4 צפייה בגלריה
שחקני שווייץ חוגגים
שחקני שווייץ חוגגים
שחקני שווייץ חוגגים
(צילום: AP)
אם תשאלו את אוהדי שווייץ בשקט, בלי שאף אחד ישמע, הם כנראה יגידו לכם שהם לא באמת האמינו שנבחרתם תגיע כל כך רחוק ביורו, ובטח שלא תדיח את אלופת העולם צרפת בשמינית הגמר. אבל לפי איך שהשווייצרים שיחקו אמש (שני) הם ראויים לכל המחמאות - וההעפלה לשמונה האחרונות אחרי 4:5 בתום דו קרב פנדלים (3:3 אחרי 120 דקות) היא סופר ראויה.
יורו 2020 ב-ynet - המתחם המיוחד
צרפת, למרות סגל הרבה יותר איכותי, נראתה לאורך לא מעט דקות כנבחרת הפחות טובה על המגרש, וגם ברגעים הקשים שלה, כשהיא כבר פיגרה 3:1, שווייץ לא הרימה ידיים. "סנסציה בבוקרשט, הכדורגל לא יכול היה להיות יותר דרמטי", הייתה הכותרת ב"ניו ציריך זייטונג". ב"באסלר זייטונג" החמיאו לשוער הנבחרת: "טירוף! זומר עצר את אמבאפה, שווייץ ברבע הגמר".
4 צפייה בגלריה
יאן זומר
יאן זומר
זומר. הערב הגדול בקריירה
(צילום: רויטרס)
"איזה משחק, איזה ערב של כדורגל. סוף סוף הגיע הזמן שלנו להעפיל משמינית הגמר. זה מדהים, שיחקנו עם לב ואופי", אמר זומר בסיום. "היינו בסיטואציה קשה אחרי החמצת הפנדל של רודריגז. אני גאה מאוד בנבחרת, מהצורה שבה חזרנו. תמיד האמנו. עוד לפני המשחק אמרנו שלא משנה מה יקרה - גם אם נהיה בפיגור וגם אם נוביל - אנחנו משחקים עד הרגע האחרון ולא מוותרים", הוסיף השוער.
עד כמה ההישג של שווייץ אדיר? זאת הפעם הראשונה שהנבחרת מעפילה לשלב רבע גמר היורו. כמו כן, זאת הפעם הראשונה מאז מונדיאל 1954 (67 שנים) שהיא מגיעה לשמונה האחרונות בטורניר גדול.
למשחק הזה היו לא מעט גיבורים באדום-לבן. כמובן שזומר שעצר את הפנדל האחרון של אמבאפה, אבל גם חאריס ספרוביץ', שהבקיע צמד חשוב והפך לשני בתולדות שווייץ שכובש בשני משחקי יורו רצופים. הראשון היה האקן יאקין ב-2008.
4 צפייה בגלריה
גרניט ג'אקה בעננים
גרניט ג'אקה בעננים
גרניט ג'אקה בעננים
(צילום: AFP)
ומה תגידו על סטיבן צובר, שאחרי שבישל שלושה שערים במשחק האחרון בשלב הבתים הוסיף עוד אחד והפך לשיאן הבישולים ביורו אחד עם ארבעה (וגם היה זה שהוכשל ברחבה בפנדל אותו החטיא כאמור רודריגז). "זה מדהים, עשינו היסטוריה הלילה, אנחנו גאים מאוד", אמר הקפטן גראניט ג'אקה, שנבחר למצטיין.

"צרפת מצאה דרכים להביך את עצמה"

הביקורות מבית על נבחרת צרפת לא איחרו לבוא, וכנראה יימשכו גם בימים הקרובים. כבר בסיום עלו כותרות ב"לה פריזיאן" שלא השאירו מקום לטעויות: "לנבחרת הזאת יש כל כך הרבה חסרונות, והגנה חלשה שקשה שלא להבחין בה. צרפת מצאה דרכים להביך את עצמה".
שחקן העבר של הנבחרת, ביצ'נטה ליזארזו, ניסה להסביר מדוע הצרפתים לא היו במיטבם: "הנבחרת לא הייתה במצב גופני טוב למרות שהיא נחה יותר מהשווייצרים. זה לא הורגש, וגם לא עשה את ההבדל. צרפת לא שלטה במשחק, ולא הגיעה בכלל למחצית הראשונה. בחצי השני ההתקפה כבר נראתה טוב יותר. הקרדיט מגיע לשחקנים משווייץ שהראו חוסן מנטלי. הם שיחקו לאורך כל המשחק בסגנון שלהם".
4 צפייה בגלריה
שחקני צרפת מאוכזבים
שחקני צרפת מאוכזבים
שחקני צרפת מאוכזבים
(צילום: AFP)
זה משחק הנוקאאוט השלישי ברציפות של צרפת בטורנירים גדולים בו היא מגיעה להארכה/פנדלים ומודחת. את הכיוון אליו הלך המשחק אפשר היה לראות במחצית הראשונה בה צרפת לא בעטה פעם אחת לשער. מדובר בפעם השנייה בלבד בתולדות היורו שדבר כזה קורה לה. הפעם הקודמת הייתה בחצי הגמר ב-1996 מול צ'כיה.
אם מסתכלים על ההיסטוריה, צרפת מתקשה באופן קבוע מול שווייץ. בששת המפגשים האחרונים בין הצדדים היא ניצחה רק פעם אחת, רשמה עוד ארבע תוצאות תיקו והפסידה אתמול. מצד אחד הוגו לוריס רשם היסטוריה כשהפך לראשון מאז פביאן בארטז ביורו 2004 שעוצר פנדל לצרפת. אבל בדו קרב אחרי 120 הדקות הוא היה חלש מאוד, ולא הצליח פעם אחת למנוע משחקני היריבה כיבוש.
"אנחנו לא מחפשים תירוצים. החרטה, אם מותר שתהיה לנו אחת כזאת, היא שהובלנו 1:3 ולא ידענו לשמור על היתרון. בשנים קודמות היינו יודעים לסגור סיפור", אמר לוריס, שהיה מספיק כן כדי להודות שהיה ערב מיוחד. "את האמת ככה אנחנו אוהבים את הכדורגל, עם המון רגש".