כשהקריירה הבינלאומית של אוראל גרינפלד הייתה בחיתוליה, ממש לפני היציאה לפני תשע שנים לשפוט באליפות אירופה לנוער בצרפת, הוא חווה טרגדיה אישית כשאחותו בת ה־19 נדרסה למוות בצומת יגור, מה שהעמיד בספק את הנסיעה.
יורו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
אמו לחצה עליו לצאת בכל זאת לטורניר מיד אחרי השבעה, ועד לסיומו המארגנים לא ידעו איזו סערה פנימית עוברת עליו, אבל זה גרם להערכה גדולה עוד יותר מצידם. זה הפך בדיעבד לגלגל ההצלה של אחת הקריירות הגדולות ביותר של שופט ישראלי, שהשיא שלה יגיע הלילה (22.00) כשגרינפלד ינהל ביוהאן קרויף ארנה באמסטרדם את המשחק בין הולנד לאוסטריה.
3 צפייה בגלריה
גרינפלד שולף צהוב לקוראה
גרינפלד שולף צהוב לקוראה
רצה בכלל להיות שופט כדורסל. גרינפלד
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
אוראל גרינפלד מצולם בזמן משחק
אוראל גרינפלד מצולם בזמן משחק
גרינפלד בליגת העל שלנו. מקפצה אדירה
(צילום: טל שחר)
גרינפלד בן ה־39 שגדל בקריית־ים רצה בכלל להיות שופט כדורסל, אבל רגע לפני שעשה צעדים בכיוון הוא ראה בעיתון מודעת דרושים לקורס שופטי כדורגל צעירים, וכך החלה בגיל 16 קריירת השיפוט שלו, שנמשכה גם במהלך שירותו הצבאי בפלס"ר 7 של חיל השריון. אחרי שחרורו הוא עוד חשב על קריירה בכוחות הביטחון ועבר הכשרה ביס"מ של המשטרה, אבל אז הגיעה ההצעה לשפוט בליגה הארצית והוא עזב את תפקידו לטובת חלום השיפוט. בהמשך הוא החליט להיות מרוכז רק בקריירת השיפוט, גם כשקיבל שכר של 7,000 שקל ברוטו בחודש בלבד.
היום מתברר שההימור הכלכלי של גרינפלד הצליח, בין היתר בגלל הגדלת השכר באיגוד. שופט מקבל שכר בסיס של 1,500 שקל, 3,000 שקל למשחק כשופט ראשי, 1,000 שקל למשחק כשופט רביעי ו־1,500 שקל כשופט VAR. גרינפלד שפט עד עכשיו בתשעה משחקים בליגת האלופות, שעל כל אחד מהם קיבל 5,500 יורו ועוד 220 יורו דמי אש"ל ליום.

המייל שנתן דחיפה

הראשון שזיהה את יכולותיו היה מי ששימש בזמנו כיו"ר הוועדה המקצועית של איגוד השופטים, עמית קליין, ובשלב מאוחר יותר נכנס לעניינים גם המנכ"ל יריב טפר, שבנה תוכנית וחזון לשופטים והפך מאוחר יותר למנטור האישי של גרינפלד במטרה שיגיע לרמות הגבוהות באירופה. המפנה בקריירה שלו הגיע כשנבחר למצטיין בפרויקט המצוינות של אופ"א, והמנהל שלו דייויד אלרי שלח לאיגוד השופטים הישראלי מייל בנוסח: "בטוח שגרינפלד ישפוט ברמות הגבוהות, אפילו בליגת האלופות".
3 צפייה בגלריה
ברחוויס והחברים חוגגים
ברחוויס והחברים חוגגים
גם נבחרת הולנד מחכה לגרינפלד
(צילום: רויטרס)
והוא אכן הגיע לשם. גרינפלד נכלל בסגל 25 השופטים הבכירים באירופה, מה שסידר לו הזמנה לשפוט ביורו וגם בטורניר האולימפי בחודש הבא בטוקיו. יכולת טובה הלילה תסדר לו שיבוץ נוסף בשלב הבתים ואולי גם בשלב הנוק־אאוט. המטרה הגדולה הבאה שלו היא לשפוט במונדיאל בשנה הבאה בקטאר.
ההצלחה של גרינפלד אינה מקרית או תלויה בפוליטיקה פנימית, למרות שיש גורמים באיגוד השופטים שטוענים כי לירן ליאני לא נופל ממנו. גרינפלד מחויב בהסכם מול איגוד השופטים לעמוד בתוכנית הכושר הגופני הקשוחה של אופ"א בליווי מאמן הכושר רוני גוטליב, התזונאי איתי אהרונסון והפסיכולוג רועי סמואל. כל האימונים והמשחקים שלו מנוטרים למחשב של אופ"א והוא מחויב להיות באזור הירוק, כלומר בטופ של הנתונים בכל הקשור לדופק, אחוזי שומן וכו'. מעבר להכנה הפיזית, הוא ועוזריו הקבועים, רועי חסן ועידן ירקוני, עושים סקאוטינג על הנבחרות שהם עומדים לשפוט והתנהגות של שחקנים ומאמנים.
גרינפלד ספג לאחרונה ביקורת על הפער בין היכולות שלו במשחקים הבינלאומיים לאלו שבליגה הישראלית, כמו למשל במשחק האליפות בין מכבי חיפה להפועל באר־שבע, שבו לא היה במיטבו, אבל באיגוד מציינים שהוא לא זחוח ויודע לקבל גם ביקורת בוטה אם צריך, כולל מיו"ר הוועדה המקצועית של אופ"א, האיטלקי רוברטו רוזטי. הלילה רוזטי יישב מול המסך על מנת לראות איך אחד השופטים המבטיחים מבחינתו מתמודד על הבמה היוקרתית ביותר ביבשת.