יום לפני פתיחת מחנות האימונים ב-NBA, מוצא עצמו הקומישנר אדם סילבר מול סערה חדשה וכאב ראש גדול מאוד, במה שתהיה העונה השלישית של הליגה תחת השפעת הקורונה. אמנם למעלה מ-80 אחוז משחקני הליגה מחוסנים, אבל עכשיו מתברר כי השאר אינם מתכוונים להתחסן. ארגון השחקנים מתנגד לחובת חיסון, ולפחות כוכב-על אחד טבע עמוק במחילת הארנב של תיאוריות קונספירציה.
תחקיר של המגזין "רולינג סטון" שפורסם אתמול מספר כי לא רק שקיירי ארווינג, כוכב ברוקלין נטס, אינו מחוסן נגד הנגיף, הוא גם עוקב באינסטגרם ועושה לייקים לפוסטים הטוענים כי החיסון הוא "תוכנית של חברות חשאיות להכניס לאנשים שחורים שבב שיחבר אותם למחשב-על כחלק ממזימה של השטן". מול זה אין שום דרך הגיונית להתמודד, ואם לא תימצא פשרה כלשהי, ארווינג יחמיץ את משחקי הבית של ברוקלין, כיוון שבניו-יורק אי אפשר להיכנס לאירועים במקומות סגורים ללא הוכחת חיסון. העובדה שקיירי הוא סגן הנשיא בוועד המנהל של ארגון השחקנים מסבכת עוד יותר את המצב.
4 צפייה בגלריה
קיירי ארווינג
קיירי ארווינג
קיירי ארווינג. מסרב להתחסן
(צילום: EPA)

אמונה בשטויות מוכחות

לפי התחקיר של העיתונאי מאט סאליבן, מספר הבלתי מחוסנים בליגה עומד על כמה עשרות. בשבעה באוגוסט התקיימה ישיבה וירטואלית של ארגון השחקנים עם ראשי הליגה, ובה נדונו פרוטוקולי הקורונה לעונה הקרובה. ה-NBA, שכבר הטילה חובת התחסנות על כל הגורמים המעורבים בליגה – כולל שופטים, מאמנים וצוותים רפואיים – רצתה להטיל אותה גם על השחקנים, אבל התשובה הייתה שלילית ומיידית.
השחקנים הלא-מחוסנים הסכימו לעבור בדיקות – לא בימי החופש שלהם מאימונים – ולעטות מסכות. ה-NBA הסכימה לתנאים אלה והגיעה לעוד סיכומים לגבי ריחוק חברתי ופרוטוקולים נוספים, אבל נושא החיסונים, שהפך כל כך מפלג בארה"ב כולה, מאיים לעשות צרות גדולות גם בליגה שבה יש לשחקנים יותר כוח מאשר בכל ליגה מקצוענית אחרת.
4 צפייה בגלריה
אנדרו וויגינס
אנדרו וויגינס
אנדרו וויגינס. ביקש פטור מחיסון
(צילום: AP)
ניו-יורק וסן פרנסיסקו הן שתי הערים היחידות שדורשות מספורטאים מקצוענים להציג הוכחת חיסון כדי לשחק בבית, למעט פטור רפואי או דתי. אנדרו וויגינס מגולדן סטייט, שביקש פטור על רקע דתי, קיבל בשבוע שעבר תשובה שלילית.
"יש הרבה שחקנים אחרים מלבד קיירי שמתנגדים לחיסונים, כך שהייתי רוצה לחשוב שהליגה תמצא דרך", אמרה ל"רולינג סטון" דודתו של קיירי, טייקי ארווינג, שהיא אחת מיועציו ומנהלת את הקרן המשפחתית שלו, "אחרת הוא בהחלט יכול לשבת בחוץ כל משחק שלישי".
לקיירי יש היסטוריה של שבירת כללים, אבל גם אמונה בשטויות מוכחות. הוא אמר בעבר כי לדעתו כדור הארץ שטוח, וקשה לראות אותו קם בוקר אחד ושואל את עצמו על מה לעזאזל חשב כשהאמין שחיסון נגד מגפה עולמית בעצם נועד להחדיר שבב מחשב גזעני. "הוא לא מתנגד מסיבות דתיות, אלא מוסריות", הוסיפה דודתו של ארווינג. "אני מעדיפה שהוא יישאר נאמן לאמת שלו מאשר שיכריחו אותו לקבל חיסון שלא מונע הידבקות". צריך להדגיש, שוב, כי החיסון נגד קורונה יעיל מאוד, מונע מחלה קשה, אשפוז ומוות, וההתנגדות של ארווינג מבוססת על תיאוריות קונספירציה הזויות.
4 צפייה בגלריה
ארווינג בפעולה
ארווינג בפעולה
ארווינג. לא הפעם הראשונה שהוא מאמין בתיאוריות קונספירציה
(צילום: AFP)

קארים עבדול-ג'באר נגד המתנגדים

לפי ה"רולינג סטון", יש עוד שחקנים שמתנגדים מסיבות קונספירטיביות לגמרי. ג'ונתן אייזק, הפורוורד של אורלנדו מג'יק, אמר כי "צפה במסיבות עיתונאים של דונלד טראמפ ולמד מהן", והוסיף כי הוא לא מאמין בד"ר אנתוני פאוצ'י, אחד המומחים הגדולים בעולם למחלות מידבקות.
בנוגע לשחקנים שמתנגדים מסיבות דתיות, אנס קאנטר הטורקי מבוסטון סלטיקס, שהוא מוסלמי אדוק, לא מקבל את זה. "אני מרגיש שאנחנו בתקופה שבה הדת והמדע צריכים ללכת ביחד", אמר קאנטר, "דיברתי עם הרבה חבר'ה דתיים ואמרתי להם: 'זה מציל חיים של אנשים, אז מה יותר חשוב מזה?'"
4 צפייה בגלריה
קארים עבדול ג'באר
קארים עבדול ג'באר
קארים עבדול-ג'באר. תקף את סרבני החיסונים
(צילום: AP)
הליגה תצטרך למצוא פתרון דיפלומטי, אבל קארים עבדול-ג'באר כבר לא צריך להיות דיפלומט, ואמר בתקיפות: "ה-NBA צריכה להתעקש שכל השחקנים והצוות יהיו מחוסנים או שיורחקו מהקבוצה. אין מקום לשחקנים שמוכנים לסכן את בריאותם וחייהם של חבריהם לקבוצה, הצוות והאוהדים, פשוט מכיוון שהם אינם מסוגלים להבין את חומרת המצב או לבצע את המחקר הדרוש. מה שמרגיז אותי במיוחד זו היהירות בבורות שלהם".
כוכב העבר ומלך הסלים של הליגה בכל הזמנים גם זועם על כך שכוכבי ה-NBA הגדולים אינם מעודדים התחסנות בקהילה השחורה, שבה יש היסוס הנובע מההיסטוריה הקשה של גזענות רפואית בארה"ב. "בכך שהם לא מעודדים את האנשים שלנו להתחסן, הם תורמים לשיעור המוות הגבוה אצלנו, וגם תורמים לסטריאוטיפ של ספורטאים טיפשים שלא מסוגלים להביט בנתונים מדעיים ברורים ולהגיע למסקנה הגיונית", אמר עבדול-ג'באר