בשיתוף הטוטו
אורח חיים של ספורטאי מקצועני דורשים השקעה רבה - מבחינת זמן, מאמץ ותקציב גם יחד. כאשר מדובר בספורטאים פאראלימפיים עם מוגבלות, או ספורטאים המתגוררים ביישובים הדורשים מהם נסיעות ארוכות עד למתקני האימון, המשימה קשה פי וכמה וכמה.
אחד מסיפורי ההצלחה הספורטיביים הגדולים ביותר בישראל של השנים האחרונות הוא איאד שלבי, השחיין הפאראלימפי הערבי-ישראלי, אשר זכה בין היתר במדליית זהב במשחים ל-50 גב ו-100 מטר גב במשחקים הפאראלימפיים האחרונים, מדליית זהב ב-50 מטר גב ומדליות ארד במשחים ל-100 מטר גב ו-150 מטר מעורב אישי באליפות אירופה האחרונה, ושיאן העולם במשחה ל-150 מטר מעורב אישי לדרגת הנכות שלו.
2 צפייה בגלריה
איאד שלבי עם מדליית הזהב
איאד שלבי עם מדליית הזהב
איאד שלבי עם מדליית הזהב
(צילום: רויטרס)
על מנת לעזור לספורטאים מקצוענים צעירים, נוסד פרויקט 'טופ טאלנט 2' של הטוטו וקבוצות ידיעות אחרונות, בשיתוף משרד התרבות והספורט ועמותת ערכים בספורט'. במסגרת הפרויקט יוענקו מענקים לעשרה ספורטאים צעירים מובילים בתחומם בגילאי 13 עד 18, אשר זקוקים לתמיכה כדי לקחת צעד נוסף קדימה.
כיצד התחיל סיפור האהבה בין שלבי לבריכה? מה צריך ספורטאי צעיר כדי לקבל את הדחיפה קדימה? וכיצד משתתפים בפרויקט 'טופ טאלנט 2'?

שילוב של מקצוענות, הרבה נחישות והתמדה

איאד שלבי, בן 35, אשר נולד וגדל בשפרעם, הוא חירש-אילם מלידה. בעקבות תאונה קשה שעבר בגיל 13, הוא סובל משיתוק בארבע גפיו.
אחיו של איאד, פרג' שלבי, מספר כי "השחייה התחילה למטרה טיפולית. אחרי התאונה, איאד עבר תהליך שיקומי מאוד ארוך, ובין הטיפולים היה גם שחייה. הכל התחיל משחייה פעם או פעמיים בשבוע כדי להזיז את הגוף. איאד תמיד היה קשור לשחייה, ואחרי התאונה הוא הרגיש את עצמו חופשי במים". שלבי החל לשחות במרכז השיקום של איל"ן בחיפה, "משום שקשה למצוא בריכה במגזר הערבי, צריך בריכה אולימפית עם נגישות. איאד נמצא במסגרת מיוחדת עם הרבה תמיכה, מאמצים והשקעה". כיום שלבי הוא חלק מנבחרת המתאמנת באופן אינטנסיבי של 12 אימונים בשבוע, כניסה למים ב-6 בבוקר, אימונים בסוף שבוע, בחורף, בקיץ ועם הרבה נסיעות לחו"ל, מה שדורש הרבה אמצעים לוגיסטיים.
2 צפייה בגלריה
איאד שלבי
איאד שלבי
איאד שלבי
(צילום: רויטרס)
המאמן שזיהה את הפוטנציאל של שלבי כבר בתחילת הדרך הוא יעקב ביננסון, מאמן השחיינים הפארלימפיים של ישראל. ביננסון עומד מאחורי סיפורי ההצלחה הפאראלימפיים הגדולים של ישראל בבריכה, החל מענבל פיזרו אותה זיהה בתור ילדה ואימן עד לזכייה ב-9 מדליות פאראלימפיות, לצד האימון של מארק מליאר ועמי דדאון שזכו במדליות במשחקים האחרונים. "ביננסון השקיע בו, לקח אותו בתור פרויקט אישי והם עבדו יחד במשך השנים, כל פעם התקדמו עוד ועוד, עד לשיא עולם ומדליות", אומר פרג'.
מי שמלווה את שלבי מסביב לשעון - בחיי היום-יום וגם בתחרויות, הוא אביו, יוסוף שלבי. "אבא שלנו מלווה את איאד 24/7, הוא חלק מהצוות שעוטף אותו ומטפל בו במסירות לאורך כל חייו", אומר פרג'. יוסוף היה זה שהוביל אל איאד אל שפת הבריכה ונישק אותו באהבה גדולה אחרי הזכייה המרגשת. "לנו במשפחה לא היה ספק שאיאד יכול להביא מדליה, ואפילו מדליית זהב. תמיד האמנו בו, בכל שלב בהתקדמות שלו".
במבט קדימה, פרג' אומר כי "הלוואי שבעתיד תהיה בריכה בשפרעם. אני מקווה שיהיו יוזמות שמשקיעות במגזר הערבי בהיבטים חיוביים כמו ספורט, שמאפשרים לצעירים להתאמן, להצליח ולייצג את ישראל בתחרויות הכי גדולות בעולם".

כיצד נרשמים ל'טופ טאלנט 2' ומה מקבלים הספורטאים הנבחרים?

על מנת להירשם לפרויקט, לא צריך להיות אלוף ישראל, אך מדובר בפרויקט המחפש ספורטאים שהשתתפו באליפויות ישראל, אולי גם בתחרויות בינלאומיות רשמיות, ונחשבים לספורטאים מובילים במועדונים שלהם.
כאמור, הפרויקט פתוח לספורטאים ממגוון ענפים, לרבות ענפים פארלימפיים - והוא קורא לספורטאים ישראלים מכל גווני האוכלוסייה ומכל קצוות הארץ להירשם ולהשתתף.
כל אחד מעשרת הנבחרים הסופיים בפרויקט יקבל מענק של 10,000 ₪ לטובת קידום הקריירה. הליך הרישום דורש צירוף של מסמכים כגון המלצות מאמנים או ראשי איגוד, ועוד.
לאחר סיום ההרשמה תעבור על הבקשות ועדה ציבורית בה חברים סגן ראש מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט אבי בנבנישתי, מנכ"לית עמותת "ערכים בספורט" בת אל ג'רבי, דובר הטוטו אסף שלונסקי, והמשנה לעורך מדור הספורט של "ידיעות אחרונות" ו-ynet רועי גינת. שיקולי הוועדה יכללו הישגים ספורטיביים, מצב סוציו-אקונומי ושיקולי גיוון.
24 המועמדים שייבחרו על ידי הוועדה יועמדו לבחירת גולשי אתר ynet, שיבחרו את עשרת הספורטאים הסופיים שיקבלו את המענק בטקס חגיגי.
רוצים לקבל דחיפה בדרך להצלחה? הכנסו לטופס של טופ טאלנט 2 והירשמו>>
בשיתוף הטוטו