בקייב לא מתייאשים גם אחרי כמעט שבוע של לחימה. עם תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה התנהלו שם קרבות קשים וכעת - עם התקדמות הכוחות הרוסיים לבירה האוקראינית - נערכים התושבים לסיבוב נוסף. בימים האחרונים הם קיבלו כמה "מצטרפים חדשים" לכוחותיהם - כאלו שיודעים דבר או שניים על ניצחון ועמידה בקרב.
הספורטאים האוקראינים מאז תחילת המלחמה הפגינו אחידות ואחדות, גם אם רובם המוכר והידוע נמצא מעבר לים. שניים מאלו הפופולריים ביותר החליטו לעשות מעשה ולחזור למולדתם המופגזת. לא רק כדי להרים את המורל, אלא כדי לקחת נשק לידיים ולהילחם בפולש הרוסי.
2 צפייה בגלריה
אולכסנדר אוסיק
אולכסנדר אוסיק
לומצ'נקו בזירה ובשדה הקרב (צילום: gettyimages ומתוך האינסטגרם)
אלוף העולם באיגרוף, אולכסנדר אוסיק, הוא האחרון ברשימת הספורטאים שנחת בבירה האוקראינית. אוסיק הוא אלוף העולם באיגרוף במשקל כבד המוכר מטעם 4 מתוך 5 התאחדויות האגרוף העיקריות בעולם IBO, WBO, IBF, WBA, ואת ניצחונו הגדול השיג בשנה שעברה, כשהדהים את אנתוני ג'ושוע.
אתמול אוסיק היה רחוק מהזירה, כשצולם בלבוש וציוד צבאי ליד ביתו. הוא גם העלה סרטון לחשבון האינסטגרם שלו עם הכיתוב: "אין מלחמה". לאחר מכן סיפר: "הייתי רוצה לדבר עם תושבי רוסיה. אם אנחנו מחשיבים את עצמנו כאחים, אורתודוקסים. אל תתנו לילדים שלכם לצאת לארצנו, אל תילחמו איתנו".
אוסיק והסרטון שהעלה מביתו בקייב
כבר עם נשק בידיים
"אני מפנה את זה לנשיא ולדימיר פוטין. אתה יכול לעצור את המלחמה הזו. בבקשה פשוט שב ותנהל איתנו משא ומתן ללא טענות. הילדים, הנשים, הסבתות שלנו מתחבאים במרתפים. אנחנו כאן במדינה שלנו, אנחנו לא יכולים לעשות את זה אחרת - אלא רק מגינים על עצמנו. תפסיקו עם זה! תפסיק את המלחמה הזו".
לא רק אוסיק בחזית, גם אלוף עולם נוסף, המתאגרף וסילי לומצ'נקו, שהצטרף לגדוד ההגנה הטריטוריאלית. לומצ'נקו, אלוף העולם בשלוש קטגוריות משקל שונות בעבר, אלוף אולימפי פעמיים ומחזיק בשלוש חגורות במשקל הקל, פרסם תמונה שלו בתוך משוריין ולבוש במדי צבא לעמוד הפייסבוק שלו ביום ראשון. לפי הדיווח, לומצ'נקו, היה בכלל ביוון כאשר רוסיה פתחה בפלישה ונאלץ לטוס לרומניה כדי להגיע לביתו באוקראינה.
לומצ'נקו מוכן להילחם
שני מתאגרפים נוספים, ויטלי קליצ'קו - אלוף העולם האגדי וכיום ראש עיריית קייב - ואחיו ולדימיר נטלו נשק בעצמם כחלק מההגנה הכוללת של המדינה. "נראה לפוטין מה זה", הם צוטטו השבוע. כידוע, מדובר בדמויות מובילות בהפגנות נגד הידוק הקשרים עם רוסיה.
"אני קורא לכל השותפים הבינלאומיים לבחון את הטרגדיה הזו שמתרחשת בימינו באוקראינה", אמר ולדימיר בסרטון, בו הוא עומד לצד אחיו. "אני רק רוצה להגיד לכם שאנחנו חייבים להישאר מאוחדים נגד התוקפנות הזו, נגד התוקפנות הרוסית. אל תתנו לזה להמשיך לקרות באוקראינה. אל תתנו לזה לקרות באירופה ובסופו של דבר בעולם. מאוחדים אנחנו חזקים. תמכו באוקראינה".
2 צפייה בגלריה
אולכסנדר אוסיק
אולכסנדר אוסיק
מישהו מהרוסים רוצה לפגוש אותו בסמטה חשוכה? אוסיק
(צילום: gettyimages)
קליצ'קו כינה את מעשיו של פוטין "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי", ואמר כי נשיא רוסיה מאיים על "אורח החיים האירופאי". האחים ביקשו את תמיכת העולם, ודחקו באחרים להתגייס נגד "מצעד האימפריאליזם".
אחיו, ויטלי, ראש העיר קייב כאמור, אמר בריאיון לרשת CNN כי הוא גאה באזרחים האוקראינים על שהגנו על ארצם ורואה במערכה הצפויה בעיר מאבק על עתידה של הדמוקרטיה. "אנחנו תחת מתקפה בלתי פוסקת. אנחנו מאזינים לפיצוצים כל שעה בארבעת הימים האחרונים. אנשים מאוד עצבניים, הם מבלים הרבה זמן במקלטים", אמר. קליצ'קו כינה את החיילים האוקראינים "גיבורים".
האחים קליצ'קו במסר לאומה האוקראינית
הוא הבהיר כי לא יוותרו לכוחות הרוסיים: "אנחנו מוכנים להילחם ומוכנים למות למען ארצנו, למען המשפחות שלנו כי זה הבית שלנו. זה העתיד שלנו ומישהו רוצה להיכנס לבית שלנו ולגנוב מאיתנו את העתיד שלנו". קליצ'קו סירב להשיב לשאלה "כמה זמן תחזיק קייב מעמד", אך ציין כי "זה עשוי לקחת זמן רב". הוא פנה לפוטין: "אוקראינה הייתה פעם חלק מברית המועצות, והיא לא רוצה את רוסיה בחזרה. אין פה דיון. אנחנו רואים את עצמנו כמידה אירופית, זו המטרה שלנו, זה החלום שלנו".
"אנחנו כל כך גאים במתאגרפים שלנו, האלופים האמיתיים שלנו באגרוף ואלופים במלחמה הזו", סיכם מיקולה קובלצ'וק, נשיא התאחדות האיגרוף האוקראינית ל-ESPN. "אנחנו גאים להיות אוקראינים".
פורסם לראשונה: 12:44, 01.03.22