הישג גדול ל-17 המתאזרחים שעתרו נגד ההסכם שנחתם בין מינהלת הליגה בכדורסל לארגון השחקנים, שמפלה אותם לטענתם אל מול השחקנים המקומיים.
בית הדין העליון של איגוד הכדורסל החליט באופן מעשי לדחות את ההסכם לעונה הבאה עד להשלמת דיון מעמיק בסוגיה, מאחר שהקבוצות כבר התחילו לבנות את הסגלים שלהן ל-2020/21.
3 צפייה בגלריה
אמארה סטודמאייר
אמארה סטודמאייר
מתאזרח חדש. אמארה סטודמאייר
(צילום: עוז מועלם)
יש לציין כי את ההצעה הזמנית העלו אנשי מינהלת הליגה, שהבינו את מצוקת הקבוצות ולא ניסו ללכת עם הראש בקיר נגד המתאזרחים.

מהו חוק המתאזרחים?

כחלק מההסכם שנחתם בין המינהלת לארגון השחקנים אחרי השביתה האחרונה נקבע כי כל קבוצה תוכל לכלול בסגל שלה עד שלושה מתאזרחים בלבד, שיחולקו לשני סוגים: "מתאזרח ותיק" ו"מתאזרח חדש". ההבדל בין השניים הוא למעשה הזמן שבו הם נחשבים לאזרחי מדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
מייצג את המתאזרחים. עו"ד רועי רוזן
מייצג את המתאזרחים. עו"ד רועי רוזן
מייצג את המתאזרחים. עו"ד רועי רוזן
(צילום: אורן אהרוני)
בהסכם נקבע כי כל מתאזרח שקיבל את תעודת הזהות שלו לפני ארבע שנים או יותר ייחשב לוותיק, ואילו השאר לחדשים. עוד נקבע כי קבוצה תוכל להחתים רק שני מתאזרחים חדשים אם תרצה, וגם תצטרך לשלם עליהם קנסות שיגיעו לחצי מיליון שקל.
כעת, כאמור, ההסכם נדחה לפחות לעונה הזאת, אך הוא כן יחול על מתאזרחים שקיבלו את אזרחותם החל מה-1 באוגוסט 2020. קבוצה שתחתים מתאזרח כזה תצטרך לשלם 200 אלף שקל.
לצורך הדוגמא, שחקנים כמו אמארה סטודמאייר, פרדריק בורדיון או טרנס ווריק, שקיבלו את האזרחות שלהם לפני פחות מארבע שנים, נחשבים לחדשים אבל הקבוצות שלהם לא יצטרכו לשלם העונה את הקנס.
3 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
שחקני מכבי תל אביב מאוכזבים
גם עבורו לא ישולם הקנס. פרדריק בורדיון
(צילום: עוז מועלם)
בנוסף, לא תהיה פגיעה בשחקנים ה"צברים" שגדלו במחלקות הנוער, מאחר שקבוצה עדיין לא תוכל להחתים יותר משלושה מתאזרחים, כפי שנכתב בהסכם בין המינהלת לארגון השחקנים. כלומר קבוצה שתחתים שלושה זרים תצטרך שיהיו לה בסגל מינימום של 6 צברים, קבוצה עם 4 זרים תצטרך 5 צברים וקבוצה עם 5 זרים תצטרך 4 צברים.