סרחיו רודריגס, לואיג'י דאטומה, ניקולו מלי, מלקולם דילייני או קייל היינס? השחקן הכי חשוב בארמאני מילאנו שתארח הערב (שלישי, 21:30) הוא בכלל שאבון שילדס. הפורוורד הדני-אמריקאי הוא חתיכת סיפור מעניין והדרך שלו למעלה מראה עד כמה נחישות ואופי יכולים לסייע לך.
כבנו של אגדת ה-NFL וויל שילדס, חבר היכל התהילה שנבחר 12 פעמים לפרו-בול (משחק האולסטאר) ו-7 פעמים היה חלק ממצטייני העונה, שאבון בחר דווקא בכדורסל כמקצוע. לימים אמר שהבין שלא יוכל להשתוות לאביו, וכדורסל משך אותו יותר.
4 צפייה בגלריה
שאבון שילדס
שאבון שילדס
העדיך לא ללכת בדרכי אביו. שאבון שילדס
(צילום: getty images)
סניה, אמו של שאבון, היא דנית. את אביו הכירה כשהגיעה ללמוד באוניברסיטת נברסקה בה למד גם וויל וכך השניים הכירו. בכל קיץ הייתה נוסעת המשפחה לאירופה לחודש. בשבוע הראשון ביקרה בערים הגדולות ביבשת (לונדון, פריז ומילאנו) ובשלושת השבועות שנותרו נסעה לדנמרק למשפחה של האם.
כששאבון סיים את קריירת הקולג'ים שלו באותה אוניברסיטה בה הוריו הכירו (16.8 נקודות ו-5.7 ריבאונדים) היה לו ברור שהוא לא יגיע כבר בתחילת דרכו בבוגרים ל-NBA. בניגוד לשחקנים אמריקאים שנוחתים באירופה וסובלים מקשיי התאקלמות, לשילדס היה הרבה יותר קל כשחתם בפרנקפורט ב-2016 מכיוון שהכיר את המנטליות ביבשת לאור ביקוריו בכל קיץ בדנמרק ובשאר אירופה.
"להסתגל להבדלי התרבויות לא היווה עבורי כלל בעיה", סיפר בריאיון לאתר היורוליג. "האמת שהייתי רגיל לזה כי הסתובבתי במקומות האלה כל חיי. לא לכל השחקנים יש את המזל שלי היה. זאת סיטואציה קשה לפעמים לזרים".
4 צפייה בגלריה
שאבון שילדס באוניברסיטת נברסקה
שאבון שילדס באוניברסיטת נברסקה
שילדס בימיו באוניברסיטת נברסקה
(צילום: AP)
לקראת סיום העונה הראשונה שלו בגרמניה, כשפרנקפורט הבינה שלא תעפיל לפלייאוף, הושאל שילדס לטרנטו האיטלקית כדי לסייע לה במשחקי הפלייאוף, ובין השאר הדיח את קבוצתו הנוכחית, מילאנו, אך הפסיד בגמר הפלייאוף לווארזה. מי שאימן את הקבוצה באותו הזמן הוא מאוריציו בוסקאליה, מאמן הפועל חולון כיום.
"שאבון הוא ממש שחקן קבוצתי. הוא לא חושב על עצמו, תמיד רציני עם מחויבות ואישיות על הפרקט", טוען בוסקאליה. "הוא התקדם ממשחק למשחק בטרנטו, ועד היום הוא משדרג את עצמו התקפית והגנתית. היום המשחק שלו הרבה יותר יציב, הוא משחק עם ביטחון. הוא בדיוק מסוג השחקנים שאני מחפש לקבוצות שלי".
אחרי ההדחה טרנטו החתימה את שילדס לעונה נוספת והוא המשיך בקו ההתקדמות שלו והראה את יכולותיו גם ביורוקאפ (11.7 נקודות ב-25.5 דקות). באסקוניה, שיודעת לזהות פוטנציאל של שחקנים, מיהרה לצרפו אליה בקיץ 2018 בחוזה לשנתיים לפני שקבוצות יורוליג אחרות גונבות אותו. זה השתלם לה בגדול כשבשנה השנייה שלו זכה איתה באליפות מפתיעה אחרי ניצחון על ברצלונה בטורניר הקורונה המיוחד שנערך בספרד. זאת הייתה אליפות ראשונה של הבאסקים לאחר עשור.

"קנה את עולמו אצל מסינה"

שילדס הגיע לאירופה כשחקן בעמדה מספר 3 שמשחק גם בעמדה מספר 4 בעקבות הגודל והפיזיות שלו. אבל לאורך השנים עשה מעבר יותר לכיוון של עמדות 3-2. "לא הרבה שחקנים, בטח אמריקאים, מבצעים את השינוי הזה באירופה", מספר המאמן הישראלי ארז ביטמן, שאימן את שילדס בנבחרת דנמרק.
"הוא עשה קפיצה מרשימה, בעיקר בקליעה. שאבון הפך לאחד הסמול-פורוורדים הטובים באירופה בזכות זה. אם בעבר היו לו משחקים בטרנטו וגם בבאסקוניה עם 5-4 החטאות רצופות, עכשיו זה כבר לא קורה", מוסיף ביטמן.
אטורה מסינה, שזכר אותו מטרנטו וראה את גרף השיפור שלו, החליט להחתימו לקבוצת הכוכבים של ארמאני מילאנו, ומאותו רגע שילדס פורח. בעונה הקודמת ניפק מספרים נהדרים ביורוליג - 13.8 נקודות ו-43 אחוזים לשלוש, הגיע עם האיטלקים לפיינל פור ונבחר לחמישייה השנייה של העונה במפעל.
4 צפייה בגלריה
שאבון שילדס מול באסקוניה
שאבון שילדס מול באסקוניה
שילדס מול האקסית באסקוניה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
אטורה מסינה ושאבון שילדס
אטורה מסינה ושאבון שילדס
"נוח לאימון". אטורה מסינה ושאבון שילדס
(צילום: רויטרס)
את 2021/22 פתח שילדס בסערה. בניצחון הענק של מילאנו על צסק"א הוא קלע 17 נקודות, הוריד 7 כדורים חוזרים ומסר 5 אסיסטים, ולאחר מכן מול באסקוניה האקסית ניפק דאבל דאבל של 12 נקודות ו-10 ריבאונדים.
"הוא קנה את עולמו אצל מסינה", מציין ביטמן. "שאבון נוח מאוד לאימון, שזה לפעמים דבר נדיר אצל אמריקאים, אבל כנראה שהאופי מהצד הדני עוזר. לפני שלוש שנים כשהוא רק הגיע לנבחרת לקחתי אותו לשיחה בצד עם קצת חשש. הנבחרת רצה טוב יחד לפני שהגיע, ושאלתי אותו איך הוא ירגיש אם יעלה מהספסל? להפתעתי הוא אמר לי שיעשה כל מה שצריך כדי שהנבחרת תנצח ושכל החלטה שאקבל תהיה מקובלת עליו".
לאור שינוי המגמה ב-NBA בשנה-שנתיים האחרונות כאשר שחקנים מאירופה מגיעים לליגה הטובה בעולם בגילים 30-28, זה לא יהיה מפתיע אם שילדס ימצא את עצמו בקבוצה מהליגה הטובה בעולם בעתיד הלא רחוק. "הוא היה במעקב של ניו אורלינס", מספר ביטמן. "הם דיברו איתי לא מעט עליו, אבל אני בכלל לא בטוח עד כמה חשוב לו לשחק ב-NBA וכמה זה נמצא בראש שלו. הוא עושה הרבה מאוד כסף במילאנו ומקבל הכי הרבה דקות שם (28.5 למשחק), אז לא בטוח שהוא רוצה להפוך לשחקן משלים או שולי ב-NBA".
בין אם יגיע או לא ל-NBA, הערב שילדס פוגש עם מילאנו את מכבי תל אביב, ולחבורה של יאניס ספרופולוס מחכה חתיכת משימה קשה לעצור את הפורוורד הדני-אמריקאי וחבורת הכוכבים של מסינה.