חסרי האונים

שינו, יענקל'ה, ברק והברדק
"הייתה אנטישמיות ובריונות נגד הקהל שלנו. ההתגרות הייתה מצד האוהדים שלהם, המשטרה והאבטחה המקומית לקו בעבודתם". כך מסר "גורם במכבי חיפה" לכתב ביתי, בתגובה למהומה ולהשלכת האבוקות במלטה. ברור, בכדורגל המזוקק והמתורבת שלנו, כמו במדינה באופן כללי, לא רגילים לבריונות ולהקנטות. אנחנו בסך הכל רוצים לחגוג.
אל תגלו למלטזים, אבל רק לפני חודשיים היה עימות אלים בין שוטרים לאוהדי מכבי חיפה באצטדיון בבאר־שבע. 18 עוכבו, שניים נעצרו ונתפסו אבוקות בסיטונות. את הצד של המכות סיפקו בסוף דווקא חלק מהשחקנים, וכמו תמיד, כל צד הפיל אחריות על משנהו. אנטישמים.
6 צפייה בגלריה
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל
שינו זוארץ יו"ר ההתאחדות לכדורגל
רץ ברשימה של מכבי חיפה. שינו זוארץ
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
אברמוב, זוארץ ושחר
אברמוב, זוארץ ושחר
(איור: אופיר בגון)
אובדן השליטה במלטה קשור גם ליחסי מועדון־קהל במכבי חיפה. לצד ההצלחות בשנים האחרונות, ישנם אוהדים החשים שחולבים אותם במחירי המינויים, והאבוקות – אם כבר מדברים על הפרה שבחדר – הן סוג מוכר של פעולת תגמול באמצעות גרימת נזק כלכלי למועדון. במלטה ליוו את האוהדים אנשי אבטחה של מכבי חיפה, כמתחייב מדרישות אופ"א, אבל קשה לומר שתפקודם בשטח ניכר לעין.
כשברק "תחזיקו אותי" אברמוב היה בבני־יהודה, הוא התבכיין שהאוהדים עושים לו דווקא, ליגלג עליהם ("באתי לנהל מועדון כדורגל, לא בסטה בשכונת התקווה"), וביקש מבית הדין להרחיקם מהמגרשים. בבית"ר ירושלים זה כסף גדול, אז הוא מחניף ללה פמיליה, ומאיים כי במקרה של עונש משמעותי יעזוב או יחרים את משחק אלוף האלופים.
קצת אחרי המכות בבאר־שבע, הגיע יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ לגמר גביע הנוער בין מכבי חיפה לקריית־שמונה. כמה אוהדים ירוקים דפקו וירקו על רכבו בתיבול קללות. "אני בטוח שמכבי חיפה תגנה את האירוע ותפעל ביד קשה כנגד המתפרעים, לא אאפשר לכנופיות עבריינים להלך אימים על בעלי תפקיד", הגיב זוארץ. גינוי היה, הוא גולם במס השפתיים, והכנופיות עברו לפרק הבא באוטוביוגרפיה של הענף.
זה קרה בעקבות ביזיון גמר הגביע, אחרי שבית"ר ירושלים הוענשה בהפחתת שלוש נקודות והודחה מהמפעל בעונה הבאה. לכבוד הערעור שהגישה, נוקבו ארבעת צמיגי מכוניתו של נשיא בית הדין העליון של ההתאחדות אמנון סטרשנוב. "הדרישה ממשטרת ישראל ומערכת המשפט ברורה – מיצוי הדין עם העבריינים", נאמר בהודעה מטעם ההתאחדות של הפנצ'ר מאכער זוארץ, שמשפטניה דחפו לעסקת טיעון עם בית"ר בפרשת הגמר ודחקו להקלה בעונשה.
למה זוארץ זורם עם ההתחשבות בשחר ובאברמוב? כי בבחירות שנערכו בחודש דצמבר האחרון, הוא הורץ לראשות ההתאחדות ב"רשימת מכבי חיפה", שכללה את סמנכ"לית הכספים של שחר, דלית צימרמן, ואת הקונסול של אברמוב, כפיר אדרי. עכשיו לך תפעיל יד קשה נגד אלה שעשית איתם יד אחת בבחירות. כולנו אחים לנזק.

האכיפה הבררנית

בגמר המשטרה דווקא "הכילה"
ביום שני השבוע קיבל סטרשנוב הודעה מהמשטרה כי תיק החקירה של ניקוב צמיגי מכוניתו נסגר. לך תמצא את אוהדי בית"ר שהגיעו לביתו עם מכשירים חדים, והוציאו את האוויר מהגלגלים. בסיום המבצע שב חיל האוויר לבסיסו בשלום. אז למי קראתם סרבנים?
6 צפייה בגלריה
לחץ אוויר. השופט בדימוס אמנון סטרשנוב
לחץ אוויר. השופט בדימוס אמנון סטרשנוב
לחץ אוויר. השופט בדימוס אמנון סטרשנוב
(צילום: שאול גולן)
באותו יום עדכנה דוברות המשטרה את התקשורת במסקנות הדיון שקיים המפכ"ל יעקב שבתאי בנוגע לאירועי הגמר והברחתו הבהולה של נשיא המדינה: מנהל האירוע והמאבטחים מטעם ההתאחדות כשלו, אנשי בית"ר תרמו לכאוס כשהכניסו את מקורביהם למגרש, ורק מפקד כוח המשטרה במקום "מנע אסון", כשאיפשר לאוהדים לפרוץ בבטחה למגרש. איזו גמישות והבלגה, והעיקר שלא היו עצורים. למה לאשפז את מחרבי הסדר הציבורי, אם אפשר להתייחס אליהם כאושפיזין?
מה יחליטו סטרשנוב וארבעת חבריו להרכב המורחב? האם אברמוב יממש את איומיו במקרה שהערעור יידחה? איזה מתח, אפשר לחתוך את הטייר בסכין.

התזונאי

משחקי הרעב של גרשון
מוצ"ש בכרתים. ישראל מביסה את טורקיה ב־16 הפרש בפתיחת היורובאסקט עד גיל 20. עם הבאזר לסיום, קם המנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות פיני גרשון ממקומו הקבוע על כיסא מאחורי הסל. הוא ניגש לספסל החוגג, מקבל את הניירות עם הסטטיסטיקות, ומעיין בהם בקפידה במרכז המגרש. שותף בכיר לניצחון המרשים.
יום ראשון. ישראל מובסת על ידי איטליה ב־16 הפרש. בסיום מתרומם גרשון ממקום מושבו הקבוע מאחורי הסל, ומתאייד אי שם באזור שלטי הפרסומת.
6 צפייה בגלריה
פיני גרשון
פיני גרשון
פיני גרשון. כסף למשכורת דווקא יש
(צילום: עוז מועלם)
יום שני. תבוסה ב־16 הפרש לבלגיה ששולחת את ישראל למקום הרביעי והאחרון בבית. 18 שניות לסוף קם גרשון מכיסאו שמאחורי הסל, פותח את הדלת שמאחוריו באולם – ונעלם. מה לו ולבאסה של החבר'ה הצעירים.
אתמול, שמינית הגמר מול ספרד. דקה לסיום, שש הפרש לישראל מול אלופת אירופה – וגרשון חוזר למרכז העניינים. הוא קם ממקום מושבו מאחורי הסל, נעמד ליד שלט הפרסום שלפני הספסל הישראלי, וצועק הוראות לשחקנים. בפסק הזמן 25 שניות לסוף, כשהניצחון 52:59 כבר עמוק בכיס, בוגר הישיבה פיני מצטרף אפילו לפסק הזמן. עם הזמזום לסיום הוא כבר במרכז הפרקט, מתחבק ארוכות עם המאמן אלעד חסין, הצוות והשחקנים. רק מירי רגב הייתה חסרה לטנגו.
ההישג באמת נפלא, בעיקר כשנזכרים בדברי התוכחה שהשמיע גרשון על עבודתו, ערב היציאה לטורניר. "אין לי תקציבים כדי לשלם לילדים, כדורסלני העתיד של ישראל", התלונן הגורו של האיגוד בראיון ל"ידיעות אחרונות", והוסיף המחשה קולינרית: "אפילו סנדוויצ'ים אין להם אחרי אימוני הנבחרות הצעירות. הם הדור הבא שלנו, שמגיע להתאמן פעם או פעמיים ביום, ואז הם יוצאים מאימון ואין לי מה לתת להם לאכול".
אכן ביקורת נוקבת שגורמת לבטן להתהפך, אך כאן גם המקום לציין כי עלות שכרו של מנהל האגף המקצועי לגברים באיגוד – גרשון שמו – קפצה בשנת 2021 ל־76,050 שקל בחודש. עם כל הכבוד לתקציב הכריכים, הכי חשוב לדעת באיזה צד מרוחה החמאה.

הקומפוזיטור

טיפ מגיא לוזון לחסין
אחרי שנבחרות הכדורגל שלנו מנצחות, בהתאחדות אוהבים לחשוף לציבור סרטונים עם נאום המוטיבציה של המאמן. תופעה שגאתה ביורו הצעירות, עם הפומפוזיות והאוקטבות המשתנות של גיא לוזון, אך משום מה נשכחה אחרי שני ההפסדים לאנגלים.
6 צפייה בגלריה
מאמן הנבחרת הצעירה של ישראל גיא לוזון
מאמן הנבחרת הצעירה של ישראל גיא לוזון
תבנית נוף מולדתו, גיא לוזון
(צילום: עוז מועלם)
מעל כולם בלט כמובן הסטנדאפ חוצב הלהבות וחוצה הגבולות לפני התיקו מול הגרמנים. "רוי, אם היית נולד בקלן איפה היית משחק, בעפולה? היית בגרמניה!", אמר לוזון לרביבו הצעיר, ועבר לעומרי גאנדלמן: "אם היית נולד באיטליה, מה היית, פסנתרן? היית אותו שחקן באיטליה! כל הסיפור בהרבה מקרים זה בלוף. הם נולדו שם אז איפה ישחקו, בישראל? תפקידנו להוכיח שכל ההבדל זה רק שהם נולדו שם”.
מילים כדורבנות, וטוב יעשה אלעד חסין, אם יעביר היום את המסר לכדורסלנים הצעירים לפני המשחק מול גרמניה. אם כי לגמרי לא בטוח שלוזון היה מאמן אילו הוא היה נולד בשטוטגרט.

האופנאי

אדמס קנה לנו חולצות
"ישראלים הם ווינרים. אנחנו מנצחים בכל דבר שאנחנו מכוונים אליו. אז למה שלא ננצח בספורט?" שאל רטורית המיליארדר סילבן אדמס בשנה שעברה. זה היה קצת לפני הטור דה פראנס שבו כללה הקבוצה "ישראל פרמייר טק" רוכב משלנו – גיא ניב שהחליף את עומר גולדשטיין שנגרע מהסגל בגלל חשיפה לחולה קורונה.
6 צפייה בגלריה
מייקל וודס
מייקל וודס
מייקל וודס. שום מסר למדינה השסועה
(צילום: REUTERS/Stephane Mahe)
בטור השנה אין בקבוצה של אדמס ישראלי, אבל אחרי שהרוכב הקנדי מייקל וודס ניצח בקטע התשיעי, שוב היו מי שהתרגשו מאוד, וציינו כי השם "ישראל" שמופיע על חולצות הקבוצה "נחשף למיליוני צופים בעולם". זה נכון, אם כי אין פירוש הדבר שההערכה לפועלה של המדינה בעולם העלתה הילוך, בדיוק כמו שקרנה של בחריין לא עלתה למחרת, כששמה התנוסס בחזית חולצתו של המנצח הספרדי, פייו בילבאו לופס. מה עוד שוודס עצמו איכזב בגדול, ולא אמר בראיון הסיום: "אני שמח שדווקא בימים כאלה, הצלחתי לאחד את העם ולשמח מדינה שלמה".

מילה זו מילה

"חסר גם הרבה ניסיון קצת"
כדורגלן העבר דן מורי מזהה נקודת תורפה מתעתעת בנבחרת ישראל