כשעודד קטש עזב במפתיע את הפועל ירושלים עבור הג'וב בפנאתינייקוס, אנשי המועדון כלל לא שקלו להביא במקומו מאמן ישראלי. "החלטנו שבסיטואציה הנוכחית יהיה נכון להחתים מאמן זר בגלל לא מעט סיבות, חלק מהן קשורות לזה שהוא מנותק ממה שקורה בארץ, אין לו דעה מוקדמת על שחקנים, היה חשוב לנו שהוא יהיה נקי", מספר המנהל המקצועי יותם הלפרין.
אז ירושלים אירגנה במהירות ראיונות זום עם מאמנים זרים, ובחרה בסופו של דבר בדאיניוס אדומייטיס, שלא אימן יותר מדי מחוץ לליטא, אבל כן היה המאמן הראשי של הנבחרת הלאומית. "לא הבאנו אותו כדי שיסיים את העונה, אלא כהסתכלות קדימה. הוא יכול להתפתח ולהיות מאמן ממש טוב", מוסיף הלפרין.
5 צפייה בגלריה
דאיניוס אדומייטיס
דאיניוס אדומייטיס
אדומייטיס. הבחירה של ירושלים
(צילםו: אלכס קולומויסקי)
בחולון רצו כבר בקיץ 2019 להחתים מאמן זר. במועדון חשבו שאחרי דן שמיר, שהביא סטנדרטים גבוהים של אימון, הצעד הבא הוא להחתים איש מקצוע זר בעל רזומה. שמות כמו איליאס זורוס (מאמן נבחרת גיאורגיה), שאף הגיע להתרשמות בארץ, עלו, אבל בסוף הרגישו בחולון שהם לא בשלים למהלך וסיכמו עם שרון דרוקר. הרומן לא החזיק, דרוקר פוטר ובחולון שבו לרעיון המאמן הזר.
"קיבלנו הרבה שמות", מציין מנכ"ל חולון, רועי דבורה. "עשינו סינון על סמך גיל, מנטליות, חוסר ניסיון אל מול אובר־ניסיון וכישורי יתר. הגענו לשלושה־ארבעה מועמדים, ובסוף החלטנו להחתים את סטפנוס דדאס. ראינו מאמן שעבד בליגה הטורקית, אחד שכסף פחות עניין אותו כי הוא הבין את ההזדמנות שקיבל. הטסנו אותו לארץ, נפגשנו במלון כפר המכביה ומשם הכל היסטוריה".
בחולון מאוהבים בדדאס. הוא המאמן הראשון שהעלה אותם שלב בליגת האלופות אחרי שלושה קמפיינים כושלים שבהם הושקעו עשרות מיליוני שקלים. הקבוצה משחקת כדורסל מהנה, העפילה לגמר גביע ווינר, לשלב הבא בבלקנית, חצי גמר גביע המדינה והיא מועמדת לגיטימית לאליפות.
5 צפייה בגלריה
סטפנוס דדאס
סטפנוס דדאס
דדאס. בחולון מאוהבים
(צילום: ראובן שוורץ)
כשמכבי ת"א פיטרה את נבן ספאחיה, היה ברור שבקבוצה ימשיכו עם מאמן זר. "כמועדון אנחנו מחפשים פיגורה מוכחת ברמת היורוליג", אומר ניקולה וויצ'יץ'. "מישהו שגם יידע להתמודד עם שתי ליגות במקביל, וברזומה שלו זכייה בתארים". רשימת המועמדים הייתה מכובדת. שמות כמו יסמין רפשה, ולימיר פראסוביץ' וסשה ג'ורג'ביץ' היו פנויים, אבל בסוף נבחר יאניס ספרופולוס.
הרזומה של היווני בעל האוריינטציה ההגנתית היה מרשים: שני גמרי יורוליג ושתי זכיות באליפות יוון עם אולימפיאקוס. ואכן, ההצלחה הייתה מיידית. החיבור למועדון, לאוהדים וגם להנהלה הוא משהו שלא נראה שנים בהיכל. זאת גם אחת הסיבות שבעקבותיהן הוא זוכה לקרדיט גם העונה, למרות האכזבה ביורוליג והמשחק הלא יפה לעין. וויצ'יץ' מסביר זאת בבירור: "הפילוסופיה שלו מתאימה לדנ"א של המועדון והאוהדים שלנו".
אדומייטיס, דדאס וספרופולוס יעמדו הערב על הקווים במשחקי חצי גמר גביע המדינה של קבוצותיהם, ויהוו רוב מוחלט מול הישראלי היחיד במעמד, גיא גודס ממכבי ראשל"צ.
5 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
גודס. הישראלי היחיד בחצי הגמר
(צילום: ראובן שוורץ)

מלחמת הקריטריונים

לא מעט ויכוחים התלהטו מאז שהטרנד התחיל. הרי גם לנס־ציונה (בראד גרינברג), מכבי חיפה (דניאל סאואנה) והפועל ת"א עד לאחרונה (יאניס קאסטריטיס) יש מאמנים זרים.
אמנם ארגון המאמנים ואיגוד הכדורסל הצליחו לעשות סדר בקריטריונים של מי שיכול לאמן בארץ (על הקריטריונים — ראו מסגרת), אבל לא בטוח שהם יתבררו כקבילים אם אחת הקבוצות תפנה לבית המשפט. לצורך העניין, אם דדאס היה רוצה להגיע כיום לעבוד בישראל הוא לא היה יכול, מכיוון שאחד הקריטריונים הוא אימון של ארבע שנים בליגה בכירה, בעוד היווני אימן "רק" שלוש שנים בליגה הראשונה בטורקיה, שנחשבת לשנייה הכי חזקה באירופה. יו"ר חולון, איתן לנציאנו, תקף בטוויטר את מחברי הקריטריונים אחרי שאלה פורסמו: "גזענות לשמה. סידורי עבודה לא בבית ספרנו. מתאזרחים החוצה, מאמנים זרים החוצה, מה השלב הבא? מי שטוב טוב, זה ספורט וכסף פרטי. תתביישו, לא יקום ולא יהיה".
הלפרין לא חושב שהקריטריונים הם דבר רע: "אנחנו רוצים פה כדורסל איכותי. ברגע שקבוצה רוצה להביא מאמן זר, אז הקריטריונים האלה מראים איזשהו סטנדרט".
אם נניח לרגע בצד את מכבי ת"א וירושלים, אין ספק שלמשקל הכלכלי יש חשיבות מרכזית בהחלטה להעדיף מאמן זר. "מאמן ישראלי מגיע עם דרישות שכר גבוהות, וברוב המקרים הן מוגזמות. בעוד מאמן זר, בטח ממדינה כמו יוון שנמצאת במצב כלכלי לא משובח, יסכים להגיע לפעמים אפילו בחצי מחיר. אם מסתכלים על התוצאות בסוף הן זהות או אפילו לטובת המאמן הזר, ככה שזה מהלך נכון", אמר בכיר באחת מקבוצות ליגת העל.
5 צפייה בגלריה
סאואנה על הקווים
סאואנה על הקווים
סאואנה על הקווים
(צילום: אורן אהרוני)

זורם ועובד יותר

בנוסף, ההתנהלות של המאמנים הזרים שונה מזו של הישראלים. דבורה מפרט: "דדאס לא ממהר להחתים שחקנים ולא מפעיל לחץ על ההנהלה. הוא טיפוס מאוד מערכתי, זורם עם מה שיש, וזה משהו שיוצר פחות קונפליקטים ומתחים בארגון. עצם זה שהוא כאן בלי משפחה מאפשר לו להתגמש ולעבוד יותר שעות. הוא לא צריך לקום בבוקר לשים את הילד בגן או בבית־ספר, או לאסוף אותו אחר הצהריים. זה משהו שישראלי עם מחויבות מחוץ לעבודה פחות יכול לעשות".
למרות שאדומייטיס נמצא תקופה קצרה בירושלים, גם שם שמים לב להבדלים, אפילו בינו לבין מאמנים זרים אחרים שעבדו לפניו. "כשפוטיס קציקאריס אימן אותנו הוא התערב בכל דבר, אפילו בסוג הגופיות באימונים. זה היה הזוי. לסימונה פיאניג'אני בכלל היו דרישות מפה ועד יפן", מספרים בירושלים. "האימונים אצל אדומייטיס יותר ארוכים, גם יותר מאלה של קטש. הוא מסביר את התרגילים, נכנס לדקויות ועושה המון שיחות אישיות עם שחקנים".
דבורה נותן דוגמה לדברים קטנים שהרשימו אותו ואת השחקנים אצל דדאס: "בכל משחק הוא עורך תדריך וידיאו 45 דקות לפני הג'אמפ־בול. זה נותן לשחקנים עוד קצת חידוד, ומשהו שלא עשו אצלנו קודם. בנוסף, כבר בחדר ההלבשה הוא אומר לשחקנים איזה תרגילים נשחק בשתי ההתקפות הראשונות, וזה עוד משהו שמכניס אותם לפוקוס".
5 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
קטש. האימונים של אדומייטיס ארוכים יותר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאור ההצלחה עם דדאס, לא נראה שבשנים הקרובות יעבוד בחולון מאמן מקומי, גם אם היווני יעזוב. בירושלים, למרות ההחלטה על החתמת אדומייטיס, לא פוסלים חזרה למקורות בעתיד. "אני חושב שזאת תקופה, ושבהמשך המאמנים הישראלים הצעירים וגם המנוסים יחזרו לקדמת הבמה", אומר הלפרין.
ומכבי ת"א? וויצ'יץ' אמנם לא מוכן לענות על השאלה לגבי האפשרות שמאמן ישראלי יאמן את המועדון בעתיד הקרוב, אך העובדה שהצהובים מצהירים שהם מחפשים איש מקצוע שהוא פיגורה ביורוליג, די סוגרת את הסיפור.