"הכל התחיל בזה שיום אחד התייצב אצלי אמוץ יפה, אושיית ספורט אתגרי, ואמר: 'למה שלא נקפוץ מהגג של בלומפילד? חשבתי שהאיש ירד מהפסים". הדובר, מאור בנימיני, 50, הוא מנכ"ל חברת היכלי הספורט של ת"א, החולשת גם על האצטדיונים האחרים בעיר (שלמה סיקסט, היכל מנורה, הדר יוסף והוולודרום). יפה, 36, היום מנכ"ל חברת "OPA!", חי ונושם ספורט אקסטרים כבר יותר מ-20 שנה, שבמהלכן קפץ מאינספור גשרים בארץ ובחו"ל, טיפס על צוקי ענק, וגם צנח מהרים ומכדורים פורחים. לפני עשור הפך את התחביב למקצוע והקים כמה חברות לעבודות המתבצעות בגבהים ודורשות מיומנות מיוחדת.
6 צפייה בגלריה
הדמיה: גילה אלכסנדרוני אדריכלים
הדמיה: גילה אלכסנדרוני אדריכלים
"למה שלא תקפוץ מהגג של בלומפילד?"
(הדמיה: גילה אלכסנדרוני אדריכלים)
בנימיני: "הרעיון נראה לי מופרך, אבל אז הוא הסביר אותו בצורה מפורטת. מתברר שיש דבר כזה בעולם: פארקי אקסטרים בתוך אצטדיונים - אלה בעצם מתקני בנג'י, הליכה אתגרית ונדנדת סווינג שהוקמו במרכז הערים הגדולות וחוסכים נסיעה של שעות לאתרי טבע מרוחקים. זה נשמע נועז אבל הגיוני. כינסנו את ההנהלה, והוחלט לזרום עם זה. הוצאנו מכרז, ובסופו של דבר גובש מתקן שאין כמוהו בשום מקום במגוון האופציות. בימים הקרובים נתחיל להקים פה את הפארק, "סקייפילד" (SkyField), שיתמודד בשורה הראשונה של אטרקציות תיירות דומות בעולם".

דרך הברזל

היינו שם השבוע על הגג של בלומפילד, רגע לפני תחילת העבודות: מצד אחד, היציע המערבי של האצטדיון נפרס מולנו - כלומר מתחתינו - במלוא הדרו, ומעבר לו קו הרקיע המרשים של תל-אביב, ומצד שני - למלוא העין, הים התיכון. רחבה גדולה תשמש כנקודת יציאה (וחזרה) לשלוש אטרקציות אקסטרים ייחודיות: קפיצות בנג'י מהנקודה הגבוהה ביותר בגג (35 מטר) לכיוון מרכז כר הדשא; סווינג - נדנדת ענק הבנויה מכבלים התלויים בגובה רב מעל האצטדיון; ו"וייה פרטה" - 8 מסלולי הליכה בין קורות הפלדה האדירות שיוצרות את קונסטרוקציות האצטדיון. חלק מהמסלולים, באורך כולל של יותר מ-400 מטר, יהיו משולבים באומגות.
אנשי "OPA!" מתעקשים שמדובר בחוויה המיועדת לכל המשפחה ולאו דווקא למשוגעים לדבר. כל אחד, הם אומרים, יוכל לבחור את האטרקציה המתאימה לו ולשלם עליה בלבד. הסבא והסבתא יוכלו להצטרף אל הנכדים במסלולים, אבל גם להסתפק בתצפית בלבד על הנוף המדהים ועל הארכיטקטורה הייחודית של המבנה. המסלולים יוצעו בדרגות קושי שונות - על פי רוחב משטח ההליכה בין קורות הפלדה הענקיות (ככל שהמדרך צר יותר כך המסלול מאתגר יותר) - ויותאמו גם לאנשים עם מוגבלויות, ואפילו למי שנזקקים לכיסא גלגלים. כולם יוכלו לנוע בבטחה בין שמיים וארץ - קשורים ברתמות מיוחדות אל כבלי פלדה בגובה החזה. המסלולים יהיו מונגשים, ויכללו גם "שילוט קולי" לכבדי ראייה.
6 צפייה בגלריה
עמדת הבנג'י
עמדת הבנג'י
עמדת הבנג'י
(OPA!)
"וייה פרטה" (Via Ferrata, דרך הברזל באיטלקית) הוא שם כולל למסלולי טיול אתגריים מאובטחים בגובה רב. לאורך המסלול עוברים כבלי פלדה המיועדים לאבטחה מפני נפילה, שאליהם מתחברים עם רתמה וערכה ייעודית שכוללת סופג אנרגיה מיוחד במקרה חירום. כ-20 אנשי צוות יידרשו לתפעול האטרקציות ב"סקייפילד" בכל רגע נתון, וכולם יעברו הכשרה יסודית בגלל הרגישות המיוחדת לבטיחות. בנימיני: "יצרנו נספח מפורט לנושא הבטיחות, שכולל גם מדידות קבועות של עוצמת הרוח והגשם במקום. אם יתעורר שמץ של סיכון בגלל מזג האוויר, נשבית כמובן את האטרקציות". כבלי הפלדה שייפרסו לאורך מסלולי ה"וייה פרטה" יעוגנו בחבקים לקונסטרוקציית הפלדה של האצטדיון. ב-"OPA!" מבטיחים כי המערכת שתותקן בפארק היא "מערכת הרמטית" שלא מאפשרת טעות בשום תרחיש - כל מסלול תחום בשער, שנפתח רק לאחר שהלקוח התחבר בוודאות לכבל הבטיחות; אין אפשרות פיזית להתנתק מכבל הבטיחות עד ליציאה מן המסלול בצידו השני.
הזמנת הכרטיסים תתבצע דרך האינטרנט בלבד, לפי "חלונות זמן" מוגדרים, של יום ושעה. לכל אטרקציה יוצע כרטיס משלה, ויוצע גם כרטיס מוזל למי שירצה להתנסות בכולן. בדרך לגג המבקרים יעברו במסלול קצר שיחשוף בפניהם את אחורי הקלעים של האצטדיון, חדרי ההלבשה והכניסה לדשא. מעלית ישירה תעלה אותם לקומה השביעית, קומת הגג, של המתקן, ותיפתח אל מראה עוצר נשימה הנשקף מן הרחבה הגדולה.
6 צפייה בגלריה
נקודת התצפית על תל־אביב
נקודת התצפית על תל־אביב
נקודת התצפית על תל-אביב
(הדמיה: גילה אלכסנדרוני אדריכלים)

אולם לבר-מצוות

ב-"OPA!" חבר יפה לאסף סלנט, 37, מבעלי חברת התיירות הקולינרית "בוקא סיורים", המתמחה בפיתוח מוצרים ותכנים לתיירות, שהפך לסמנכ"ל השיווק בחברה. סקייפילד יוקם בהשקעה של כ-4 מיליון דולר מכספי משקיעים פרטיים יחד עם "משקיע אסטרטגי" מתחום הבניין והנדל"ן, שמעדיפים לשמור בינתיים על דיסקרטיות. התכנון בוצע יחד עם האדריכלים יפתח גילה ואלון אלכסנדרוני. על אפיון האטרקציות, הייעוץ והכשרת הצוות אחראית חברה קנדית עם ניסיון בינלאומי של עשרות שנים בתחום.
כחלק ממסע השכנוע בהיתכנות הרעיון, אמוץ יפה ועמיתיו מ-"OPA!" הציגו בפני בנימיני והנהלת החברה את הדבר הכי קרוב למה שהם מתכננים בבלומפילד: מיזם The Dare skywalk באצטדיון החדש של קבוצת טוטנהם בלונדון, שנחשב לאחד היפים והמתקדמים בעולם. בקרוב גם מנור סולומון שחתם השבוע בטוטנהם יוכל להתרשם מקרוב מהאטרקציות במקום. האצטדיון הלונדוני פתח את הגג שלו לסיורים אתגריים בני 90 דקות, הצופים אל קו הרקיע של הבירה הבריטית, כשהמשתתפים מחוברים לכבלי פלדה ולרתמות בטיחות. בנוסף הוא מאפשר קפיצת בנג'י מבוקרת מן הגג, מגובה של 42 מטר. גם אצטדיון O2 בלונדון מציע חוויית סיור דומה על גגו, עם נוף פנורמי של 360 מעלות. באצטדיון המרכזי בדרבן שבדרום-אפריקה פועלת נדנדת הסווינג היחידה כרגע בעולם הפועלת בתוך מתקן כזה. בדרבן, אגב, קופצים בנג'י מגובה 106 מטרים, ונדנדת הסווינג נעה שם בקשת ענקית של 220 מטר.
6 צפייה בגלריה
המסלול האתגרי
המסלול האתגרי
המסלול האתגרי
(OPA!)
6 צפייה בגלריה
כר הדשא מעמדת הבנג'י
כר הדשא מעמדת הבנג'י
כר הדשא מעמדת הבנג'י
(OPA!)
אצטדיון בלומפילד חגג לא מזמן 60. מדובר במגרש הכדורגל המפורסם בישראל. ב-2019, לאחר שעבר מתיחת פנים בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, הוא הושק בגרסתו המחודשת ובקיבולת מורחבת של כ-30 אלף מקומות ישיבה. בנימיני, כמו מנהלי אצטדיונים רבים ברחבי העולם, שובר את הראש כבר שנים כיצד לייצר הכנסות ממפלצות הבטון והפלדה הללו, שממוקמות לא אחת בנקודות מרכזיות בעיר אך השימוש בהן מוגבל בעיקר לאירועי ספורט. נכון להיום, הוא אומר, בגלל רמת התחזוקה הגבוהה שנדרשת בהם ‑ מתקני הספורט הם הפסדיים והעירייה נאלצת לסבסד אותם בסכומי עתק. "המטרה היא להפוך אותם לרב-תכליתיים - למרכזי בילוי ותרבות, שפתוחים לשימוש הציבור כל הזמן, אנחנו מנסים לאמץ לכך רעיונות מכל העולם. בניגוד לאצטדיונים של ברצלונה או באיירן מינכן, למשל, שם מותגי הקבוצות הם שמושכים את ההמונים - בלומפילד צריך להציע לתיירים מחו"ל קצת יותר מבני-יהודה, מכבי או הפועל ת"א".
6 צפייה בגלריה
פארק האטרקציות באצטדיון טוטנהם
פארק האטרקציות באצטדיון טוטנהם
פארק האטרקציות באצטדיון טוטנהאם
(ADRIAN DENNIS, AFP)
בימים אלו הוציא האצטדיון מכרז פומבי לבחירת נותן חסות ראשית, שיקבל, בין השאר, זכויות על שם האצטדיון (כמו יד אליהו שהפך להיכל "מנורה מבטחים" והדרייב-אין שהיה ל"היכל שלמה סיקסט").
מנהל אצטדיון בלומפילד, יעקב חן: "אנחנו כל הזמן מחפשים ערוצי פעילות והכנסות. בינתיים יש לנו כאן חדרי אירוח VIP ברמה גבוהה, ואפילו אולם אירועים לבר-מצוות ולכנסים. כל אגורה שנצליח להכניס פה תפנה כסף ציבורי למטרות אחרות". הבעיה היא, שאם מגרשי כדורסל כמו היכל מנורה ושלמה סיקסט ניתן להכשיר בתוך שעות ספורות למופע בידור המוני ולגבות דמי שכירות נאים - הכשרה של אצטדיון כדורגל כמו בלומפילד דורשת כעשרה ימים, בעיקר בגלל התהליך המורכב שדורש כיסוי הדשא; מה שלדברי חן הופך את האופציה כמעט ללא מעשית. בדיוק בגלל זה "סקייפילד" נראה כמו פתרון יצירתי מחוץ לקופסה, ואין ספק שאם הוא יוכתר בהצלחה נראה אצטדיונים נוספים בישראל הולכים בעקבות בלומפילד.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.07.23