היא חוזרת: הפרמייר-ליג הכי נוצצת, לרומנטיקה של הספרדית קשה להתכחש ואי אפשר בלי האיטלקית, הגרמנית והצרפתית. אבל אין כמו הליגה הישראלית! ב-28.8 היא תשוב אלינו. מרעננת, חדשה ומסקרנת יותר מתמיד. עולות חדשות, מתיחות פנים ומאבקים מותחים - ליגת העל תחזור לחיינו ממש עוד מעט, וזה הזמן לעשות סקירה של מה היה ומה צפוי לנו העונה.
תקציר הפרקים הקודמים: מכבי חיפה של ברק בכר (כיום מאמנה של הכוכב האדום בלגרד) חתמה את השושלת שלו בירוק עם אליפות שלישית ברציפות. זו הייתה עונה של קבוצה אחת לאורך כל השנה, למעט ניסיונות של הפועל באר שבע לאיים על הכתר ללא הצלחה. עונה בה חזינו אחרי שנים בדרבי של המגזר בליגה הבכירה, עם בני סכנין ובני ריינה. ואי אפשר להתעלם מאירועי האלימות שהיו מחוץ ובתוך המגרשים, ובמיוחד הסיום העגום של העונה החולפת, אירועי גמר גביע המדינה בו אוהדים פרצו לתוך המגרש בשערורייה הכי גדולה שהכדורגל הישראלי ידע מאז ומעולם. כאמור, מה שהיה נמצא כעת עמוק בתוך הארכיון, וכעת נוכל להתחיל להתכונן למה שעתיד לבוא, בהתמקדות בחמש קבוצות שמסקרנות אותי במיוחד.

2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים אליפות
שחקני מכבי חיפה חוגגים אליפות
שחקני מכבי חיפה חוגגים אליפות
(צילום: עוז מועלם)

הדרבי של פתח-תקווה חוזר לליגת העל: לאחר שמונה שנים בליגה הלאומית, הקבוצה של עופר טסלפפה שוב בליגת העל והיא רעבה מתמיד. לאחר שסיימה במקום השני בליגת המשנה, כעת היא מגיעה לליגת העל במטרה לתקוע יתד ולהראות שהיא כאן כדי להישאר, ואולי אף להפתיע במאבקי הפלייאוף העליון. לשם כך היא צירפה לשורותיה וטרנים עשירי ניסיון ואליפויות בדמותם של החלוץ איתי שכטר והקשר אבי ריקן, שיצטרפו לעידן ורד הוותיק ויחד ינסו להוביל לעונה גדולה.
מעבר לכביש ניצבת לה היריבה הגדולה שלה - מכבי פ"ת של בני לם, אשר זכתה בליגה הלאומית ואף היא כאמור רוצה להראות נוכחות בליגה הבכירה. גם היא הביאה רכש חדש, כשהשם הבולט הוא בן שהר, שאחרי שנים לא פשוטות שכללו פציעות ובעיקר חוסר בדקות משחק במכבי חיפה, מגיע עם הרבה רעב להוכיח שעדיין יש לו מה לתרום. יחד עם טל בן חיים החלוץ ומוטי ברשצקי הקשר ההתקפי, גם היא מקווה להצליח.
אדומים מבושה או שיהיו הפתעה: הפועל ת"א. אי אפשר לפתוח עונה חדשה בלי לדון במצבה של הקבוצה האדומה של ת"א. הרכש הכי משמעותי שלה עד כה נמצא בכלל בצד הניהולי, בדמותה של קבוצת משקיעים אמריקאים, ואיתם האדומים רוצים לחזור ולדבר חזק בליגה הבכירה. לשם כך הם החזירו הקיץ את עומרי אלטמן לאחר שנתיים מוצלחות בפורטוגל וקפריסין, הנחיתו גם את חוסה רודריגס, הקשר הספרדי ששיחק במכבי חיפה, והחלוץ מאוויס צ'יבוטה, ויחד עם דן איינבינדר ואל ים קנצפולסקי הם מקווים סוף סוף לעונה מוצלחת.
משהו טוב קורה בקריית שלום: מי שעברה אף היא מתיחת פנים משמעותית, בעיקר בעמדת המאמן איתו היא מקווה לרוץ עד הסוף, זו מכבי ת"א. לאחר שאיביץ' חזר להושיע אותה וברח לכסף הגדול ברוסיה, ואותו החליף אייטור קראנקה הספרדי שהיה ברור מההתחלה שהרומן איתו יהיה קצר במיוחד, הצהובים הלכו על אגדת הפרמייר-ליג בהווה והחלוץ הגדול בתולדות אירלנד - רובי קין. למרות שמעולם לא אימן קבוצה כזו לפני כן והמינוי היה בגדר חידה, על פי המשחקים האחרונים מכבי מודל 2023 נראית כעת כמועמדת הבכירה לזכות באליפות. זה התחיל עם 1:6 מהדהד ועוצמתי מול הפועל ב"ש שלא נראית טוב, והמשיך עם תצוגות יפות גם במסגרת הקונפרנס ליג עם חמישה שערים ואפס ספיגות. ערן זהבי נראה חד מתמיד, דן ביטון עושה רושם מצוין ודור פרץ חזר להנהיג במרכז המגרש.

2 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א רובי קין
מאמן מכבי ת"א רובי קין
רובי קין
(צילום: טל שחר)

נעליים גדולות או שיאכלו את הכובע: סימן השאלה הכי גדול מבחינתי זו מכבי חיפה. הקיץ הנוכחי היה אולי המשמעותי ביותר שחיפה ידעה בשנים האחרונות - ברק בכר עזב יחד עם הצוות שלו לאלופת סרביה, עומר אצילי ומוחמד אבו-פאני עזבו אף הם. במקומו של בכר מונה מסאי דגו, שעד המינוי הנוכחי לא הותיר חותם בקבוצות בהן אימן, להפך. אלו היו קדנציות קצרות מאוד ולא מוצלחות. את הפוטנציאל ראו בשנה שעברה כשאימן בהצלחה את קבוצת הנוער של הירוקים ואף זכה עמה באליפות, ושם ככל הנראה נפל הפור שהוא האיש המתאים למשימה. המאמן הצעיר הוצנח היישר לסיר הלחץ של הקבוצה הבוגרת שעדיין מחפשת את דרכה תחתיו.
נכון, חיפה כבר זכתה בתואר הראשון תחתיו עם 1:3 על בית"ר ירושלים באלוף האלופים, והעפילה לסיבוב השלישי במוקדמות ליגת האלופות, אך עדיין ישנה תחושה שהיכולת לא מספיק טובה. שחקנים משמעותיים מאוד עזבו אותה ועדיין לא ברור מי ייכנסו לנעליהם. צ'ארון שרי בן 35 וראינו עוד בעונה שעברה שהוא חווה ירידה, דיא סבע לא סקורר כמו אצילי ומעל הכול אין לחיפה מחליף ראוי לעמדה מספר 6 הקריטית מאז שנטע לביא עזב. אנחנו כבר רואים בסגנון המשחק של דגו את חיפה התקפית ושהוא לא חושש להשתמש בשחקני הנוער אותם מכיר היטב, כדוגמת ענאן חלאילי וחמזה שיבלי, אך עם זאת המאמן עדיין טועה לעתים בחילופים מאוחרים וסובל מחוסר תפוקה מצד שחקני ההתקפה. האם בכל זאת היא תעשה אליפות רביעית ברציפות? התשובה במאי 2024.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.