המטנף

שטח שיפוט בן־זקן
את ה"אצטדיון" העלוב של מ.ס אשדוד כולם כבר מכירים. גם את שטח ההפקר שליד חדרי ההלבשה, שראוי להיקרא ג'קיסטן. שם עומד במהלך במשחקים הבריון השכונתי בן־זקן, לעיתים בחברת מקורבים, ומטיל רפש בשופטים. מועדון סחלה אשדוד.
בשבוע שעבר הוא שוב הועמד לדין בהתאחדות. "לאורך כל המשחק בעלי קבוצת מ.ס אשדוד, מר ג'קי בן־זקן, שהתמקם מחוץ לתחומי המגרש (אינו רשום בטופס הקבוצה), חזר וצעק לעבר השופט הרביעי: 'אין לכם מושג', 'על מה משלמים לכם כסף?'. בדקה ה־93, לאחר אישור שער השוויון של הפועל ירושלים, חזר וצעק מר בן־זקן מספר פעמים 'אין לכם מושג', 'שופטים מז...'. בדיווח עצמו לא חסרו אותיות.
5 צפייה בגלריה
מ.ס אשדוד
מ.ס אשדוד
מועדון סחלה אשדוד. בן-זקן
(צילום: עוז מועלם)
גם המשקיף במשחק העביר את הדיווח ששמע מהשופט הרביעי: "לאורך דקות רבות במשחק מר בן־זקן התבטא כנגד השופטים ממקום עומדו ליד הכניסה למתחם משרד מנהל האצטדיון וחדר השופטים". המשקיף אף חזר על הביטוי "שופטים מז...". מכיוון שמדובר בצוות צעיר, ראוי להדגיש, הביטוי שבו השתמש המטנף מאשדוד לא היה: "שופטים מזדקנים".
תובע ההתאחדות, ניר רשף, הגיש לבית הדין המשמעתי כתב אישום בן שני סעיפים: התנהגות בלתי הולמת והעלבת שופט, ואת הדיון שנערך בשבוע שעבר ניהל הדיין הוותיק ישראל שמעוני. בן־זקן, כהרגלו, לא טרח אפילו להגיע. הוא רק שלח כתב הגנה שבו טען כי הדברים שהופיעו בדוח השופט לא נאמרו. הדיין שמעוני זיכה אותו מ"העלבת שופט", הרשיעו רק ב"התנהגות בלתי הולמת", והטיל עליו קנס מגוחך של 2,500 שקל. כסף קטן במונחים של האדמו"ר ממועצת גדולי הג'ורה.
מוזר. שבועיים לפני כן, כשאשדוד אירחה את הפועל באר־שבע, דיווח אוראל גרינפלד כי בירידה להפסקה ניגש אליו בן־זקן, מחה על השיפוט ואמר לו בין היתר "אתה לא במשחק, אתה כל פעם עושה לנו את זה". למרות הניסיונות להזיזו משם, הוסיף המשקיף, "בן־זקן נשאר לעמוד באזור זה (שאינו יציע) ולאחר שריקת הסיום המחאה חזרה שוב". גם אז טיפל בתיק הדיין שמעוני, שהרשיע את המטרד הסדרתי ב"עבירה על תקנוני ההתאחדות", קנס אותו ב־5,000 שקל, וזיכה אותו מ"התנהגות בלתי הולמת". כן, הסעיף שבו הורשע בשבוע שעבר.
5 צפייה בגלריה
ג'קי בן זקן איור לטור של עמיר פלג
ג'קי בן זקן איור לטור של עמיר פלג
(איור: אופיר בגון)
והיה עוד בונוס. הזיכוי בסעיף "העלבת שופט", השכיח את העונש על תנאי בסך 25 אלף שקל, שהטיל אותו דיין על "מר בן־זקן" בשלהי העונה שעברה. אשדוד אירחה אז את מכבי נתניה, ממטרת הקללות המקומית ניצבה באותה אקס־טריטוריה – ג'קיסטן – ומשם הטיחה בין השאר בשופט לירן ליאני: "יא אפס מאופס... בושה... יא ערס". בכלל, בלקסיקון שחיבר עבור השופטים ניתן למצוא גם ביטויים כמו "חמור", "מטומטם" ו"מושחת" (תראו מי שמדבר).
בן־זקן, בניגוד למה שדיווח שופט המשחק מול ירושלים, אינו "בעלי מ.ס אשדוד". עברו הפלילי אינו מאפשר לו להיות בעל תפקיד, אך מכיוון שבהתאחדות לא מסוגלים להיפטר מהמפגע, בהעמדות לדין הוא מוגדר כ"אחר". לפני עשר שנים – עוד בטרם נשלח למאסר עקב שורת עבירות מרמה חמורות בניירות ערך – הוא הורחק לשנה (ושנתיים על תנאי) מכל תפקיד בהתאחדות, לאחר שטען כי "בית הדין הוא גוף רקוב מהיסוד, כל עוד הוא כפוף להתאחדות". הדיין דאז, חיים אלחדיף, כתב בפסק הדין כי מדובר בהשמצות "חמורות שבחמורות" והוסיף: "אלמלא ידעתי שמדובר בבוגר, הייתי חושב שהטענות ראויות לגנון".
שלוש שנים לאחר מכן כבר השמיע בן־זקן בבית המשפט טענות שראויות כנראה לכיתה א', נשלח לכלא, והשופט המחוזי דוד רוזן ציין: "הנאשם לימדנו על דרכו לשקר בחקירתו". האם למרות הרזומה הנכבד העדיף הדיין שמעוני את גרסת הצדיק על פני דוח השיפוט, או שמא חשב שהביטויים הנ"ל אינם מעליבים? "זאת ההחלטה והוא לא מעוניין להרחיב מעבר לזה", נמסר מההתאחדות. טוב, אולי כבודו כועס על התקשורת, שכתבה רק "שופטים מז...", ובחרה להשמיט דווקא את האותיות החשובות – דיינים.
5 צפייה בגלריה
טל בן חיים
טל בן חיים
הפקרות. בן-חיים
(צילום: אורן אהרוני)

ההפקרות

התצהיר הכוזב של בן־חיים
כדי להירשם בהתאחדות כמייצג שחקנים, או בשם המוכר "סוכן", נדרשים המעוניינים לחתום על תצהיר שבאחד מסעיפיו נכתב: "לא מילאתי במשך 12 החודשים שקודמים למועד חתימת הצהרה זו כל תפקיד ואינני נושא בכל משרה במסגרת ההתאחדות". אז טל בן־חיים חתם, למרות שזה לא נכון ואין מענק חתימה?
לפני שנה בדיוק בישר הבלם הבינלאומי לשעבר על החלטתו להפוך לסוכן שחקנים ומאמנים. חודשיים קודם, בנובמבר 2021, הוא כיהן עדיין כ"מאמן הגנה" בנבחרת ישראל, ובחודש מאי האחרון שימש כ"שגריר" מטעם ההתאחדות בטורניר היורו עד גיל 17. ב־3 ביולי 2022 כבר נרשם בהתאחדות כ"מייצג שחקנים". כלומר, בכל מקרה, התצהיר שעליו חתם היה כוזב.
"תפקידו כשגריר ביורו אינו תפקיד, אלא התנדבות נטו", נמסר מההתאחדות, ועל כך אפשר כמובן להתווכח. תפקיד הוא תפקיד גם כשאינו בשכר, מה עוד שהעוסק בו יכול היה לנצלו לקידום ענייניו וקשריו. בעניין הזמן שחלף ממועד סיום עבודתו בנבחרת אין ספק, ובתגובה אתמול נמסר כי הנושא "יועבר לתובע ההתאחדות". הגיע הזמן. בינתיים, עד שתתקבל החלטה, כדאי שגם הלקוחות יפנימו: האדם שמייצג אותם, לא בהכרח מייצג גם את האמת.
5 צפייה בגלריה
אשרת עיני
אשרת עיני
לא שמעה את הקללות? עיני
(צילום: יובל חן)

הרשומון

נהמות? שואה? עיני שמעה עידוד
בליגה השנייה לנשים אירחה שלשום הפועל ת"א את מכבי באר־שבע. על חוויותיו מהקהל במתחם וולפסון סיפר יו"ר הקבוצה האורחת אורי היקלי: "לאורך כל המשחק נאמרו אמירות קשות ונאצות. שיא ההתנהגות הנבזית הגיע כאשר שחקנית זרה שלנו, שחומת עור, התנהלה עם הכדור והחלו להישמע לעברה נהמות".
שופט המשחק דווקא לא הזכיר בדוח שלו נהמות, אך כן ציין השמעת שלל איחולים מצד האוהדים המקומיים, כמו: "שואה למכבי ת"א ובית"ר ירושלים, מוות לשמעון מזרחי וכהנא, וירי טילים על ירושלים והכותל".
מעניין, כי הקפטנית של הפועל ת"א אשרת עיני צייצה אחרי המשחק בטוויטר ונשמעה מבסוטית טילים: "תודה לכל האוהדים והאוהדות שעודדו אותנו ללא הפסקה". עלא עיני ועלא ראסי. האם לא שמעה את הקריאות, או שיש לציוץ פרשנות אחרת? תגובתיהם של הקפטנית האדומה והכותל לא ניתנו, למרות שגם לו יש אוזניים.
5 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
לאבד את חדר ההלבשה או לאבד את הבושה? אמיר כהן
(צילום: שרון צור)

המלשינון

אמיר כהן, קומבינטור ורגולטור
"עזרו לנו לעזור לכם: לצורך מיגור התופעה של מאמנים שעובדים ללא תעודה", כך, בנימה נרגשת ונואשת כאחד, פנה איגוד מאמני הכדורגל לחבריו בעמוד הפייסבוק, והיו גם הנחיות כיצד לשמור על חשאיות: "כתבו לנו בצ'אט פרטי על משחקים בהם ידוע לכם שהמאמן בפועל ללא תעודה. אנו נדאג להעביר דיווח ישיר לאיגוד השופטים על מנת לעדכן את שופט המשחק בדבר כוונה לביצוע עבירה!"... כאילו לא די להם בדימוי העלוב של המקצוע, בחסות איגוד האימפוטנציה, עכשיו גם מבקשים מהם להיות שטינקרים.
מלחמת חורמה בחאפרים היא דבר חשוב, אבל אם כבר מדברים על תעודות, שווה להיזכר בדרכו של מנכ"ל איגוד מאמני הכדורגל אמיר כהן לקורס הפרו המבוקש, שבסיומו קיבל את התעודה המיוחלת. וגם בתרומתו למעמד המאמן באופן כללי.
לפני כחמש שנים נבחר כהן, מאמן שדישדש בעיקר בליגות הנמוכות, בין 25 המאושרים שהתקבלו לקורס מתוך כ־80 שנרשמו. כדי לשכנע את ועדת הקבלה, הוא הגיש מכתב שבו נאמר: "מיד עם סיום הקורס אני יוצא לאלבניה וחותם בקבוצת פלמורטרי. במידה שתאפשרו לי להתקבל, אהיה המאמן הישראלי הראשון באלבניה, דבר שיכול לפתוח דלתות ליתר מאמני הכדורגל בישראל"... מאז הוא פתח למאמני ישראל דלתות בקבוצות מהליגות הנמוכות, שבהן כשל ועזב.
אבל למה לעסוק בעבר הרחוק? רק לפני ארבעה חודשים עזב כהן את מ.ס טירה מליגה א' צפון, אחרי הפסד להפועל בועיינה במחזור הפתיחה. התחנה הבאה הייתה מ.ס צעירי טייבה, שממנה התפטר אחרי שני משחקים. כלומר היה יציב כפליים. מעניין באמת מה יותר קריטי מבחינת מאמן – לאבד את חדר ההלבשה או לאבד את הבושה.
מצד שני, יפה שבמקרה של מנכ"ל איגוד המאמנים אין צורך במלשינון. כולם יודעים שמדובר בזגזגן וקשקשן עם תעודות.

מילה זו מילה

"במחצית סימאונה יגיד לריינילדו: 'תגיד לי, אתה ילדה? איך הוא עובר אותך ככה הילד הזה?'"
אבי נימני, בפרשנות מגדרית וילדותית במשחק בין ברצלונה לאתלטיקו מדריד. כמי שרשם שבע הופעות באתלטיקו, ולנוכח מהירותו זכה שם לכינוי "אל טורטוגה" (הצב), הוא מכיר את כינויי הגנאי שלהם.