הנבחרות הגדולות בעולם מחזיקות באופן מסורתי בזהות, דרך שבה הן משחקות כדורגל. במהלך השנים הזהות הזאת היטשטשה ונותר הסטריאוטיפ, אבל לא בכל מקום – לא בנבחרת ספרד.
יורו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
ספרד הגדולה של לפני כעשור, זו שהגיעה להישג המדהים של זכייה בשלושה טורנירים גדולים ברציפות, עשתה זאת בסגנונה הייחודי: המון מסירות, המון החזקה בכדור, והשילוב בין אלה לברק בהתקפה הביא גם להמון ניצחונות. בנבחרת הנוכחית המסירות נשארו, גם ההחזקה בכדור, אבל הברק ואיתו הניצחונות נעלמו.
4 צפייה בגלריה
לואיס אנריקה מתדרך את שחקניו
לואיס אנריקה מתדרך את שחקניו
הברק נעלם. לואיס אנריקה מתדרך את שחקניו
(צילום: גטי אימג'ס)
זאת הייתה אמורה להיות ספרד אחרת – בלי שחקנים מריאל מדריד, כמעט ללא שחקנים מברצלונה, עם שחקנים אחרים שיכולים להביא לסגנון משחק שונה, אבל המאמן לואיס אנריקה מתעקש. גם בטורניר הקודם, מונדיאל 2018 עם פרננדו היירו על הקווים, ספרד התעקשה וספגה ביקורת. במשחק ההדחה מול רוסיה השחקנים שלה העבירו לא פחות מ־1,100 מסירות ב־120 דקות, ולא ניצחו. הכישלון, אומרים היום בספרד, היה צריך ללמד אותם משהו.
כך הספרדים אוהבים לשחק, אף פעם לא נראה אותם עושים זאת אחרת לגמרי, אבל גם שני המשחקים של ספרד ביורו 2020, מול שוודיה ופולין, היו קיצוניים מדי ושניהם הסתיימו בתיקו. ביום רביעי יתקיים המשחק האחרון של שלב הבתים, נגד סלובקיה. ניצחון יכול להציב את ספרד בראש הבית, אבל תיקו נוסף עלול להדיח אותה כבר עכשיו, עוד לפני שמינית הגמר.
עד כמה הסגנון הספרדי קיצוני גם בטורניר הנוכחי? היא מחזיקה בכדור בממוצע 72.6% מהזמן, יותר מכל נבחרת אחרת כמובן, אבל הסיפור הוא כמה יותר. בלגיה, המדורגת שנייה בקטגוריה, מחזיקה בכדור 57.5% מהזמן.

מוראטה על הכוונת

ספרד מוסרת ומוסרת, מביאה עליה את כל אותן בדיחות של המונדיאל ברוסיה, ולא הופכת את המסירות לשערים. היא העבירה לא פחות מ־60 כדורים לרוחב, מאגף לאגף, כשאף נבחרת אחרת לא רשמה אפילו 50 מסירות כאלה. הספרדים העבירו 337 מסירות יותר מגרמניה, המוסרת השנייה בטורניר. השחקנים עם ממוצע המסירות הגבוה ביותר ביורו הם ג'ורדי אלבה, מרקוס יורנטה ופאו טורס, כולם ספרדים, ורק אחריהם מגיע טוני קרוס הגרמני.
וכל הנתונים האלה מלווים בשער זכות אחד בלבד. מספר הפעמים בהן שחקן ספרדי ייצר מצב לחבר באמצעות שליחת כדור לשטח מאחורי קו ההגנה עומד על אפס, כמו הונגריה, פולין וסלובקיה. המסירות הן מרגל לרגל, כפי שהתרגלנו. נכון, היו לספרד הזדמנויות גדולות שהוחמצו מול פולין, כולל פנדל של ג'רארד מורנו ובעיטת המשך של אלבארו מוראטה, אבל החמצות הן חלק מהמשחק. ספרד לא מייצרת מספיק יחסית לכמות הזמן שהכדור ברשותה.
4 צפייה בגלריה
אלבארו מוראטה מחמיץ
אלבארו מוראטה מחמיץ
אלבארו מוראטה מחמיץ
( צילום: EPA)
"אנחנו בצרות גדולות", צעקה אתמול כותרת בעיתון "מארקה". אחד מאנשי ההתאחדות אמר לעיתון "אס": "מעבר לניצחון או הפסד הסכנה הגדולה ביותר היא שאנשים יתרחקו ככה מהנבחרת". עובד התאחדות אחר אמר שמעמדו של לואיס אנריקה על הקצה.
לואיס אנריקה שמע ביקורת עוד לפני הטורניר, למשל על שחקנים שלא זומנו כמו יאגו אספאס מסלטה ויגו או רודריגו מלידס, שהיו יכולים להוסיף תחכום בהתקפה. הוא גם שומע ביקורת עכשיו, למשל על רצון העם לראות את יורנטה, שבשני המשחקים תופקד כמגן ימני, בעמדה קדמית יותר. ומעל הכל ישנה קריאה להזיז את מוראטה מעמדת החלוץ המרכזי.
4 צפייה בגלריה
אלבארו מוראטה
אלבארו מוראטה
אלבארו מוראטה
( צילום: EPA)
למרות שכבש את השער היחיד של ספרד בטורניר, מוראטה והחמצותיו הפכו לפנים של ספרד הנוכחית, ולא בקטע טוב. אם קוראים לספרד "משעממת" אז מוראטה, חלוץ חסר ברק יחסית, הוא פני השעמום. "מוראטה לא יכול לשחק אפילו דקה אחת נוספת בנבחרת", אמר בחריפות ז'וזפ פדררול, אחד העיתונאים המפורסמים בספרד. "המשחק שלו גורם גם לאבות וגם לילדים שלהם להירדם תוך כדי צפייה בו".

הרצפה עקומה

הספרדים הצביעו על איכות הדשא בסביליה כסיבה מרכזית לפגיעה בשיטת המשחק שלהם, אבל יש דברים אחרים להתעסק בהם. לב הנעת הכדור הספרדית הוא הקישור שזקוק לרענון. המשולש הפותח כולל את רודרי, קוקה ופדרי. סרחיו בוסקטס, שלא היה בסגל לשני המשחקים הראשונים אחרי שנמצא חיובי לקורונה, חזר ויכול לקבל מקום.
יורנטה, כאמור, יביא סגנון אחר אם ישחק בקישור. ויש את תיאגו אלקנטרה, מי שרק לפני שנה נחשב על ידי רבים לאחד הקשרים הטובים בעולם ומתאים מאוד לסגנון הספרדי הקלאסי, ולא שיחק דקה מול פולין.
4 צפייה בגלריה
ישוב. סרחיו בוסקטס
ישוב. סרחיו בוסקטס
ישוב. סרחיו בוסקטס
(צילום: ראובן שוורץ)
"אנחנו מתוסכלים, זה ברור", קבע רודרי, קשר מנצ'סטר סיטי. "מילת המפתח היא תסכול. הכדור לא רוצה להיכנס לשער, ואיכות המגרש לא מספיק טובה כדי לשחק מול קבוצות שמתגוננות". לואיס אנריקה, לעומתו, לא ממש רצה להיכנס לעומק מקצועי במסיבת העיתונאים לאחר התיקו מול פולין.
"התוכנית לא עבדה, ואני כמאמן צריך לפתור את הבעיות", הוא אמר בתשובה לשאלה שנגעה בהנעת הכדור הלא אפקטיבית. כן, הבעיות חייבות להיפתר ומהר. אם המאמן לא יפתור אותן כבר במשחק מול סלובקיה מחרתיים ספרד יכולה לסיים את הטורניר שלה הרבה יותר מוקדם מהצפוי.