן כשחקן". ברנר
"שמוליק היה כבר חצי מאמן כשחקן". ברנר
(צילום: ראובן שוורץ)
על התקופה של ברנר כעוזרו בראשל"צ, אומר דרוקר: "איש עבודה. יש לו אנגלית מצוינת, וזה סופר חשוב מול זרים. שמוליק חכם כל כך שהוא יכול היה לבחור כל עבודה, אבל חיידק הכדורסל החזיר אותו לענף. הוא מנהל עכשיו קורס סקאוטינג ואנליטיקס במרכז האקדמי אונו, ומשם - ודרך השתלמויות שעשה - מצא את הפילוסופיה ואת דרך האימון שלו".