בשאר אסד אמנם לא יגיע לעודד אותם, אבל בסתר ליבו אולי אפילו הוא יהיה גאה בשחקנים שייצאו מכאן: בכפרים הדרוזים בצפון הגולן, שחלק גדול מתושביהם מחזיקים באזרחות סורית ולא נושאים תעודות זהות ישראליות, עומדות לקום קבוצות כדורסל לנשים וגברים, שישחקו תחת השם מכבי רמת הגולן, יהיו חלק ממרכז מכבי וישתלבו בליגה הישראלית.
לפני עשור בדיוק ניסה ראש מחלקת הספורט בכפר מג'דל שמס, הגדול מבין היישובים הדרוזיים בגולן, להקים קבוצת כדורגל שתיכנס לליגה הישראלית – וחטף בתגובה מטר אבנים. שנתיים לאחר מכן הקימו בכפרים את קבוצת הכדורגל "ממבע בני הגולן", שמשחקת כיום בליגה ג' הישראלית.
2 צפייה בגלריה
yk13541308
yk13541308
(צילום: אפי שריר)
הפעם כבר לא חוששים הדרוזים מהצפון להתחבר לאגודת ספורט כחול־לבן כמו מכבי, ויש ביניהם כאלה שכבר מעיזים לחלום על היום שבו שחקן או שחקנית מקומיים ילבשו את מדי נבחרת ישראל. "אני מאמין שחשוב שקבוצות ספורט יהיו משויכות לארגון גדול, שדואג לבטיחות ולרישום שלהן, וזו גאווה עבורנו להתחבר לאגודת מכבי ישראל", אומר דולן אבו־סאלח, ראש מועצת מג'דל שמס, "יש בנים מהיישובים שלנו שכבר משחקים בקבוצות מהליגה הלאומית, ואנחנו רוצים שתהיה לנו קבוצה משלנו. אני מאמין שיש לה פוטנציאל גבוה".
בחודש הבא יחנכו במג'דל שמס שלושה מגרשי כדורסל חדשים ומשוכללים. והמטרה אינה רק ספורטיבית. "אנחנו רוצים לחבר תרבויות דרך הספורט", אומר אבו־סאלח, "בקבוצה הזאת יהיה כמובן מקום גם לשחקנים יהודים מהגולן. אני אשמח אם כל בני האזור ישחקו ביחד סביב מטרה וחזון משותף. מצפה להם כאן קבוצה ביתית לגמרי".
2 צפייה בגלריה
yk13540690
yk13540690
המאמן אמיר חלבי עם ראש המועצה דולן אבו־סאלח
(צילום: אפי שריר)
מי שנבחר לאמן את קבוצות הכדורסל הראשונות שהוקמו, לנערות ונערים, הוא אמיר חלבי. "מ־2014 אני חולם להקים פה קבוצת כדורסל מכובדת", הוא אומר, "מבחינתי השמיים הם הגבול. חולם שנגיע לפיינל פור בבוא היום. אני מקווה שבעוד שנתיים־שלוש נוציא מקבוצות הנוער שלנו שחקנים שיהיו טובים מספיק כדי להוביל קבוצת בוגרים שתשחק בליגה בכירה".
זה חלום שהוא עצמו לא הצליח להגשים. "כשהייתי שחקן צעיר, זה היה בלתי אפשרי כאן", הוא מספר, "לא היה מי שיתמוך וידחוף אותי להתמקצע יותר בכדורסל. בעבר זה גם היה מורכב פוליטית לחלום על דברים כאלו, אבל כיום אנשים אצלנו רוצים שהילדים שלהם ירגישו חלק מהמדינה והחברה. זה לא קשור לפוליטיקה. מי שחושב שספורט ותרבות זה פוליטיקה, שלא ישחק איתנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 09.08.23