שחקן מכבי ראשון לציון, הפועל תל אביב ועירוני רמת גן בעבר, אנדרה ספנסר, הלך הלילה (בין שלישי לרביעי) לעולמו כשהוא בן 56 בלבד. סיבת המוות עדיין אינה ידועה.
ספנסר נחשב לאחד הזרים הכי גדולים ששיחקו בארץ. הוא החל את הקריירה שלו בישראל בראשל"צ (עונת 1990/91) וכבר מההתחלה נחל הצלחה כשהוביל את הכתומים לגמר הפלייאוף תוך כדי שהוא קולע בממוצע 20.7 נקודות ומוריד 7.1 כדורים חוזרים, אבל הפסיד בגמר 3:1 למכבי תל אביב. באותה עונה הגיעה ראשל"צ גם לחצי גמר הגביע. שנה לאחר מכן הפסיד עם המועדון בגמר הגביע להפועל גליל עליון.
6 צפייה בגלריה
אנדרה ספנסר
אנדרה ספנסר
ספנסר. זר אגדי
( מתוך הטוויטר)
לאחר מכן עזב ספנסר את ישראל, שיחק מספר עונות ב-NBA וגם בספרד ובצרפת. ב-1995 חזר לארץ וחתם בהפועל ת"א. לקראת סיום הקריירה הגיע למכבי רמת גן בה שיחק שלוש עונות. סה"כ קלע 1,824 נקודות בליגת העל (ממוצע של 16.3 נקודות למשחק) שיא הקריירה שלו עומד על 41 נקודות.
ספנסר אימן בשנים האחרונות קבוצת ילדים בקליפורניה. "אנחנו נמצאים באבל, אבל חוגגים את חייו על כל מה שעשה למען הילדים והקהילה שלנו. נשמה גדולה אף פעם לא מתה", נמסר מהמועדון.
6 צפייה בגלריה
מיקי ברקוביץ'
מיקי ברקוביץ'
ברקוביץ'. שיחק יחד עם ספנסר בראשל"צ
(צילום: מוטי קמחי)

ברקוביץ': "אולי הגיע לנחלה"

הכדורסל הישראלי היה המום ממותו של ספנסר. מיקי ברקוביץ' ששיחק איתו בראשל"צ, אמר: "הייתי בהלם כשקראתי את זה הבוקר. אחד השחקנים הגדולים ששיחקתי לצידם. הוא הזכיר לי בכל מהלך ותנועה, אפילו מחוץ לפרקט, את מייקל ג'ורדן - איך שהוא נראה, משחק ומתנהג. הייתה לנו תקופה נהדרת יחד. היינו קבוצה מועמדת לאליפות. המוות הפתאומי שלו הפתיע את כל הענף. בחור מדהים, שמח, מצחיק, עצוב מאוד שהלך מאיתנו בגיל 56. אולי הגיע לנחלה אחרי כל הטוב שעשה בעולם הזה".
מוישל'ה ויינקרנץ, שהביא אותו לארץ ואימן אותו בראשל"צ וגם בהפועל ת"א, הוסיף: "חשבתי שזו בדיחה גרועה כשסיפרו לי שהוא מת. אחד השחקנים המושלמים כבן אדם ושחקן. אהב את המשחק ואת החיים וזה מה שבנה אותו כדמות. קשה להאמין שהוא לא איתנו. מישהו הציע לי אותו, הוא שיחק בצרפת לא בהצלחה גדולה והבאנו אותו לראשל"צ והוא פרח. זו הייתה הזכות גדולה לאמן איתו. כל רגע איתו היה מיוחד, גם כשרצית לכעוס עליו לא יכולת כי הייתה לו דרך ארץ וחיוך כובש. שום בעיות משמעת לא הייתה לו. היינו בקשר גם אחרי הפרישה, הערכנו אחד את השני מאוד".
6 צפייה בגלריה
טפירו. ספנסר "שמר" עליו
טפירו. ספנסר "שמר" עליו
טפירו. ספנסר "שמר" עליו
(צילום: אוהד צויגנברג)
מאיר טפירו ששיחק איתו בהפועל ת"א: "לא מזמן התכתבנו קצת בפייסבוק. אני לא מאמין שזה קורה, לא ידעתי עד שסיפרתם לי. אני משתתף בצער המשפחה, אנדרה היה בן אדם מיוחד ושחקן מיוחד. הוא היה איתי בשנה השנייה שלי בליגה והדריך ועזר לי. יהי זכרו ברוך. אני זוכר סיפור ממנו, הייתי ילד צעיר בהפועל תל אביב, ואחד הזרים הציק לי בכל המשחק ואז אנדרה אמר לי תביא לי אותו לפיק אנד רול ואשחרר אותו ממך. הוא עשה לו חסימה ונתן לו פצצה של החיים. אחרי זה הוא אמר לו 'זה הילד שלי'. הוא שמר עליי במשחקים. הבין את המשחק וידע מה לעשות כדי לנצח את המשחקים".
מתן נאור, ששיחק עם ספנסר במכבי רמת גן: "שיחקתי איתו כשהוא כבר היה בסוף הקריירה, ועדיין הוא היה מאוד דומיננטי ברמה האישיותית. הייתי ילד אז. יש לי מהלך אחד בראש שזכור לי ממנו, כשהוא דפק הטבעה נגד מכבי תל אביב תוך כדי שהוא מטפס על אחד השחקנים. היה לו המון ניסיון, היינו צוחקים שהוא לוקח ריבאונד כדי שדברים יזוזו בקצב שלו, כי הוא היה אז כבר איטי. אבל כשהוא היה רוצה ללחוץ על הכפתור, עם כל הניסיון שלו אז הוא היה עושה את זה".
6 צפייה בגלריה
נאור. "זוכר את ההטבעה שלו מול מכבי"
נאור. "זוכר את ההטבעה שלו מול מכבי"
נאור. "זוכר את ההטבעה שלו מול מכבי"
(צילום: אוהד צויגנברג)
יו"ר מכבי ראשון לציון, יצחק פרי: "אנדרה היה סמל בראשון לציון. אני זוכר שהיה דומה למייקל ג'ורדן. פעם אחת כתבו עליו בעיתון אנדרה ג'ורדן. היחסים שלי איתו היו מאוד מיוחדים, הוא היה כמו בן בשבילי. היו לנו שנים יפות מאוד איתו. הוא תמיד היה עם חיוך על השפתיים. תמיד אמרתי שהשנה הכי יפה שלי בראשל"צ עד לזכייה באליפות ב-2016 הייתה איתו ועם מיקי ברקוביץ' ורוני בוסאני. מי שהיה מגיע למשחקים שלנו היה בא למופע של אנדרה. הוא לקח את הקבוצה על הכתפיים שלו. דיברתי איתו בפעם האחרונה לפני חודשיים. הוא גם היה עוזר לנו מדי פעם עם מידע כשחיפשנו שחקנים בלוס אנג'לס. הוא ודריל מונרו הם שני השחקנים שהכי אזכור מהתקופה שלי במועדון".
גם אריק שיבק, שאימן אותו בר"ג, נפרד: "הוא מסוג השחקנים שאנחנו כבר לא רואים יותר. מדור הזרים הנפילים שהגיעו למדינת ישראל. הוא היה שחקן מושלם, מסוג הפורוורדים שיכולים לעשות הכל. מסוג השחקנים שמאמנים אוהבים. היה חיית משחק אדירה, ווינר גדול. הייתה לו תכונה נהדרת של טיפוח שחקנים צעירים. בזמנו מתן נאור עלה לבוגרים ועודד שעשוע. הייתה לו את האבהות הזאת. מעבר להיותו שחקן גדול, היה לו גם איי.קיו כדורסל גדול, הבין את המשחק ועשה את כולם יותר טובים. היה לו קלאס, הוא היה ג'נטלמן. זה היה שוק ועצוב עבורי כששמעתי על זה".
6 צפייה בגלריה
פרי. מילים חמות
פרי. מילים חמות
פרי. מילים חמות
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
אריק שיבק
אריק שיבק
שיבק. אימן את ספנסר בר"ג
(צילום: דני מרון, מינהלת הליגה)