ארנאוט דנג'ומה גרונוולד הוא שם מעט יוצא דופן, ככה זה כשהאב הולנדי והאימא ניגרית. הוא נולד בלאגוס, בירת ניגריה, אך הוריו הבינו מהר מאוד שאסור לו להישאר שם והוא חייב לעזוב.
"התחלתי לשחק כדורגל בגיל 4. זה מנע ממני להיכנס לצרות ועזר לי ליהנות מהחיים. זו הייתה הבריחה שלי", נזכר דנג'ומה בריאיון לאתר הרשמי של בורנמות' לפני מספר שנים. "אחרי שההורים שלי התגרשו, אימא שלי התקשתה למצוא מקום לגור ואיך להתפרנס. לא היה לנו איפה לגור ונאלצנו לישון אצל חברים כשיכולנו. לפעמים היינו נשארים לישון באוטו כי לא היה לנו לאן ללכת".
6 צפייה בגלריה
ארנאוט דנג'ומה
ארנאוט דנג'ומה
בלתי ניתן לעצירה. ארנאוט דנג'ומה
(צילום: getty images)
בגיל צעיר עבר להולנד, אך בעיות עם ההגירה אילצו אותו לשהות אצל שלוש משפחות אומנות ("לא אהבתי את זה") לפני שהתאחד שוב עם אביו. הכדורגל תמיד היה המפלט בחייו של דנג'ומה, שכילד עבר בשני מועדונים חובבנים קטנים עד שקיבל הזדמנות להוכיח את עצמו במועדון גדול ונחשב.
אם זה היה תלוי בפ.ס.וו איינדהובן, דנג'ומה לא היה הופך לשחקן כדורגל מקצוען. הוא לא ממש נספר בגילים הצעירים ובפ.ס.וו, שצירפו אותו לאקדמיה שלהם כשהיה בן 11, טענו שהוא לא מספיק טוב כדי להתקדם לקבוצה הבוגרת. המהירות והדריבל תמיד היו שם, אך מספר פציעות שעיכבו את ההתפתחות שלו וחוסר אמון מצד מאמניו איימו לחסל לו את הקריירה עוד לפני שהחלה.
למעשה, הקדנציה של דנג'ומה באיינדהובן הסתכמה ב-25 דקות בקבוצת הנוער וכשהיה בן 18 הוא שוחרר וחתם בניימכן הקטנה. מעטים ציפו שהוא יצליח לפרוץ לקבוצה הבוגרת והצפי עבורו היה עונת הסתגלות עם הנוער. חודשיים לאחר מכן (ספטמבר 2016) הוא כבר ערך את הבכורה שלו עם הבוגרים, היריבה הייתה... נכון, פ.ס.וו.

ירידה לצורך עלייה

העונה ההיא הסתיימה בירידת ליגה ומוזר לומר, אבל זה בדיוק מה שדנג'ומה היה צריך. הוא פתח את עונת 17/18 בטירוף עם חמישה שערים ו-10 בישולים ב-12 הופעות וקיבל סוף סוף את ההערכה שחיפש בדמות זימון לנבחרת הצעירה של הולנד. מנכ"ל ניימכן רמקו אוברסייר טען אז: "הדריבל והטכניקה שלו מדהימים, יש לו כל כך הרבה פוטנציאל. ראיתי מגנים ימניים נופלים על הדשא כי הם לא ידעו איך לעצור אותו".
הוא סיים עם 13 שערים ו-17 בישולים בכל המסגרות, אך קבוצתו לא הצליחה להעפיל חזרה לליגה הבכירה, ובניימכן הבינו שלא יצליחו לשמור עליו אצלם. קלאב ברוז' עטה על המציאה ורכשה אותו תמורת 2 מיליון אירו בלבד. דנג'ומה הראה פוטנציאל אדיר ואף קיבל צ'אנס בליגת האלופות (שם כבש בהפסד לאתלטיקו מדריד שער מטורף), אפילו רונלד קומאן התלהב וזימן אותו לנבחרת הבוגרת של הולנד. שחקן הכנף הצעיר זכה גם לחיזורים מצד נבחרת ניגריה, אבל לא התלבט לרגע.
6 צפייה בגלריה
ארנאוט דנג'ומה חוגג מול אתלטיקו מדריד
ארנאוט דנג'ומה חוגג מול אתלטיקו מדריד
שער משוגע. דנג'ומה חוגג מול אתלטיקו מדריד
(צילום: getty images)
"לשחק בנבחרת הולנד זה החלום שלי", הוא אמר רק שבוע לפני שזומן. "יש בתוכי את השורשים האפריקאים, מי יודע, אולי אשחק עבור ניגריה. אני בטוח אשקול את זה אם אני אקבל זימון, אבל זה יהיה חבל, כי אני רוצה ללבוש את המדים הכתומים של הולנד". קומאן הכניס אותו כמחליף בניצחון 0:3 על גרמניה ומספר ימים לאחר מכן פתח בהרכב מול בלגיה. הכל הלך בכיוון הנכון עבור הכישרון בן ה-21, שחצי שנה קודם לכן עוד שיחק בליגה השנייה במדינה.
דווקא אז הגיע רצף מסתכל של שלוש פציעות, שגרם לקריירה הפורחת להיעצר. דנג'ומה החמיץ 57 (!) משחקים בשנה וחצי, וגם המעבר המתוקשר לבורנמות' מהצ'מפיונשיפ (16.5 מיליון אירו) לא ממש עזר לו לחזור לעצמו.
הפציעות הללו היו תוצאה צפויה של כל התיקולים שדנג'ומה היה חוטף, ככה זה כשאתה מחזיק כל כך הרבה בכדור ולא משאיר ברירה לשחקני היריבה. את פגרת הקיץ הוא ניצל כדי להתחזק ולשוב חזק מאי פעם במטרה להראות למה הוא מסוגל – וזה עבד. ההולנדי המצוין הוביל את בורנמות' עד לפלייאוף ההעפלה לפרמייר-ליג עם 15 שערים ו-7 בישולים, וגם שם כבש פעמיים, אך ברנטפורד הייתה זו שחגגה בסיום.
6 צפייה בגלריה
ארנאוט דנג'ומה
ארנאוט דנג'ומה
בחר בכתום
(צילום: getty images)
6 צפייה בגלריה
ארנאוט דנג'ומה
ארנאוט דנג'ומה
הפציעות עצרו לו את ההתקדמות. דנג'ומה במדי בורנמות'
(צילום: getty images)

המתכון הבטוח לכאב ראש

מאמן ויאריאל אונאי אמרי התאהב ודרש מנשיא המועדון פרננדו רואיג לעשות הכל כדי לצרף את דנג'ומה, וכך היה. הצוללת הצהובה שילמה 25 מיליון אירו עבורו (ההעברה השנייה הכי יקרה בתולדותיה) ולא מצטערת על כך לרגע.
"זה סכום שאנחנו מסוגלים לשלם, ואנחנו זקוקים לשחקנים נהדרים כמו דנג'ומה כדי לגדול ולצמוח", אמר סגן נשיא ויאריאל חוסה מנואל ייאנסה בהצגתו של הכוכב החדש. "העובדה שאף אחד לא נאלץ לעזוב בשל כך מראה שאנחנו נמצאים במצב מצוין. יש אנשים שקונים סתם שעונים ויש כאלו שקונים רולקס. אנחנו קנינו רולקס".
בינתיים, ב-15 הופעות בכל המסגרות, דנג'ומה סיפק שבעה שערים ושני בישולים, והמון כאבי ראש למגנים שמנסים לשמור עליו. "אני די בטוח שאנשים כבר מכירים את השם שלי בספרד", הוא אמר לאחרונה, והוא צודק. חבריו לקבוצה קוראים לו "דנג'ומג'יק" הודות לקסמים שהוא עושה עם הכדור ואת הקרדיט לכך דנג'ומה נותן למאמן שלו: "מגיעה תודה גדולה לאונאי אמרי. הוא עובד איתי כל הזמן ועוזר לי להשתפר".
6 צפייה בגלריה
מאמן ויאריאל אונאי אמרי
מאמן ויאריאל אונאי אמרי
דרש אותו בכל מחיר. אמרי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
דנג'ומה מול דאלוט
דנג'ומה מול דאלוט
לדאלוט עדיין יש מיגרנה. דנג'ומה מול מגן מנצ'סטר יונייטד בסיבוב הראשון
(צילום: getty images)
הערב (שלישי, 19:45) לוויאריאל מצפה מנצ'סטר יונייטד, קרב ישיר על כרטיס לשמינית הגמר. בסיבוב הקודם דנג'ומה היה השחקן הטוב ביותר על הדשא, ורק הופעה בלתי נשכחת של דויד דה חאה מנעה ממנו לכבוש מספר שערים. אז השדים האדומים חגגו בסיום עם שער הניצחון הדרמטי של כריסטיאנו רונאלדו, אבל תסמכו על ההולנדי שהוא מכין הפתעות לכל מי שינסה לעצור אותו.
"הגעתי לוויאריאל כדי להוכיח את עצמי, אבל אני בהחלט כבר מדמיין את הצעד הבא בקריירה", דנג'ומה אמר לדיילי מיילי בספטמבר האחרון, ואם להאמין לדיווחים באנגליה, ליברפול כבר פועלת במרץ מאחורי הקלעים במטרה להביא אותו לאנפילד. ויאריאל צריכה ליהנות מהקסמים שלו כל עוד היא יכולה.