יש לנו אלופת עולם בג'ודו - ועוד על אדמת קטאר. ענבר לניר היא מדליסטית הזהב בתחרות היוקרתית הנערכת במדינת המפרץ, לאחר שגברה הערב (שישי) בגמר דרמטי על אודרי טשומו הצרפתייה והבטיחה את מקומה בראש הפודיום.
לניר (במשקל עד 78 ק"ג) - שם לא מוכר עד היום לחובבי הספורט הישראלי - גברה בדרך לתואר על חמש יריבות ביום קרבות יוצא דופן. הישראלית בת ה-23 פתחה את הופעותיה בניצחונות על ביטה פאקוט-קלוסצקו מפולין, פטריסיה בוליך הסלובנית וברבע הגמר על ז'נז'או מא הסינית - בכל הקרבות עשתה זאת דרך ריתוק ששווה איפון.
8 צפייה בגלריה
לניר והמדליה
לניר והמדליה
לניר והמדליה
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
8 צפייה בגלריה
לניר
לניר
הישג מרשים. לניר
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
8 צפייה בגלריה
לניר
לניר
לניר חוגגת את הניצחון בגמר אליפות העולם
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
8 צפייה בגלריה
לניר והמדליה
לניר והמדליה
שווה זהב
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
8 צפייה בגלריה
לניר
לניר
אף אחד לא ציפה לזה. לניר
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
בחצי הגמר הרשימה מול אליס בלאנדי האיטלקייה, מולה התקשתה בעבר (הפסידה לה בארבעת הקרבות האחרונים בין השתיים). 51 שניות בתוך הקרב ספגה לניר ווזארי, אבל 2:07 דקות לאחר מכן הגיע האיפון של הישראלית הצעירה. בגמר הגדול כבר חגגה איפון על טשומו הצרפתייה, אך הוא נפסל על-ידי השופטים. זה לא הפריע לישראלית שרשמה איפון נוסף, והפעם חוקי - שהבטיח לה את הזהב.
לניר היא אלופת העולם השנייה של ישראל בין הנשים אחרי ירדן ג'רבי (2013) והשלישית בסך הכל (שגיא מוקי זכה ב-2019).
לניר, דור שני של לוחמי ג'ודו, הגיעה לענף בעקבות אמה, מיכל, שהתאמנה אצל משה פונטי, יו"ר האיגוד. את טבילת האש בנבחרת ישראל היא רשמה כבר בגיל 13 ואחרי שמונה שנים (2020) ותחת מגבלות הקורונה, קטפה לניר מדליה משמעותית ראשונה - זהב באליפות העולם עד גיל 23, בדובאי.
8 צפייה בגלריה
לניר
לניר
לניר בחצי הגמר מול בלאנדי האיטלקייה
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
פסגה נוספת בקריירה רשמה הלוחמת במשחקים האולימפיים בטוקיו, כאשר נטלה חלק בנבחרת שחזרה לישראל עם מדליית הארד. למרות ההצלחה, לניר לא תרגמה את המומנטום לשיאים נוספים בתחרויות המטרה שהגיעו לאחר מכן.
אחרי המשחקים האולימפיים ועד האליפות הנוכחית, זכתה לניר בסבב בארבע מדליות ארד וארבע מדליות כסף, אבל לא הצליחה לעבור לשלב רבע הגמר באף תחרות מטרה (אליפות אירופה או עולם) עד היום.
8 צפייה בגלריה
לניר
לניר
חמישה ניצחונות, חמישה איפונים
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)

ההישג של פלצ'יק

פלצ'יק (31), כאמור, זכה בארד לאחר שיריבו הקנדי, שאדי אל נאהס, נפצע ופרש מהקרב המכריע בבית הניחומים. אלוף אירופה לשנת 2020, המתחרה במשקל של עד 100 ק"ג, פתח את יום התחרויות בסיבוב השני, בקרב נגד קנטרו אידה היפני, אותו ניצח באיפון. לאחר מכן גבר בווזארי גם על ניאז איליאסוב הרוסי.
ברבע הגמר פלצ'יק התמודד נגד זלים קוסטוייב האזרי, אך נפסל בשל נגיעה מסוכנת על הראש למזרן ונשר, כאמור, לבית הניחומים. שם, בקרב הראשון שלו, ניצח הישראלי את נורליחאן שרחאן הקזחי בווזארי, פחות מחצי דקה לסיום הקרב. בזה השני, כאמור, לא היה צריך לעלות לאחר פרישתו של היריב האוסטרי.
8 צפייה בגלריה
פלצ'יק
פלצ'יק
גם הוא הביא מדליה. פלצ'יק
(צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
פלצ'יק (31) חווה קריירה הפכפכה ומאתגרת, ומחזיק ברקורד שלו לא פחות משש מדליות בתחרויות גראנד סלאם, אליפויות עולם ואירופה. זאת אחרי שכבר החליט לפרוש וחזר לפעילות אחרי שתי פציעות קשות (קרע ברצועות הברך ורצועות הכתף). רק בגיל 29 הוא התמודד לראשונה במשחקים האולימפיים, משם חזר עם מדליית הארד הקבוצתית.
פלצ'יק מעידים עליו מאמניו לאורך השנים, הוא קודם כל בעל אופי ברזל. הוא עלה לארץ עם אמו בגיל תשעה חודשים, אביו נפטר עוד לפני, ואחרי מספר שנים אימו עזבה את הארץ לטובת עבודה בארה"ב והוא גדל אצל סבו וסבתו. הם אלו שכיוונו אותו ללכת למועדון הג'ודו של פאבל מוסין (בעלה של אליס שלזינגר) בראשון לציון.
את ההישג המשמעותי הראשון רשם באליפות אירופה עד גיל 20, בבלגיה ממנה חזר עם מדליית כסף (עד 90 ק"ג) אבל בעקבות קרע ברצועה הצולבת וניתוח שנאלץ לעבור, המדליה הבאה בה זכה (כסף) הגיעה רק באליפות אירופה הפתוחה, בטאלין, אסטוניה. אחרי פציעה קשה נוספת לפני המשחקים האולימפיים בריו דה זניירו, הוא חזר לפעילות לאחר שיקום שנמשך שנתיים.
גולת הכותרת בהליך השיקום של הייתה הזכייה במדליית הזהב בגראנד פרי בקנקון (2017), ושנה לאחר מכן הוא הוסיף לארון המדליות שתי מדליות יוקרתיות נוספות, זהב בגראנד סלם בדובאי (2018), וזהב נוספת בגראנד פרדי בטיביליסי (באיפון, שתי דקות לסיום). באליפות אירופה בפראג (2020) הוא הפך לישראלי הרביעי שזוכה בזהב אירופי, לאחר שניצח בגמר את האלוף המכהן ארמן אדמיאן הרוסי (בווזארי), בסופה עלה למקום הראשון בדירוג העולמי.
פורסם לראשונה: 14:53, 12.05.23