הביזיונר

פסקת ההתגברות של חכמון
במשחק ליגת העל לנשים לפני כחודשיים, בין מ.ס קריית־גת להפועל באר־שבע, נרשם אירוע ביזארי שהונצח על ידי צלם מזדמן. מילי לוגסי מבאר־שבע נכנסה לא טוב לכדור, סובבה את הברך ונאנקה מכאב על הדשא. אופל סופר, קשרית קריית־גת שהייתה לידה, ניגשה אליה וסימנה שהיא זקוקה לטיפול. אלא שאז התקרב למקום בהילוך איטי השופט, ובפוזה נונשלנטית של פיירלואיג'י קולינה שלף לעבר סופר כרטיס צהוב. לשחצן שהמציא עבירה שלא הייתה קוראים אלי חכמון.
"אמרתי לו שלא היה כלום. גם מילי אמרה לו שלא נגעתי בה, אבל זה לא עזר", מספרת סופר. "אנשים ראו את הסרטון והיו בהלם. זה ידוע שמביאים לנו שופטים שלא מספיק טובים לגברים". בשבוע שעבר היא גם החמיצה משחק בגביע המדינה, בגלל צבירת צהובים, שאחד מהם היה כאמור פרי דמיונו של שופט זחוח ונפוח. אז מה אם הוא לא מתאים לנהל משחקים בליגה הבכירה לגברים? בשביל הליגה המקבילה לנשים זה בסדר. את סופר וחברותיה אף אחד לא סופר.
4 צפייה בגלריה
אלי חכמון
אלי חכמון
אלי חכמון. פוזות וטעויות בסיטונות
(צילום: אורן אהרוני)
4 צפייה בגלריה
אלי חכמון טור עמיר פלג
אלי חכמון טור עמיר פלג
(איור: אופיר בגון)
מצד שני, הוא ממשיך לטעות ולעשות עוול גם לגברים, בעמדת ה־VAR. במחזור האחרון בטדי בעט חלוץ בית"ר ירושלים יון ניקולאסקו בפניו של יהב גורפינקל מהפועל ת"א. עבירה גסה בתנועה לא טבעית של הרגל, אלא אם כן אתה סוס. השופט יגאל פריד לא ראה ושופט הווידיאו לא התערב, למרות שעמדו לרשותו הילוכים חוזרים וזוויות מגוונות. קוראים לו חכמון.
"עבירת אלימות המחייבת כרטיס אדום והתערבות שופט המסך", קבעו למחרת אפילו בוועדה המקצועית של האיגוד, שמתפקדת לעיתים כוועדת הנחות לחברים ותיקים. אז קבעו. כמו החלוץ הפראי ממולדובה, גם שופט המסך שראה סרט אחר שובץ למחזור הקרוב. ועוד במשחק קריטי בין הפועל ירושלים לבני־ריינה.
לא מעט שערוריות ידעה קריירת השיפוט של חכמון, במגרש ומחוצה לו, לצד טענות של בכירים (לאו דווקא מהצעקנים) על התנהגותו. "הוא שופט מתנשא, שפת הגוף שלו מזלזלת", איבחן בעבר יו"ר בית"ר ירושלים איציק קורנפיין. "היית שחצן ונשארת שחצן", עידכן כעבור כמה שנים בעלי מכבי נתניה אייל סגל. גם אקורד הסיום של משרוקיתו הצורמת בליגת העל היה אופייני, עם ארבע השעיות בגלל טעויות. ואז הוא הפך לשופט מסך, בעייתי לא פחות.
במחזור הפתיחה בעונה שעברה, גם כן בטדי, אירחה בית"ר את באר־שבע. השופט לירן ליאני לא ראה פנדל ברור על איתי שכטר, ונותר בעמדתו גם אחרי שחכמון העיר לו על כך מעמדת ה־VAR. באורח פלא, השיחה ביניהם במערכת השמע דלפה לתקשורת, ולא צריך להיות שרלוק הולמס כדי לחשוב על החשוד המיידי. חכמון הכחיש שזה הוא, נשלח לפוליגרף מטעם חברת החקירות של ההתאחדות, ונמצא כי לא דיבר אמת. אחרי כחצי שנת השעיה הוא הוחזר ל־VAR, ומהאיגוד נמסר כי "קיבל אחריות מלאה על חריגה מנהלים והתנצל". היום, הצדיק כבר במעמד של שופט עליון, שפסיקתו חשובה מזו של השופט במגרש.
וכאילו לא די בכך, הליצנים באיגוד הכדוריד החליטו למנות את המולטי טאלנט ליו"ר איגוד השופטים שלהם, כולל בתקופת ההשעיה מהכדורגל. חכמון מצידו כבר הטביע את חותמו גם שם, וקיבל החלטה מהפכנית שלפיה שמות שופטי הכדוריד מודפסים על גב חולצותיהם (באנגלית!), גם בליגות הנוער. חידוש גאוני עבור מי ששמו הולך מאחוריו, וסוג של שירות לכל אוהד מתוסכל, שבמקום להוציא את זעמו על שופטים באופן כללי, יכול עכשיו לקלל אותם באופן אישי. ירחם השם.

השפוטים

בן־זקן מטנף, הדיינים מכבסים
בג'קיסטן – הישות העצמאית שכונן ג'קי בן־זקן בין הספסלים לחדר ההלבשה במגרש המצ'וקמק באשדוד – נמשכת האווירה המתוחה. למרות שאין לו תפקיד רשמי בקבוצה, בוגר כלא חרמון עושה באתר שמזכיר מחנה מעצר כבתוך שלו, מתחרע על שופטים ושם ללעג את ההתאחדות ודייניה.
בשבוע שעבר הוא שוב הועמד לדין, בעקבות דיווחו של השופט פריד מהמשחק מול מכבי חיפה: "מר בן־זקן נכח באזור סטרילי כשאינו רשום בטופס המשחק, וצעק לעבר צוות השיפוט 'חבורה של אפסים'. בסיום, עוד טרם ירידת הקבוצות מכר הדשא, נכנסו לדשא ילדים ואנשים נוספים מהצד של אשדוד ובכלל זה ג'קי בן־זקן וילדיו"... את אחד מהם, חשוב להבהיר, הוא מכניס למגרש כקפטן, על בסיס קבוע.
לדיונים המשמעתיים הצווחן מאשדוד לא מגיע, אלא מסתפק בהתכתבויות. להגנתו טען כי לא אמר את הדברים, וש"בעמדה שהוא עומד כל אחד יכול לצעוק". הדיין, נעם ליובין, זיכה אותו בסעיף "העלבת שופט" מחמת הספק – הנחה מפליגה שבעלי תפקידים, מאמנים ושחקנים רבים יכולים רק לחלום עליה, וגם מטילה ספק באמינות השופט. לעברו העשיר של בן־זקן בהשתלחויות ובניבולי פה כלפי שופטים לא ניתן משקל, וגם לא למהימנותו, שעמדה למבחן בבית המשפט אזרחי טרם נשלח לכלא, שם כתב השופט המחוזי דוד רוזן: "הנאשם לימדנו על דרכו לשקר בחקירתו".
באשר לעצם הימצאותו ב"שטח הסטרילי" הוסיף הדיין ליובין הערה: "מאחר שאין מדובר ב'הסדר' אשר נקבע מעתה ועד קץ כל הזמנים, ועל מנת למנוע הישנות מקרים מעין אלו בעתיד, ולמען טובתו של מר בן־זקן ומניעת טענות כגון אלו על ידי צוות שיפוט זה או אחר, ראוי אולי כי ההתאחדות תשקול האם יש לשנות את מיקום העמדה בה עומד כיום מר בן־זקן"... פסיקה שחייבת להילמד בפקולטות למשפטים, במסגרת הקורס: "הפקרות והתפלפלות בהיסטוריה של הטריטוריה".
ואכן, בדיקה בארכיון ההתאחדות גילתה שכבר ב־2012 עסק בית הדין העליון שלה בסוגיית בן־זקן, ואף המליץ כי "בשל התנאים הספציפיים באצטדיון באשדוד, רצוי להגדיר באופן ברור ומפורש את המונח 'שדה המשחק' ולו על מנת למנוע אי־הבנות מעין אלה בעתיד". מה השתנה מאז? כלום, חוץ מהרשעתו של אבו עלי בפלילים. עם זאת, בפסיקת הדיין השבוע ניתן לראות הכרה בזכותה של ישות הגידופים ג'קיסטן להגדרה עצמית, ואפילו פתח לאפשרות שההתאחדות תפתח שם שגרירות.

האסיר

אצילי מצא תחפושת הולמת
ואולי גם זו הייתה מחווה לבן־זקן: אור ועומר אצילי התחפשו לשוטרת ולאסיר. יהיו מי שיראו בכך התרסה, אם כי ייתכן שמדובר דווקא באסיר תודה, למי שהחליטו לסגור את התיק בפרשה ההיא, ולא התרשמו מהדיבורים על אלכוהול ואבקה, למרות שלא כל יום פורים. בכל מקרה, מדובר בתחפושת הרבה יותר מרשימה מהשפן, שפחד להתנצל בפני הקטינות עצמן. ותודה לכל אלה, בקבוצה ובנבחרת, שהתחפשו לבנות יענה.
4 צפייה בגלריה
עומר אצילי חוגג
עומר אצילי חוגג
המחפש את עצמו. אצילי
(צילום: גילי נחושתן)

המובסים

נבחרת האולמות עשתה בושות
"יו"ר ועדת האיתור עופר עיני, ממלא מקומו עו"ד תמיר גילת, וחברי הוועדה, צבי רוזן, משה דמאיו וחיים רביבו, החליטו לקבל את ההמלצות של המנהל הטכני של הנבחרות ניר לוין, יו"ר ועדת הכדורגל באולמות מיכאל וייסמן ומנהל אגף נבחרות רונן הרשקו, ולמנות את אבי כליף למאמן הלאומי. מרכז הפועל גאה ומברך את אחד מבכירי פעיליו על היבחרו ומאחל לו הצלחה בתפקיד". כך נאמר בהודעה החגיגית שפירסם המרכז ב־2016.
בשבוע שעבר הובסה הנבחרת על ידי הונגריה בפ"ת 6:1, למרות שזה לא טניס אלא קטרגל, וסיימה את ארבעת משחקיה במוקדמות אליפות העולם 2024 במקום האחרון בבית, עם נקודה אחת והפרש שערים 21:4. העיקר שיש למי להודות ובמה להתגאות.

התככן

דובר האיגוד נזרק מהקבוצה
בעקבות שריפת מתחם האימונים של הפועל ת"א בכדורגל, מיהרו במועדון הכדורסל של הפועל ירושלים להביע הזדהות באמצעות ציוץ בטוויטר, וגרמו לתאונת עבודה של דובר איגוד הכדורסל, חגי סגל.
"מעניין אם יוציא אם ישרפו גם למכבי" (הניסוח העילג כלשונו), חמד סגל לצון בתגובה שנועדה לעקוץ את דובר ירושלים, רק שבמקום לשגרה לאיש הקשר שלו (אולי ממכבי), שלח לצ'אט הכתבים של הפועל ירושלים, ושרף את עצמו - במפגן המשלב חנפנות, תככנות ורשלנות. "טעית בצ'אט חגי", השיב לו דובר המועדון רועי כהן, זרק אותו מהקבוצה, ובא לציון גואל.
4 צפייה בגלריה
צ'אט חגי סגל
צ'אט חגי סגל
(צילום מסך)


מילה זו מילה

"הגול הראשון של הפועל זה מימר...הקבוצה של מימר...מימר הוכיח היום שהפועל ת"א צריכה להחתים אותו לשלוש־ארבע שנים"
הפרשן שגיא כהן מנתח את הניצחון בטדי ומוכיח שהגיע הזמן להחליף אותו, לפני 30-40 שנה