שוב הפליה בין גברים לנשים בספורט הישראלי? אחרי שבמשרד התרבות והספורט הודיעו אתמול (שישי) על הקלות נוספות לספורט הישראלי, ובעיקר על חזרת אימוני הליגות הנמוכות בכדורגל ובכדורסל לגברים בלבד, נוצרה סערה גדולה ברשת מדוע לא הוחרגו גם ליגות הנשים.
במהלך השבוע האחרון הוחלט במשרד התרבות והספורט להחריג מתקנות הסגר את הספורט הישראלי, אולם שר הבריאות יולי אדלשטיין החליט ממש ברגע האחרון להחריג רק את הליגות הבכירות בכדורגל, כדורסל, כדוריד וכדורעף, אבל בכל מקרה הוגדר כי זה ייעשה לנשים ולגברים.
4 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
שוב הפליה בין גברים לנשים? שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
(צילום: אורן אהרוני)
4 צפייה בגלריה
 הסעיף שעורר סערה
 הסעיף שעורר סערה
הסעיף שעורר סערה
(צילום מסך)
אתמול יצאה הודעה רשמית של משרד התרבות והספורט שגם אימוני קבוצות הליגה הלאומית וליגה א' בכדורגל, יחד עם אימוני קבוצות הלאומית והארצית בכדורסל, ישובו בשבוע הבא לאימונים, אולם הפעם מדובר רק על גברים וההודעה לא כוללת את חזרת הליגות הנמוכות יותר בנשים.
על פי סעיף 3.3 באותו חוזר, נכתב: "ספורטאיות וספורטאים שהם ספורטאים בליגת הבוגרים הראשונה בענפי הכדור הקבוצתיים, גברים או נשים וכן ספורטאים בליגות השנייה והשלישית לגברים בכדורגל וכדורסל רשאים להשתתף באימונים (ללא קיום משחקים)". השחקניות בליגות הנמוכות לא מופיעות באותו חוזר.
ההחלטה גרמה לסערה גדולה, בעיקר בקרב כדורסלניות המשחקות בליגת המשנה. הרשת גועשת בעקבות ההחלטה להחריג רק את הליגות הנמוכות לגברים ולא לנשים. "האם יש חוסר שוויון זועק לשמיים מזה?", כתבה שירי גולד, שחקנית נבחרת ישראל בכדורסל לשעבר. "מה עומד מאחורי החלטה ביזיונית כזו? כולי תקווה שזו טעות אנוש אשר תתוקן כי לא ברורים לי מה ההבדלים".
4 צפייה בגלריה
 קפטנית הנבחרת לשעבר אשרת עיני שיתפה ציוץ בנושא
 קפטנית הנבחרת לשעבר אשרת עיני שיתפה ציוץ בנושא
קפטנית הנבחרת לשעבר אשרת עיני שיתפה ציוץ בנושא
(צילום מסך מתוך הטוויטר)
קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר, אשרת עיני, תקפה: "אין סיבה שגברים ונשים באותו מעמד ואותה ליגה יזכו ליחס שונה ושצד אחד במשוואה יוכל להתאמן במסגרת קבוצתית ולעסוק במה שהוא אוהב (ומתפרנס ממנו) והצד השני לא. ואין שום סיבה שפעם אחר פעם אותו צד יהיה זה שזוכה מן ההפקר והצד השני יהיה זה שמופלה! המסמך שיצא ביום שישי בלילה, במחשכים, מבטא בדיוק רב את האפליה המתמשכת כנגד נשים בספורט בישראל- בתקציבים, בחשיפה, בגישה לענפי הספורט, במתקנים ועכשיו גם בדבר הכי בסיסי-היכולת להתאמן. אנחנו פועלות לשינוי ההחלטה הביזיונית הזו. לא נשתוק ולא נשב בחיבוק ידיים, למרות שזה מה שאומר המתווה החדש".
גלית מוסאי, מאמנת קבוצת הנשים של רמת השרון, פרסמה פוסט חריף בפייסבוק בעקבות העניין: "איך אני מספרת לילדה שלי, שהיא בכתה ו', ועוד לא בת 11, שהיא לא תקבל מה שאח שלה בן 8 יקבל? אתמול בערב קיבלתי הודעה שרק גברים יכולים לחזור להתאמן בספורט קבוצתי. למה? כי נשים לא מקצועניות? כי נשים מדבקות יותר בנגיף הקורונה? כי גברים מתפרנסים מזה? כי העולם מעוות! לי יש בוס שהוא יוצא דופן! והוא שמסתכל על כל ספורטאי וספורטאית בצורה שווה! אבל אני דואגת... כי כך נראה העולם שלנו".
"ככה אני רוצה לגדל את הילדים שלי? איך אני מספרת לבת שלי? אני אומרת לה שתמשיך לחלום כי היא יכולה להגיע להכל?? כי היא מוכשרת והשמיים הם הגבול. או שאני מספרת לה את האמת. שהכל מעוות בשנת 2021. מתביישת, אבל לא אוותר".
קפטנית נבחרת הנשים, יערה יצחקי, חיזקה גם היא את דבריה של מוסאי: "בהחלט לא מפתיע, החלטה ביזיונית. ברור שהסיפור פה הוא ששכחו שקיימות ליגות כאלה גם עבור נשים. ארגון השחקניות והשחקנים כבר מטפל בעניין מול משרד הספורט, ויתקן את העוול הזה כבר ביום ראשון הקרוב".
רבקה רוס מאליצור ת"א זעמה גם היא: "שערורייה, אך לצערי לא מפתיע. לא נשתוק". מינהלת הנשים בכדורסל מתכוונת ביום ראשון להיפגש עם אנשי משרד הספורט והיו"ר הילה קניסטר בר-דוד, הודיעה: "מדובר בהחלטה אומללה של משרד התרבות והספורט, שלצערי ממשיך בקו שלו של קיפוח נשים בספורט במשך שנים רבות. הגיע הזמן שראשי המשרד יבינו שאנו חיים בשנת 2020 ושוויון מגדרי מהווה ערך מהותי בחברה".
4 צפייה בגלריה
יערה יצחקי
יערה יצחקי
קפטנית נבחרת הנשים יערה יצחקי
(צילום: ארגון השחקניות)
יעל סיני, מנהלת קשרי ממשל וכנסת בשדולת הנשים: "ספורט הנשים הקבוצתי-תחרותי בישראל סובל מאפליה קשה בכל היבט. ההחלטה להחזיר בחלק מהליגות רק גברים מאכזבת ומקוממת, אין הצדקה למניעה מנשים להתאמן בצורה שווה לגברים בכדורגל וכדורסל. זאת דוגמה לכך שאין מחויבות אמיתית לשוויון וקידום ספורט נשים בישראל".
ח"כ עודד פורר, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי: "חוסר השוויון בהחלטה הזו הוא יריקה בפרצופן של כל הנשים והנערות במדינת ישראל. החלטת משרד התרבות והספורט היא מעבר לפגיעה בפרנסה ובמקומות עבודה, היא החלטה שפוגעת ברוחן של כל מי שהתאמנה, התאמצה ושאפה להגיע להישגים בספורט. אני קורא לכל אגודות הספורט, להשבית את כל פעילויות הליגות גם לגברים וגם לנשים עד שתתקבל החלטה הגיונית ושוויונית. לצערי בעת האחרונה השיאים היחידים שנשברים בספורט הישראלי הם האפליה של משרד התרבות והספורט נגד נשים".
בתחילה באיגוד הכדורסל הבהירו: "עם צאת השבת נבדוק בדיוק מה ניתן להחזיר", אך לאחר פניית ynet, הוחלט לפעול באופן מיידי, כשנמסר: "ביום ראשון נטפל מול משרד הבריאות שכדי שגם לאומית נשים תוכל לחזור". לאחר מכן הוסיפו כי "ביום חמישי האיגוד קיבל הודעה שאל הליגות המקצועניות לנשים וגברים, שקיבלו אישור לחזור לאימונים, יצורפו גם הליגה הארצית לגברים והלאומית לנשים. במכתב שהגיע ממשרד הספורט, נשמטה הליגה הלאומית לנשים והאיגוד ידאג מחר לתקן זאת"
הערב משרד הספורט שלח הבהרה: "בימים מאתגרים אלו המשרד עוסק ללא לאות בהחזרת הספורט על פי מתווים מסודרים המשתנים חדשות לבקרים בעקבות מצב התחלואה וקצב התפשטות נגיף הקורונה. המשרד נמצא בקשר שוטף אל מול משרד הבריאות בנוגע למתווים אלו. הממשלה וקבינט הקורונה אישרו את החזרת שאר הליגות המקצועיות כחלק מהחלטת ממשלה על החזרת מקומות העבודה, זאת בנוסף לאימוני ליגות העל שכבר אושרו ביום ד שעבר. למען הסר ספק על כלל הקבוצות לשמור על ההנחיות והכללים ובפרט בידוד ביתי כמתחייב.
"לצערנו, נפלה טעות סופר במכתב כפי שפורסם ביום שישי האחרון לגופי הספורט. אנו מבקשים להבהיר, כי המשרד בעל תפיסת עולם של שוויון מהותי בין מגוון הקולות בחברה הישראלית תוך נקיטתם של צעדים אקטיביים להנכחתן החיובית של נשים בציבוריות הישראלית, בתרבות, כמו גם בספורט. בתוך כך, המשרד יפרסם תיקון בהקדם. המשרד ימשיך לקדם את החזרת כלל הספורט הישראלי לפעילות בזהירות ובאחריות".