במהלך שנות ה-90 קלטה מדינת ישראל יותר ממיליון עולים ממדינות חבר העמים לשעבר. מחקרים מראים שההגירה היא אירוע חיים משמעותי הטומן בחובו צורך להתמודד עם קשיים רבים והיא עשויה להיות בעלת פוטנציאל ליצירת דחק רגשי בקרב עולים ואף רואה בתחושות מצוקה תגובה נורמטיבית למעבר הבין-תרבותי.
מחקרים מצביעים על כך, שאחת מן הדרכים לצמצם את תחושות המצוקה והדחק בקרב עולים היא באמצעות השתלבות של בני נוער מהגרים במסגרות ספורטיביות. לטענת החוקרים, הספורט האינדיווידואלי והקבוצתי הם מכניזמים של אינטגרציה חברתית, במיוחד בגלל הניעות הטמונה בעצם ההשתתפות בספורט.
1 צפייה בגלריה
דייויד בלאט
דייויד בלאט
דייויד בלאט
(צילום: מרכז ההסברה)
החוקרים אף טוענים כי במסגרות הספורטיביות מתקיימת תחושת לכידות וסולידריות חברתית הבאה לידי ביטוי בשיתוף אנשים ממעמדות שונים וללא אפליה, סוג של אוטופיה ערכית. הנחת העבודה של חלק מחוקרי הסוציולוגיה של הספורט היא שהספורט הוא "המשווה הגדול" משום שעל קו הזינוק, טרם שריקת הפתיחה, ניתנת הזדמנות שווה לכל המתחרים.
באחד מרגעי השיא של טקס המשואות שנערך ביום העצמאות האחרון זכה בכבוד להשיא משואה מאמן הכדורסל דייויד בלאט, אשר עלה לישראל בשנת 1981 בעקבות ביקור בישראל עם נבחרת ארצות הברית למכביה.
בלאט ציין את משפחת הספורט הישראלי, שאימצה אותו לחיקה כעולה חדש אפשרה לו לפרוץ גבולות, לחנך ולהוביל אנשים רבים.
דייויד מהווה, הלכה למעשה, סיפור הצלחה ישראלי. חשיבות הצלחתו עשויה להיות בעלת פוטנציאל חינוכי רב, בעיקר עבור אוכלוסיות מהגרים, בזכות המודל החיובי המחזק את הסולידריות והאינטגרציה החברתית לצד חיזוק תחושת המסוגלות העצמית.
סיפורו הוא אינדיקציה נוספת לחשיבותה הרבה של תמיכה חינוכית באמצעות ספורט עבור עולים חדשים ומיעוטים בישראל כחלק מהניסיון לשלבם בחברה הישראלית בעיקר בעת הנוכחית של קיטוב ופילוג – מי ייתן ועולם הספורט הישראלי ימשיך להיות פורץ הדרך בשילובם של עולים חדשים ומיעוטים ויידע להשתמש בערכיו הייחודיים על מנת להעצים ולסייע לאוכלוסיות רבות נוספות.
הכותב הוא קרימינולג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.