מכבי ת"א פתחה את העונה טוב. ההתקפה זרמה, היה נראה שהזרים הם בינגו, יד אליהו שוב מבצר ומכבי רצה לחמישה ניצחונות רצופים, כולל אחד יוקרתי על ברצלונה. אבל אז, לאחר שבוע עמוס, מכבי מגיעים לפיראוס וחוטפים השפלה. בסדר, לא נורא. הקבוצה הייתה עייפה, אולימפיאקוס קבוצה ביתית, קורה. אבל לאחר מכן, עוד הפסד, הפעם במשחק שמכבי הייתה חייבת לקחת בברלין. נראה היה שזה עבר בשקט, ולמזלם של יאניס ספרופולוס והשחקנים, אקס הקבוצה יובל זוסמן עשה איזושהי תנועה עם היד ונתן לאוהדים ולתקשורת משהו אחר להתעסק בו.
אחר כך מכבי טסה למדריד, נותנת שלושה רבעים של הצגה מול ריאל, יאניס מציג תוכנית משחק באמת יוצאת דופן שמצליחה להוציא את הסנטר הכי טוב באירופה (טבארס) מהמשחק ועם זאת לא מפקירה את הגארדים. מכבי מגיעה לרבע הרביעי עם יתרון 9, ואז מציגה את אחד הפספוסים הגדולים שיצא לי לראות, ועם שורת החלטות מורה של יאניס בהגנה לצד היעדר תוכנית משחק בהתקפה מצליחה להפסיד. טוב, למכבי מגיע שאפו גדול, רבעים גרועים קורים.

2 צפייה בגלריה
עוז בלייזר
עוז בלייזר
עוז בלייזר
(צילום: אורן אהרוני)

ואז הגיע המשחק מול קאזאן, הקש ששבר את גב הגמל. מכבי מציגה משחק שפל מהרגע הראשון מול הרוסים המאומנים, ומראה במשחק אחד בצורה מושלמת את כל הבעיות שלה. נספור אותן אחת-אחת:
1. ישראלים נשכחים: לאורך השנים, הדבר המהנה ביותר במכבי ת"א היה הישראלים ששיחקו לצד הזרים הבכירים, נתנו את העבודה והיו חלק בלתי נפרד מהקבוצה - ברקוביץ', ג'מצ’י, פניני, אוחיון, שלף, בורשטיין ואפילו אבדיה. למכבי לרוב היה ישראלי על הפרקט, ולא הייתה תחושת נחיתות כשהוא נמצא שם. אבל העונה, נאדה. מכבי הביאה הקיץ בצעד מתוקשר את הישראלי הבכיר בשוק, יפתח זיו, שקיבל הצעות מכל רחבי הליגה ומעבר לה ויכל להיות בשקט שחקן מוביל בקבוצות יורוקאפ וצ'מפיונס ליג. אבל יפתחף כמו כל ישראלי, העדיף לחתום בקבוצה הבכירה במדינה ומאז רואה בעיקר את הספסל. 30 דקות עונתיות (!) ביורוליג זה כבר זלזול ופגיעה בכדורסלן הישראלי, כי זיו שחקן מצוין שיכול לתרום בעמדת הרכז הדלה.
אומן סורקין פתח את עונת היורוליג מצוין, מדהים, הרבה מעבר לציפיות, ועדיין קיבל רק 96 דקות עונתיות ב-14 משחקים. עכשיו הוא פצוע, אבל נראה לעתים שחלוקת הדקות של ספרופולוס עובדת לפי איזה דרכון יש לך. עוד דוגמה מצוינת, הכי אקטואלית, היא עוז בלייזר. הוא נותן את הנשמה שלו על המגרש, ועדיין כל הירדמות הגנתית שלו, אפילו הכי קטנה, מובילה לסיפסול מיידי. רק הישראלים סובלים מזה: ריינולדס לא עושה הגנה כבר חודש.
2. הפסטיבל השלילי של סקוטי: הרבע הכי גרוע התקפית של מכבי העונה בכל משחק צמוד הוא הרבע הרביעי. לא בגלל הלחץ ולא בגלל ההגנה הלוחצת - אלא בגלל שסקוטי ווילבקין לוקח זריקות שלא היו מביישות את אלו שצמרת האולסטאר מארה"ב לוקחים, התקפה אחרי התקפה, סקוטי פשוט לוקח אילו זריקות שבא לו ושורף התקפות, דבר שעבר מזמן את גבול הטעם הטוב. תראו איך אני חוזה עתידות: בפעם הבאה שמכבי יהיו בקלאץ', יאניס ייקח פסק זמן שבסופו סקוטי יכדרר כל ההתקפה ויזרוק זריקה מטורפת על שמירה. לפעמים זה עובד, אבל זו לא תוכנית משחק.

2 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
(צילום: אורן אהרוני)

אחרי כמה עונות טובות במכבי ווילבקין הפך להיות הבוס של הקבוצה, וזה דבר חיובי, הוא אחד השחקנים הכי טובים באירופה. אבל הגיע הזמן לומר שיאניס והוא איבדו את זה. מה המאמן אומר לפני משחקים? תנו לסקוטי בתחילת ההתקפה והעיקר שהוא יזרוק? יאניס לא מחליף את סקוטי, ונראה שהוא תומך ואף יוזם את אימוני הקליעות שלו. 97 זריקות ב-14 משחקי יורוליג, יותר מוויליאמס, כהן, דיברתולומאו, טיילור, סורקין, כהן ובלייזר ביחד, בפער די מכובד. וכמה הוא קלע? רק 35 זריקות, אחוזים טובים, אבל לא כאלו שמצדיקים כמות זריקות של הארדן. זו כמות שמקשה על מכבי וגורמת לה להפסיד.
3. ההגנה - מול אולימפיאקוס, ריאל ברבע הרביעי, קאזאן ואלבה, שחקני מכבי הציגו המון פעמים הגנה רכרוכית, עצלנית וחסרת אחריות. הבעיה בעיניי מתחילה בשני הסנטרים החביבים, שפשוט לא עושים הגנה. ז'יז'יץ' עושה מה שהוא יכול, אבל הוא כבד בשביל הקלילים ולא מספיק גדול בשביל המאסיביים. ריינולדס הוא בטבע שלו שחקן אנוכי, כזה שחושב רק על הסטטיסטיקה של עצמו. אני ספרתי כמה וכמה פעמים שהוא פשוט עושה את עצמו שומר, מתעלם מעזרות, יוצא מהצבע כדי לא לשמור על שחקנים שבדרך לליי-אפ ובעיקר עושה בכאילו.
תוסיפו את דיברתולומאו, ווילבקין, טיילור ונאנלי (שפשוט בורח מכל אחריות התקפית והגנתית, פתח את העונה מצוין ומשם רק יורד ויורד) שלא שומרים מדהים, ומקבלים הגנה שלעתים קצת מביכה.
לסיכום, למכבי יש סגל לא רע, הוא לגמרי יכול וצריך לעשות פלייאוף. יאניס קצת איבד את העקרונות שעליהם מכבי הייתה מבוססת ובנה קבוצה אמריקאית, בכל המובנים של המילה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.