קולטון ולנטיין הוא אמן ציורי רחוב מסן אנטוניו, שמיד אחרי הזכייה של הספרס בבחירה הראשונה בדראפט ה-NBA, צייר על קיר בעיר פורטרט ענקי של ויקטור וומבניאמה. בתחילת השבוע, כשהוא מניח נגיעות אחרונות על העבודה, ראה ולנטיין פרצוף מוכר יושב במכונית ברמזור אדום.
"זריקה מבחוץ" - המדור של ציפי שמילוביץ
"הסתובבתי לקחת אוויר והתקרבתי כדי לוודא שלא טעיתי", סיפר ולנטיין, "כמובן שלא טעיתי, זה היה קואץ׳ פופ!". בעיני אוהד מצועפות ניגש ולנטיין למאמן האגדה-שהייתה-באמת שהביא לעיר חמש אליפויות NBA, ולפני שהצליח למלמל משהו, אמר לו גרג פופוביץ', בפרצוף רציני ובפופוביצ'ם קלאסי: "אני רק מנסה להבין את מי אתה מצייר פה". אחר כך צחק, נתן לוולנטיין את סלפי חייו והמשיך לנהוג, נתקל כנראה על הדרך בשלטי רחוב ענקיים עליהם כתוב: "ברוך הבא לסן אנטוניו, ויקטור וומבניאמה, אתה רשמית ילד של טקסס".
6 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
הייפ בלתי נתפס. וומבניאמה
(צילום: AP Photo/John Minchillo)
6 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
כל סן אנטוניו מחכה ל"ילד של טקסס"
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)

הכל בגלל הלוטרי

ב-1997 זכתה סן אנטוניו, מילולית, בלוטו כשהשיגה את טים דאנקן, מקרה די נדיר של נבחר מספר 1 שהגיע עם הייפ גדול והיה אפילו יותר טוב מהציפיות. דאנקן שיחק בסן אנטוניו 19 עונות קריירה שאפשר בצדק להדביק לה את כל הסופרלטיבים, ולמרות שיש קונצנזוס כי הוא הפאוור-פורוורד הטוב בהיסטוריה, תמיד נדמה שהוא לא מוערך מספיק. זה קשור הרבה יותר ל-NBA מאשר לדאנקן עצמו. הוא לא שיחק כדורסל וגם לא אהב כדורסל עד התיכון. הוא נשאר ארבע שנים במכללה, כי לפני שאמו מתה מסרטן כשדאנקן היה בן 14, הוא הבטיח לה שישלים את התואר. כשנבחר ראשון בדראפט, בגיל הישיש של 22, הליגה היתה הרבה פחות מוכנה אליו משהוא היה מוכן אליה.
דאנקן כנראה היה הופך כוכב בכל קבוצה, אבל לא בטוח שהוא היה הופך לאלוף חמש פעמים אם היה נופל לפרנצ'ייז אחר. ובעיקר, אם היה נופל על מאמן אחר. פופוביץ' היה יותר מדמות אב ויותר ממאמן כדורסל חכם, הוא הבין את נפשו של דאנקן, שלא רצתה שום דבר עם הגלאמור שמגיע עם מעמד סופרסטאר וכישרון דורי ב-NBA.
6 צפייה בגלריה
פופוביץ'
פופוביץ'
כנראה לא הולך עכשיו לשום מקום. פופוביץ'
(צילום: EPA/ADAM DAVIS)
פופוביץ' מאמן כבר 27 שנה את הספרס, קריירת האימון הארוכה ב-NBA, ואם בשנים האחרונות הוא נראה דועך זה היה פחות בגלל הגיל, 74, ויותר כי איבד את אשתו, וגם כי לא מצא לעצמו אתגר דאנקני חדש. הוא אפילו לא מצא אתגר טוני פארקר, שהיה שונה לגמרי מדאנקן, אבל גם אליו הוא הצליח להגיע. להסתדר עם קוואי לנארד היה קשה מדי אפילו בשבילו, אבל בשנים האחרונות הוא לפחות עזר לדמאר דרוזן להציל את הקריירה שלו. לפופוביץ' אין חוזה רשמי חתום לעונה הקרובה והוא כנראה כבר היה מוכן לפרוש, אבל אז בא הלוטרי והקוסמוס אמר לפופ שעבודתו בסן אנטוניו לא נגמרה.
כמה ימים אחרי שהספרס זכו בזכות לבחור את ויקטור וומבניאמה, נסע פופוביץ׳ בשקט-בשקט לצרפת כדי לפגוש את אחד ההייפים הגדולים בהיסטוריה של הדראפט, וכנראה גם לבדוק מה התחדש בשוק היין האהוב עליו. בסן אנטוניו אומרים שהוא חזר עם הניצוץ הישן בעיניים. הוא אפילו סיפר לאמן הרחוב קולטון ולנטיין ש-"וומבי ילד טוב וצנוע". חוזה חתום או לא, פופוביץ' כנראה לא הולך עכשיו לשום מקום.
6 צפייה בגלריה
טים דאנקן
טים דאנקן
לא בטוח שהוא היה הופך לאלוף חמש פעמים אם היה נופל לפרנצ'ייז אחר. דאנקן
(צילום: AP)

האיש המתאים במקום המתאים

ויקטור וומבניאמה דומה לטים דאנקן בכך שהוא צעיר חכם שנראה כי רגליו הבלתי נגמרות נטועות באדמה, אבל יש הבדל מאוד גדול בסיטואציות שלהם. למרות שהוא מגיע למועדון חממה עם המאמן המושלם עבורו, ה-NBA תצפה מוומבי להיות הפנים שלה ב-15 השנים הבאות. היא מעולם לא ביקשה את זה מטים דאנקן, ואיש לא שמח על כך יותר ממנו.
חכם ובוגר ככל שהוא נשמע באינספור הראיונות שהעניק השבוע לכלי תקשורת אמריקאים, וומבי לא באמת מוכן למה שמצפה לו מעכשיו באמריקה. במהלך שבוע הדראפט אותו בילה בניו יורק, מכונת היח"צ הבאמת דורסנית של ה-NBA לא נחה לרגע. הנה וומבי זורק כדור בייסבול במשחק של היאנקיז, הנה הוא נוסע בפעם הראשונה בסאבוויי ונוגע בתקרה של הקרון, הנה הוא אוכל פיצה, או מיי גאד. מהבחינה הזו, באמת טוב לו ליפול על סן אנטוניו, והתגובה השמחה שלו מיד אחרי הגרלת הלוטרי הבהירה שגם הוא יודע את זה. הוא רצה ללכת לספרס, גם אם סן אנטוניו ממש ממש לא תזכיר לו את פריז.
6 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
אוהדי הספרס כבר בטירוף
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
עבור הספרס כפרנצ'ייז, וומבי אמור להיות שווה אליפויות עתידיות. עבור סן אנטוניו, העיר השניה בגודלה בטקסס, והרב-תרבותית-רב-אתנית מכולן, הוא שווה הרבה מאוד כסף, ולו בזכות האפשרות של חברות מקומיות לשווק פרצוף רענן של צעיר פופולרי. תסמכו על אנשי שיווק אמריקאים שהם ימצאו דרך לחבר בין הגוף הרזה שלו לסטייקים הענקיים של טקסס. זה באמת בלתי נמנע.
וומבי גם יכול לעזור לספרס להשיג סוף סוף את האצטדיון החדש שהם רוצים כבר הרבה שנים. עכשיו אולי תהיה סיבה לעיריית סן אנטוניו להשקיע מיליונים באולם רב-תכליתי של המאה ה-21, שיכול לשמש להרבה יותר ממשחקי כדורסל. גם כאן יש הרבה מאוד כסף.
6 צפייה בגלריה
ויקטור וומבניאמה
ויקטור וומבניאמה
קולטון ולנטיין וציור הקיר. סלפי מפופוביץ' כבר יש לו
(צילום: AP Photo/Eric Gay)
אבל בסוף, מה שחשוב זה הכדורסל, והספרס לא לוקחים שום צ'אנסים. טוני פארקר אמור להיות בסביבה כדי שלוומבי יהיה גם מישהו מתוך הפרנצ'ייז וגם כזה שיודע צרפתית, והספרס מתכוונים להפוך את טים דאנקן למנטור שלו. דאנקן היה חלק מצוות האימון של פופוביץ' בעונת הקורונה, ועונה אחת הספיקה לו כדי לאשר מחדש את מה שכולם ידעו, כולל הוא עצמו: אימון במשרה מלאה זה לא בשבילו. אבל לבוא לאולם ריק וללמד כישרון נדיר איך לקלוע עם הקרש - את זה דאנקן ישמח לעשות כל היום. ובגלל זה ויקטור וומבניאמה זכה בלוטרי לא פחות מסן אנטוניו ספרס.
פורסם לראשונה: 16:59, 23.06.23