ההדחה המוקדמת של פיטר פלצ'יק ביום התחרויות האחרון הייתה החותמת הסופית לכישלון של נבחרת הגברים באליפות אירופה בג'ודו. לקראת התחרות נראה פלצ'יק כמו בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לחזור עם מדליה מבולגריה, אך הוא הצטרף לשורה ארוכה של ג'ודאים שסיימו את האליפות בידיים ריקות.
אחרי הכישלון של היומיים הראשונים, בנבחרת קיוו כי פלצ'יק יציל את המצב, אך הוא הפסיד כבר בקרב השני למדורג 12 בעולם, ובבית התנחומים המשיך את המומנטום השלילי עם הפסד ליריב שנמצא כבר מזמן מעבר לשיא, האזרי אלמאר גאסימוב, מדליסט אולימפי בעבר שהידרדר למקום ה-24 בעולם.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי לאחר ההפסד באולימפיאדת טוקיו 2020
שגיא מוקי לאחר ההפסד באולימפיאדת טוקיו 2020
לא עמד על פודיום רציני יותר משנה. מוקי
(צילום: אורן אהרוני)
בשני העשורים האחרונים היו מקרים שבהם נבחרת הגברים חזרה ללא מדליה מהטורניר הגדול של היבשת, אך אלו היו מקרים חריגים. אחרי הנפילה האחרונה, על מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה לחשב מסלול מחדש, שנתיים לפני אולימפיאדת פריז 2024.
בזמן שנבחרת הנשים הפגיזה עם ארבע מדליות, לנבחרת הגברים אין תירוצים, במיוחד אחרי שלא עמדה בציפיות גם באולימפיאדת טוקיו. צריך גם לזכור כי האליפות הזאת נערכה ללא הנבחרת הטובה באירופה (רוסיה המוחרמת) וכי לא מעט ג'ודאים בכירים ויתרו על התחרות בגלל הסמיכות היחסית לאולימפיאדה. כל אלה רק מעצימים את האכזבה וצריכים להדליק נורה אדומה לקראת ההכנות לפריז.
3 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
הצטרף לשורה ארוכה של ג'ודאים שסיימו את האליפות בידיים ריקות. פלצ'יק
(צילום: אורן אהרוני)
קשה לומר שהתוצאות האלו מפתיעות. כבר שנתיים ניתן לראות את הירידה ביכולתו ובכושרו של שגיא מוקי, שלא עמד על פודיום רציני יותר משנה. הוא סובל מכאבי גב כרוניים, ארסנל התרגילים שלו מוגבל ולא מתחדש, היריבים מכירים אותו. כבר תקופה ארוכה שהוא לא מצליח לשחזר את ימיו הגדולים, כמו יום הקרבות המרהיב שהפך אותו לאלוף העולם ב-2019.
פלצ'יק עדיין לוחם גדול , אבל סובל מירידה ברמה הטכנית. כפי שהיה בטוקיו, היתרון הפיזי המשמעותי שלו לא מספיק. מי שעוד שומר על יציבות הוא ברוך שמאילוב - היחיד שהגיע לקרב על מדליית הארד בבולגריה - אבל הוא עדיין לא מצליח לפרוץ את תקרת הזכוכית ולזכות במדליה באליפות גדולה.
3 צפייה בגלריה
טל פליקר
טל פליקר
סובל מירידה בכושר. פליקר
(צילום: אורן אהרוני)
גם טל פליקר וטוהר בוטבול סובלים מירידה בכושר, ונראה כי המכנה המשותף לכולם הוא היעדר סגנון או טכניקה מסודרת. סמדג'ה יצר קאדר שמבוסס על כישרון אישי ואינסטינקטים טובים של ג'ודו, לצד כושר גופני גבוה וכוח פיזי משמעותי, אבל כאשר הג'ודאים שלו לא בשיאם – הם בבעיה.
מעבר לכך, הדור הבא של הג'ודו הישראלי עדיין לא מגלה סימנים של מי שיוכל להיכנס לנעליים הגדולות של בכירי הג'ודאים. אחרי אולימפיאדת פריז צפויים לפרוש לא מעט ג'ודאים מובילים, והם עלולים להותיר אחריהם בור של כישרון.