אליפות אוסטרליה הפתוחה אומנם יצאה השבוע לדרך אבל אחת הסערות הגדולות שפוקדות את עולם הטניס בימים אלה, ובעיקר את טניס הנשים, מתחוללת דווקא בחלונות הגבוהים של הנהלת הענף, והיא חוצה אותו לשני מחנות. כל זאת סביב הההחלטה המסתמנת לקיים את גמר ה-WTA הקרוב (2024) בסעודיה.
ההודעה של רפאל נדאל אתמול (שלישי) להפוך לשגריר פדרציית הטניס בסעודיה, עוררה מחדש את החזית הרגישה, כשמצד אחד ניצבים המתנגדים שדורשים לדחות את הכסף הגדול בשל נסיבות ערכיות הקשורות לזכויות אדם המופרות בממלכה, ומנגד אלה שסבורים שדווקא קיום הטורניר יחולל שינוי.
2 צפייה בגלריה
מרטינה נברטילובה כריס אוורט
מרטינה נברטילובה כריס אוורט
עניין ערכי. נברטילובה ואוורט
(צילום: AP Photo/Charles Krupa)
2 צפייה בגלריה
הטניסאי הספרדי רפאל נדאל
הטניסאי הספרדי רפאל נדאל
עורר חשש. נדאל
(AP Photo/Tertius Pickard)
הצעה לקיים את גמר ה-WTA הקודם בריאד כבר נדחתה על ידי האיגוד גם בזכות ביקורת מצד האלופות לשעבר מרטינה נברטילובה וכריס אוורט. בסופו של דבר, התקיים האירוע בקנקון, מקסיקו.
כעת הן שוב החליטו לפעול, ובמכתב ששלחו השתיים בחודש שעבר להנהלת ה-WTA, הן הביעו את מחאתן ופירטו מדוע נדרש לחפש יעד אחר: "אנו מרגישות שחיוני לדבר עכשיו ולהדגיש מדוע אנו מודאגות כל כך. גמר ה-WTA הוא היהלום שבכתר של הסבב שלנו, ואנחנו לא יכולות לשבת בחיבוק ידיים ולאפשר למשהו משמעותי כמו זה לקרות ללא דיון פתוח, כנה ושקוף.
"אנו מעריכות היטב את החשיבות של כיבוד תרבויות ודתות מגוונות. בגלל זה, ולא למרות זאת, אנו מאמינים שהאפשרות לתת לסעודיה לארח את גמר ה-WTA אינה תואמת לחלוטין את הרוח והמטרה של טניס הנשים, ועם ה-WTA עצמו. ה-WTA נוסד על הוגנות ושוויון כדי להעצים נשים בעולם שנשלט על ידי גברים. בקיצור, ה-WTA צריך לייצג ערכים העומדים בניגוד מוחלט לאלה של ממלכת סעודיה".
"לא רק שזו מדינה שבה נשים לא נהנות משוויון זכויות אלא אף רודפת (חוקית) את קהילת הלהט"ב", סיכמו השתיים, "מדינה שהרקורד ארוך הטווח שלה בזכויות אדם וחירויות בסיסיות היה עניין בינלאומי זה עשרות שנים. קיום גמר ה-WTA בסעודיה תהווה צעד משמעותי לאחור, לרעת ה-WTA, ספורט הנשים והנשים. אנו מבקשות מה-WTA לתת את הדעת על כל השיקולים הללו".