מכבי חיפה היא הקבוצה הישראלית הטובה ביותר בשנתיים האחרונות, על כך אין חולק וברור כי העלייה הפנומנלית לליגת האלופות חיזקה עובדה זו. אולם הקבוצה הנפלאה הזו לא חפה מבעיות, ואחת המרכזיות היא הפערים הענקיים בין הרמה של ההרכב הראשון לשחקני הספסל.
על הנייר אמנם ישנם כלים מעולים בספסל "הנוצץ" של מכבי חיפה, דוגמת ניקיטה רוקאביצה – החלוץ הפורה ביותר בישראל בשנים האחרונות, עופרי ארד, מוחמד אבו פאני וסאן מנחם, שהיו ברגים מרכזיים בשתי האליפויות והפכו לשחקני נבחרת לגיטימיים, מאוויס צ'יבוטה בעל תג המחיר של מיליון אירו שהגיע בקול תרועה רמה, רמי גרשון וכו'. אולם לצערה של מכבי חיפה, "הניצוץ" הזה נשאר רק על הנייר. את המגמה לכך ראינו כבר בשלהי העונה שעברה, כשהעייפות והפציעות נתנו אותותיהם על השחקנים הבכירים, וחיפה שיחקו בשליש האחרון של העונה במספר דרגות פחות טוב מאשר בשני השלישים הקודמים. לולא הברקות של צ'ארון שרי, ייתכן וגם האליפות הייתה חומקת להם בין הידיים.

1 צפייה בגלריה
מוחמד אבו פאני חוגג
מוחמד אבו פאני חוגג
מוחמד אבו פאני
(צילום: עוז מועלם)

הירוקים חיזקו ממש את ההרכב הראשון שלהם, וקלעו בול בשני מגינים ובחלוץ מרכזי זרים. וזה הוכיח את עצמו לעילא ועילא עם העלייה לליגת האלופות, ויש לתת לברק בכר והצוות המקצועי את כל הקרדיט על כך. רק צריך לזכור שאנו בתחילת הדרך בעונה זו, ואי אפשר לבנות על היכולת הבאמת מרשימה של שחקני ההרכב הראשון לאורך זמן, ודאי לא כאשר משחקים במקביל בליגת האלופות (כשהשנה הלו"ז הרבה יותר צפוף בשל המונדיאל שעתיד להתקיים בנובמבר). ודאי יהיו עוד פציעות שיתווספו לאלו שכבר היכו, שחיקה של מספר שחקנים, ירידה בכושר של הכוכבים וכו'.
לכן כאן צריכים להיכנס שחקני הספסל "האיכותיים" שעליהם בונים במכבי חיפה, שייתנו מענה להשלכות של עונה ארוכה – ודאי כזאת שמשולבת עם מפעל אירופי. אבל שחקני הספסל לא פוגעים בכלל השנה. ראינו את זה כבר במשחק מול בני סכנין, שבו ברק בכר בחר לתת מנוחה למספר שחקנים בכירים לפני המשימה האירופית החשובה והושיב את פיירו, שרי וחזיזה על הספסל. בלעדיהם, מכבי חיפה נראתה כמו הצל של עצמה במחצית הראשונה, קבוצה מבולבלת שאין לה מנהיג, אין קשר יצירתי באמצע שיבוא לקחת כדור מהבלמים חסרי האונים ויתחיל להכתיב קצב משחק ולייצר התקפות מסודרות. הכל היה מקרי והיה ברור שזו לא מכבי חיפה שראינו באירופה. גם בכר הבין זאת והכניס במחצית את שלושת האסים. אמנם זה לא בא בקלות, אבל חיפה השתפרה וגם כבשה את שער הניצחון בדקות הסיום.
גם במשחק האחרון מול נס ציונה, בכר בחר לתת מנוחה לשחקניו הבכירים ולהשאירם רעננים לפני המפגש מול סוללת הכוכבים של פריז, ולכן השאיר את שרי, חזיזה, פיירו, קורנו וסונדגרן על הספסל. הוא היה בטוח ששחקני הספסל שלו יסתדרו בסמי עופר מלא מול העולה החדשה שלא כבשה או השיגה נקודות לפני המחזור, אולם בכר התבדה די מהר – חיפה שוב הייתה מבולבלת ונראתה כעדר ללא רועה, בקושי הצליחה לחבר מספר מסירות, לא הצליחה לצאת להתקפות מסודרות וכמעט שלא הגיעה למצבי הבקעה. למזלו, בכר השאיר את עומר אצילי בהרכב (אולי רמז לכך שלא יפתח מול פ.ס.ז' לאור היכולת החלשה שלו מול בנפיקה), ואצילי הוא כוכב בסטנדרטים של הליגה שלנו. כיאה לכוכב ברמתו, הוא ניצל חצי הזדמנות וכבש בבעיטה אדירה מחוץ לרחבה.
אבל בנס ציונה ראו שמכבי חיפה השנייה לא כזאת מפחידה, שלחו כדורים למעלה ולחצו גבוה, וגם ניצלו הגנה מבולבלת כדי להשוות. בכר הבין שעם כל הכבוד למסי, ניימאר, אמבאפה, וראטי וראמוס, צריך את כל האסים בכדי לנצח את "אריות סקציה נס ציונה", ועם פתיחת המחצית זרק למערכה את שרי, חזיזה וקורנו (ובהמשך גם את פיירו ודין דוד), ושוב הדבר הוכיח את עצמו. חזיזה מסר כדור נפלא לקורנו שבאלגנטיות מצא את אצילי מול שער חשוף ומכבי שוב ביתרון. אט אט ניתן היה להבחין ששחקני ההגנה והקישור האחורי מרגישים שיש להם בעל בית באמצע, שיש כתובת לכדורים שלהם, וקוראים לו צ'ארון שרי. הוא לקח מנהיגות וקיבל כדורים, בנה התקפות ושיחק כמו בעל בית אמיתי, ובהמשך גם כבש בצורה נפלאה מחוץ לרחבה וסגר את הסיפור.
כל מועדון כדורגל איכותי ששואף לתארים יודע שחובה לבנות סגל רחב ואיכותי, בו אפשר יהיה לייצר תחרות בריאה על כמעט כל מקום בהרכב כמעט בכל שבוע. גם היריבה הבכירה של מכבי חיפה, מכבי ת"א, הבינה זאת והשנה חיזקה בצורה משמעותית את כלל הסגל שלה ולא רק את ההרכב הראשון. אמנם באשדוד היא מעדה, אבל אם הייתי אוהד שלה, זה לא היה מדיר שינה מעיניי. יש לה סגל איכותי עם תחרות בריאה על כל מקום בהרכב ולאורך זמן זה יוכיח את עצמו.
לעומת זאת, אם הייתי אוהד של מכבי חיפה הייתי דואג הרבה יותר, שכן אני לא הייתי בונה על כך שזהבי יחמיץ עוד הרבה פנדלים. הייתי לחוץ מהפערים העצומים בין ההרכב הראשון לספסל. מה יקרה אם שחקני הספסל ייאלצו לשחק נגד קבוצות יותר איכותיות מנס ציונה וסכנין, קבוצות שיודעות גם להעניש? אי אפשר להישאר אדיש לכך לאורך זמן – בסוף הנפילה תגיע. כולי תקווה שעבור הכדורגל הישראלי, מכבי חיפה תדע לעשות את האיזונים המתחייבים בסגל שלה (אני סמוך ובטוח שבכר והצוות שלו על זה), והכי חשוב שייתנו לנו כבוד [(לא משנה מי משחק( מול פריז ברביעי – ואם אפשר גם איזה גול או שניים...
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.