אמנם עידן מלאדן קרסטאיץ' הגיע לסיומו לפני למעלה משבוע, אך בתור אוהד צהוב הרגשתי צורך עז פשוט להגיד תודה. לעתים אהדה לקבוצה מביאה איתה צרות עין, כזו שמסתכלת רק על תוצאות ולא מתעסקת באלמנטים תהליכיים, חשובים לא פחות. אז מעט אחרי שהסרבי נפרד לשלום, זה הזמן לציין ולהעריך את הערך המוסף שהביא מלאדן לכדורגל הישראלי, ואפילו ללמוד ממנו.
כולנו מכירים את רוטינת ההשאלות הבלתי נגמרת של קבוצות הצמרת בכדורגל שלנו - השאלת שחקן בסיום גיל נוער לליגה הלאומית למטרת "השתפשפות", להחזירו בסיום אותה עונת ההשאלה, להשאיל לעונה נוספת ורק אז, אולי, השחקן מקבל איזושהי הזדמנות להוות חלק מסגל הקבוצה אליה הוא שייך. לראיה, רשימה קצרצרה של שחקני מכבי ת"א כיום- מתן חוזז, דן גלזר, אילון אלמוג, שחר פיבן וגבי קניקובסקי. המכנה המשותף בין כולם? יפה ששאלתם - הושאלו לפחות פעמיים.

1 צפייה בגלריה
קרסטאיץ'
קרסטאיץ'
קרסטאיץ'
(צילום: עוז מועלם)

השם האחרון ברשימה, קניקובסקי, הוא דוגמה נהדרת. הקשר המוכשר הגיע למכבי תל אביב אי שם בגיל 16, ומהרגע שהחל ללבוש את הצהוב של מכבי לא הפסיק להרשים - שמונה שערים בעונת הבכורה בנערים א', שער נגד דינמו קייב במסגרת ליגת האלופות לנוער, דומיננטיות מתמשכת בקבוצת הנוער תוך כדי עבודה קשה במגרש ומחוצה לו, ולמרות כל הנתונים המרשימים, הקשר זכה להופעה חסרת משמעות אחת בלבד - הפסד לבני יהודה בגביע הטוטו. לאחר שהחל לדלג בין קבוצות מעונת 2016-17 (עבר בהפועל פ"ת, הפועל עכו ומכבי נתניה), נרכש בחלוף 4 שנים ע"י מכבי ת" בחזרה תמורת לא פחות מחצי מיליון אירו. לשם ההשוואה - הוא נמכר ממנה תמורת 85,000 אירו בלבד.
חזרה לקרסטאיץ' - המאמן הסרבי הגיע למכבי בחודש דצמבר 2021 לאחר חצי עונה חלשה של פטריק ואן לוון, כאשר הקבוצה בפער של 12 נקודות מהפועל באר שבע, המוליכה דאז, ופער של 10 ממכבי חיפה, היריבה המושבעת. איש לא ציפה מהסרבי להניף צלחת אליפות בסיום העונה, המטרה הייתה מעין "סדר בבלגן" שהשאיר אחריו ואן לוון. את עונת 21-22 מסיים קרסטאיץ' במקום השלישי, במרחק של שש נקודות בלבד ממכבי חיפה ושתי נקודות מהפועל באר שבע. אם נתחבר לצרות העין שמגיעה מנקודת המבט של האוהד, נאמר בפה מלא שקרסטאיץ' עשה עונה טובה - ניצח פעמיים את היריבה המושבעת, צבע את הדרבי בצהוב שלוש פעמים ואפילו רשם רצף מרשים של שבעה ניצחונות.
הערך המוסף שהביא קרסטאיץ', ניחשתם נכון, הוא אוסקר גלוך. בניגוד מוחלט לשגרת ההשאלות הבלתי נגמרת, החליט מלאדן לזרוק ילד בן 18 עמוק אל תוך המים, בשלב המכריע של העונה, על הבמה הכי גדולה, ואי אפשר לשכוח - נגד היריבה הכי גדולה. את התוצאה שהגיעה מההימור של קרסטאיץ' אי אפשר לשכוח - שער בכורה חלומי בהופעת הבכורה, מעורבות נפלאה במשחק ההתקפה וציון גבוה בסיום המשחק. ההתייצבות של גלוך בהרכב הצהובים דווקא בסופר קלאסיקו הישראלי הרימה לא מעט גבות בקרב אוהדי מכבי ת"א, וכל זאת רק מתוך ההרגל המגונה של הכדורגל הישראלי להשאיל שחקנים צעירים שוב ושוב.
"הרגשתי כמו כל משחק רגיל בנוער, פשוט עם המון קהל", אמר גלוך הצעיר בסיום ההופעה הבלתי נשכחת נגד מכבי חיפה. במבט לטווח הארוך - כאשר יותר שחקנים צעירים ייזרקו למים, הפוטנציאל יתממש מהר יותר, יציאה לאירופה תהיה אופציה מתבקשת בשלב מוקדם בקריירה, וכך הכדורגל שלנו ישודרג פלאים.
אז מלאדן היקר, בפעם האחרונה - תודה. תודה על תעוזה בלתי רגילה שכללה שילוב שני שחקני נוער בקבוצה הבוגרת בשלבים המכריעים של העונה, למרות הגבות שהורמו. כולי תקווה שהכדורגל הישראלי יתפכח מעט יותר מהפעולה האמיצה של המאמן הסרבי, ילמד להאמין קצת יותר בחומר המקומי הקיים, וכך נלך ונשתבח.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.