"אני האלוף האולימפי אחרי יוסיין בולט? זה פשוט לא ייאמן". מרסל ג'ייקובס האיטלקי הדהים את העולם כשחצה ראשון את קו המטרה בטוקיו בגמר ה-100 מטר והפך לאלוף אולימפי סנסציוני. אם התגובה שלו הייתה אמוציונלית ומתבקשת, הרי חלק גדול מאוהדי האתלטיקה סברו כמוהו - אבל בגלל סיבות אחרות לגמרי, חלקן ציניות ומתריסות.
עוד כתבות ב"המסלול המהיר" - המדור של אבינעם פורת
הפרשנים והמומחים התקשו להבין איך אצן בן 26 שהיה אלמוני אפילו עבור עכברי האתלטיקה, שרק חודשים ספורים לפני כן הצליח לרדת מגבול עשר השניות – איך דווקא הוא עלה על הפודיום מספר 1 באולימפיאדה. בסופו של דבר, גם מי שהכיר אותו וגם מי שלא – קיבל בהפתעה גמורה את האלוף החדש, שחתך בתוך יומיים 15 מאיות משיאו האישי, העמיד אותו על 9.80 שניות והפך לאיש המהיר בעולם. הפרופורציות כמובן שונות לגמרי, אבל השדרוג הפתאומי והעצום שלו הזכיר במובן מסוים את מה שעשה בולט עצמו, כשקיצץ 11 מאיות משיאו העולמי בריצת 100 מטר אחת.
8 צפייה בגלריה
לאמונט ג'ייקובס
לאמונט ג'ייקובס
אלוף אולימפי סנסציוני. ג'ייקובס
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
הפך לגיבור לאומי. ג'ייקובס והשלל שלו מאולימפיאדת טוקיו
(צילום: AP)
ואם כל זה לא הספיק בשביל אולימפיאדה חלומית, הגיעה כעבור כמה ימים תחרות השליחים 4x100 מטר וסיפקה את הדובדבן על הקפצת. ג'ייקובס, יחד עם פיליפו טורטו המפורסם ממנו, הוביל את האזורה למדליית זהב שנייה עבורו בטוקיו, עם 37.50 שניות, בסיועה הישיר של ארה"ב שפישלה כרגיל במוקדמות. מאדם כמעט אנונימי הפך ג'ייקובס לגיבור לאומי עם שתי מדליות סופר יוקרתיות.
ועכשיו, אחרי שהדי הסנסציה המטורפת הזאת שככו, שאלה אחת נותרה פתוחה: האם ג'ייקובס הוא כוכב שביט חד-פעמי שנצץ באירוע ספציפי, או שהבשיל בפתאומיות ויישאר כאן כאצן מוביל שימשיך לחרוך את המסלול בשנים הבאות? או במלים אחרות: האם הוא אלוף אמיתי או מקרי?

העלבון האיטלקי

ג'ייקובס עצמו לא מסתיר את התוכניות שלו. "את 2022 אתחיל כבר בפברואר הקרוב בתחרות בברלין, ארוץ 200 מטר", אמר לעיתון האיטלקי לה-סטאמפה. "נקבעו לי תחרויות נוספות שבהן אבחן את עצמי ב-200 מטר. יש שתי אפשרויות: במקרה הפחות טוב הן ישמשו כחימום לקראת המקצוע העיקרי שלי, ה-100 מטר, או שבמקרה הטוב תהיה לי סיבה לשלב בין שני המרחקים, וזה יכול לקרות בפריז 2024".
8 צפייה בגלריה
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
גלי השמועות בנוגע לג'ייקובס מעוררים רגישות בצד האיטלקי
(צילום: AP)
אם תכניסו למשוואה את ריצת השליחים, תבינו שהאצן שפרץ לחיינו בגיל מתקדם יחסית ינסה להסתער באולימפיאדה הבאה על שלושה מקצועות ולצאת מהם עם כל השלל. רוב המומחים חושבים שמדובר בפנטזיה. מצד שני, אף אחד מהם לא העלה על דעתו מה יעשה בטוקיו. הפעם מותר לתת לו קרדיט.
בשלב הזה, עוד לפני שנכנס למעגל התחרויות בשנה שאחרי המפץ הגדול, הוא כבר בן 27. ג'ייקובס נדרש, עדיין, להוכיח שהישגיו בטוקיו היו הוגנים ומהימנים. אחרי הכל, הוא הפך לסנסציה הגדולה ביותר של ריצת ה-100 מטר במשחקים האולימפיים שאחרי מלחמת העולם השנייה. מבחינה לאומית הוא בסך הכל האלוף האולימפי השלישי של איטליה במקצועות הספרינט, אחרי ליוויו ברוטי שניצח ב-200 מטר ברומא 1960 ופייטרו מנאה שעשה זאת באותו המרחק במוסקבה 1980 והיה גם שיאן העולם במשך שנים רבות (עד שהגיע אחד בשם מייקל ג'ונסון).
8 צפייה בגלריה
השדרוג הפתאומי והעצום של ג'ייקובס הזכיר במובן מסוים את מה שעשה אוסיין בולט
השדרוג הפתאומי והעצום של ג'ייקובס הזכיר במובן מסוים את מה שעשה אוסיין בולט
השדרוג הפתאומי והעצום של ג'ייקובס הזכיר במובן מסוים את מה שעשה אוסיין בולט
(צילום: MCT)
הסקפטיים שמפקפקים בכשרות ההישג הפתאומי מביאים בהקשרו דוגמה לאצן שזכה בזהב אולימפי מפתיע לא פחות. קונסטנטינוס קנטריס היווני השלים טריפל מדהים ב-200 מטר - תחילה באולימפיאדת סידני 2000, אחר כך באליפות העולם באדמונטון 2001, ואז באליפות אירופה במינכן 2002. באופן טבעי, היוונים שאירחו את האולימפיאדה ב-2004 בחרו בו כמדליק הלפיד בטקס הפתיחה של המשחקים שבהם היה אמור להשתתף. ואז פרץ הסקנדל.
יום לפני פתיחת המשחקים נפצע קנטריס בתאונת אופנוע בדרך לכפר האולימפי באתונה, שבה הייתה מעורבת גם אקטריני תאנו, כוכבת ספרינטרית יוונייה. השניים טענו כי התאונה התרחשה בזמן שניסו להגיע לבדיקת סמים שנקבעה להם. עם זאת, החקירה גילתה שהתאונה הייתה מבוימת. כשעברו בדיקות סמים כנדרש, התברר כי השתמשו בחומרים אסורים. הם הועמדו למשפט ופרשו.
גלי השמועות בנוגע לג'ייקובס מעוררים רגישות בצד האיטלקי. התאחדות האתלטיקה המקומית נעמדה על הרגליים האחוריות כשנודע לה שהאלוף האולימפי ב-100 מטר אינו מועמד לתואר אתלט השנה בעולם של ההתאחדות הבינלאומית (IAAF). זו החלטה יוצאת דופן: האלוף האולימפי במקצוע הכי חשוב שיש בספורט הזה תמיד נכנס לרשימת המועמדים. דווקא ג'ייקובס והניצחון המפתיע נשארו בחוץ.
8 צפייה בגלריה
למונט מרסל ג'ייקובס
למונט מרסל ג'ייקובס
ההתאחדות האיטקלית נעמדה על הרגליים האחוריות כשנודע לה שג'ייקובס אינו מועמד לתואר אתלט השנה
(צילום: gettyimages)
האיטלקים חששו כי ההחלטה הזאת מערערת את אמינותם, שכבר נפגעה בעבר, באליפות העולם ברומא 1987. השערורייה שהתרחשה אז בתחרות הקפיצה לרוחק נצרבה היטב בזיכרון: הקופץ המקומי ג'ובאני אוונגליסטי זכה תחילה במדליית הארד, אבל בעקבות ערעור של המתחרה האמריקאי לארי מייריקס התברר כי המודדים האיטלקים הוסיפו כמעט חצי מטר לתוצאה של אוונגליסטי, שנאלץ להחזיר את המדליה.

הכל נשבר במשפחה

היעדר המידע על אודותיו של האלוף שהגיע משום מקום הוביל רבים להתחקות אחר הביוגרפיה שלו. לאט-לאט החורים החלו להתמלא באינפורמציה.
ג'ייקובס הוא בנם של ויויאנה מאסיני ולמונט מרסל ג'ייקובס האב. ג'ייקובס האפרו-אמריקאי היה חייל בן 18 שהוצב במחנה צבאי בוויצ'נזה. היא הייתה רק בת 16 כשהכירו. בהמשך עברו בני הזוג לאל-פאסו שבטקסס להמשך שירותו הצבאי של מרסל, ושם התחתנו. אחרי שלוש שנים נולד מרסל ג'וניור, אך האירוע המשמח לא פתר את הבעיות בין הוריו. האב נשלח לשירות בדרום קוריאה כשמרסל היה בן שלושה שבועות בלבד, ובחלוף חצי שנה חזרה האם לאיטליה, עם בנה הפעוט, למשפחתה במחוז לומברדיה.
8 צפייה בגלריה
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
האם ויויאנה לצד תמונת מרסל הקטן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
ומרעיפה עליו אהבה אחרי שנחת מהמשחקים האולימפיים בטוקיו
(צילום: AP)
במהלך השנים מאז נפרדו, נותק הקשר בינו לבין אביו. המאמן המנטלי שלו ייעץ לו לנסות להחיות את הקשר. מרסל עשה זאת, וסיפר לאחר מכן כי הדבר נתן לו הרבה שקט. במקביל, אביו החדיר בו מוטיבציה רבה.
אולי זאת גם הסיבה שג'ייקובס עצמו לא מצטיין בחיים פרטיים יציבים במיוחד. כבר בגיל 19 הפך לאב לג'רמי, אך מערכת היחסית עם האמא לא החזיקה מעמד. כיום הוא מנהל זוגיות עם הדוגמנית ניקול דצה: השניים הביאו לעולם את אנתוני (בן שלוש) ומייגן (בת שנה), והם מתכננים להינשא השנה.
בילדותו שיחק כדורגל וכדורסל, ואז ייעץ לו אחד ממאמניו: כדאי לך לפנות לספרינטים, שם תצליח יותר. ג'ייקובס אכן עבר לאתלטיקה, אך תחילה פרץ דווקא בקפיצה לרוחק. באליפות איטליה עד גיל 23 שנערכה ב-2016 הדהים עם תוצאה אדירה, 8.48 מטרים. רק רוח חזקה במעט מהמותר, 2.7 מטרים לשנייה, מנעה את אישורה. עם זאת, הוא החמיץ את אולימפיאדת ריו באותה שנה בגלל פציעה בשריר התאומים.
8 צפייה בגלריה
מרסל ג'ייקובס
מרסל ג'ייקובס
תכננים להינשא השנה. ג'ייקובס והדוגמנית ניקול דצה
(צילום: gettyimages)
רק בשנה שעברה, בחודשים שלפני טוקיו, אותת ג'ייקובס שהוא בכושר אחר לגמרי. תחילה ניצח באליפות אירופה בריצת 60 מטר (6.47 שניות). אחר כך היה לאדם ה-150 בעולם שירד מ-10 שניות ב-100 מטר, עם שיא איטלקי של 9.95. לאחר מכן ניצח באליפות איטליה. ועדיין, אף אחד לא לקח אותו בחשבון כמועמד לעשות משהו מיוחד באולימפיאדה. ג'ייקובס ניפץ את כל התחזיות.
בטוקיו הוא הפגיז ללא הפסקה. ברבע הגמר קיצץ עוד מאית משיאו האיטלקי (9.94). בחצי הגמר חתך עוד עשר מאיות עם שיא אירופי של 9.84 – תוצאה שאמנם הספיקה רק למקום השלישי במקצה, אך הקפיצה אותו לגמר כמפסיד המהיר ביותר. הגמר כבר היה שואו של ממש, עם 9.80 שניות, תוצאה שריסקה רצים בעלי תוצאה טובה ממנו והפכה אותו לאירופי הראשון שזוכה בזהב אולימפי ב-100 מטר מאז הבריטי (יליד ג'מייקה) לינפורד כריסטי.
ואחרי הכל, נטל ההוכחה עליו רק מתחזק. עוד לפני אליפות העולם שתיערך בעוד חצי שנה בארה"ב, תוצאותיו בתחרויות ליגת היהלום (אם וכאשר ישתתף בהן לראשונה) ייתנו אינדיקציה עד כמה חזקה המנייה של האיטלקי בבורסת הרצים המהירים בהיסטוריה. הוא כבר הדהים את כולם פעם אחת. מישהו רוצה להמר נגדו שוב?
פורסם לראשונה: 16:49, 28.01.22