מינהלת הליגה החליטה: עונת הכדורסל תימשך, למרות איום הזרים כי יעזבו את ישראל. בעקבות המצב הביטחוני וירי הטילים לעבר המרכז ודרום הארץ, השחקנים הזרים דרשו עוד אתמול לבטל את המשך העונה ולטוס מיידית למשפחותיהם. במינהלת הליגה קיימו היום (שישי) ישיבת דירקטוריון בהשתתפות הקבוצות, בה הוחלט על פתרון יצירתי כדי להמשיך את הליגה ולהרגיע את העניינים.
ההצעה שנבחרה היא של 'בועה' באילת מיום רביעי הקרוב. בכל מקרה, הכיוון הוא לבקש מהזרים להמתין עד אחרי חג השבועות ולראות אם תהיה הפסקת אש או רגיעה במצב. במידה והמצב הביטחוני לא ירגע, יקיימו את 'הבועה' בעיר הדרומית.
4 צפייה בגלריה
דריל מונרו
דריל מונרו
הליגה תחודש ביום רביעי באילת. מונרו
(צילום: עודד קרני, מכבי ראשל"צ)
במקביל, ארבעה זרים של הפועל ירושלים: סטנסון קיד, ריי מקאלום, טיישון תומאס ומלקולם היל, לא מתכוונים להמתין ואמורים לטוס מחר לארצות הברית. הזרים של מכבי ת"א אינם מתכוונים לעזוב בשלב זה.
4 צפייה בגלריה
טיישון תומאס
טיישון תומאס
תומאס מול אנגולה. הזרים רוצים הביתה
(צילום: עוז מועלם)
מהמינהלת נמסר: "המשחקים יחזרו ביום רביעי באילת. במידה ותהיה רגיעה במצב הביטחוני, הליגה תחזור לפעילות רגילה באולמות הביתיים של כל קבוצה כיממה לאחר סיום המערכה. מינהלת הליגה רואה בביטחון השחקנים חשיבות עליונה ומכבדת את רגשות השחקנים. מאמינה שפתרון זה יאפשר לכולם להמשיך בפעילות למרות המצב הביטחוני כרגע. ב'בועה' באילת ישוחקו 3 משחקים ביום. ה'בועה' תנוהל על ידי מנהלת הליגה". 

"אתם רגילים לסיטואציה הזו, אנחנו לא"

אז איך הכל התחיל? מהאזעקה הראשונה באזור המרכז, הזרים התחילו "לטפטף" לראשי הקבוצות שהם רוצים לעזוב בחזרה לארה"ב עד שהמצב יסתדר. יש קבוצות (כמו מכבי ת"א, למשל) שערכו שיחות עם השחקנים והסבירו להם על המצב. בעירוני נס ציונה, לדוגמא, דאגו לעשות שיחות ממושכות עם הזרים ואחרי שראו שמפלס הלחץ לא ירד - החליטו להעתיק את מגוריהם למלון בטבריה עד אחרי חג השבועות.
גיא הראל מרגיע
ל-ynet נודע שמי שהתניעו את המהלך, עד לבקשה הגורפת לסיום העונה שצייצו אתמול הזרים באופן אחיד, היו טיישון תומאס (הפועל ירושלים), ג'רמי פארגו (מכבי ראשל"צ), טיירוס מגי (הפועל חולון), דריל מונרו (מכבי ראשל"צ) ואלייז'ה תומאס (בני הרצליה), שפתחו קבוצת ווטסאפ וצירפו אליה מעל ל-50 שחקנים זרים. הכל על מנת לקבל החלטה משותפת. העניין הוא שגם אם היו זרים שנשארו רגועים במהלך הימים האחרונים, אחרי אותן חילופי הודעות - הם נכנסו ללחץ והבינו שיש רצון גדול מצד חבריהם לעזוב את ישראל.
אנשים שונים בכדורסל הישראלי טוענים שמה שהצית את כל הבלגן היה דווקא הציוץ של מנכ"ל הפועל ירושלים, גיא הראל, שכתב באנגלית: "ניסיתי לשכנע את הליגה להודיע שאנחנו מפסיקים כל פעילות כדי שהשחקנים והצוותים יוכלו להיות בבית, בטוחים ועם המשפחות שלהם. ובזמן שאנחנו עושים את זה, נעריך מחדש את המצב תוך כדי קבלת החלטות בהתאם. בליגה מתעקשים לקבל החלטה כל יום ביומו, ושמו את האחריות על השחקנים שיקבלו החלטה אם הם רוצים לשחק או לא".
4 צפייה בגלריה
גיא הראל מגיע לישיבה
גיא הראל מגיע לישיבה
הציוץ שלא הובן? הראל
(צילום: יאיר שגיא)
"אני מבין לחלוטין את המצב של השחקנים הזרים כאן, הלחץ שלהם והלחץ של המשפחות שלהם שיחזרו הביתה. אנחנו נעצור את הפעילות שלנו כל עוד אנחנו צריכים ועד שהדברים יחזרו למצב הנורמלי שלהם ונוכל לחדש את הליגה. בתקווה שמוקדם יותר מאשר מאוחר. תשמרו על עצמכם ועל משפחותיכם, אני מאמין שנחזור לשחק בקרוב".
מהר מאוד, אחרי שהראל הבין מה משתמע מהדברים, הוא כתב ציוץ נוסף, אך הפעם רק בעברית: "אני מבין שאולי לא העברתי את המסר בציוץ הקודם. אני אנסה שוב (ובעברית). חייבים שיר על ביטחונם של השחקנים והצוות ולתת לכולם את ההבנה שזה בראש מעיינינו. לעשות כל מאמץ לגמור את העונה על המגרש גם אם זה דורש התאמות כאלה ואחרות. השחקנים הזרים סומכים עלינו. הם בלחץ נוראי והמשפחות ‏שלהם גם בארץ וגם בחו"ל מודאגות מאוד ממה שהם רואים פה. עפים פה טילים, עושים לינץ׳ בערים במרכז הארץ. זה מפחיד את כולם, בטח זר שלא יבין זאת".
המסר האחיד של הזרים בכדורסל הישראלי
ישנם ראשי קבוצות שמאוד התעצבנו על הציוץ של הראל, אחרי כל המאמצים שלהם ביממה האחרונה להשאיר את הזרים בארץ. אך יש לציין שכולם מבינים את הסיטואציה.
"גיא נתן פתח לעזיבה", אמר גורם מאחת הקבוצות בליגת העל. "ברגע שהוא רשם שצריך להפסיק את העונה ושהזרים יחזרו למשפחותיהם - פה זה נגמר. ישר השחקנים שלו מיהרו לדבר עם כל שאר הזרים ונהיה בלגן רציני שכבר לא הצלחנו להשתלט עליו. אני מבין שזאת בעיה כי הזרים באמת מפחדים ויש פה סיטואציה ששונה מפעמים אחרות. זה קצת גדול עלינו, כי לא ידוע מתי זה יסתיים, אבל כל עוד הייתה נכונות בהתחלה להישאר בארץ אז היה לנו יותר עם מה לעבוד".

4 צפייה בגלריה
הסטורי של משפחת ווילבקין
הסטורי של משפחת ווילבקין
הסטורי של משפחת ווילבקין
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של סקוטי ווילבקין)
אחד מהשחקנים הזרים בליגה שיתף בהרגשותיו: "זה מפחיד בטירוף, אני שומע כל הזמן פיצוצים ולא מבין מה קורה. מאיפה זה מגיע ומה יקרה עכשיו. המשפחה שלי כל הזמן מתקשרת אליי מארה"ב, מתחננת שאני אחזור. המצב לא קל, הביטחון שלנו צריך להיות מעל הכל. עם כל האהבה שלנו לכדורסל, יש דברים יותר חשובים בחיים. כל האנשים פה אומרים לי כל הזמן שאתם רגילים לסיטואציה הזאת, אבל אנחנו לא".
גם סנטר מכבי תל אביב אותלו האנטר ביקר את ההחלטה: "המינהלת הוכיחה שיותר חשוב לה הבידור מאשר הביטחון", צייץ בטוויטר שלו.
פורסם לראשונה: 07:55, 14.05.21