10 מיליון דולר. זה, לפי הפרסומים, ההפרש בתקציב בין פנאתינייקוס למכבי ת"א, ויש הטוענים שהפער גדול אף יותר. אפשר לעשות הרבה דברים ב-10 מיליון דולר. נגיד, להחתים חמישה שחקנים שכל אחד מהם מרוויח 2 מיליון דולר בעונה או ארבעה שכל אחד מהם מרוויח 2.5 מיליון. זה כבר מביא לך את הקרם דה לה קרם של היבשת. לשם השוואה, כל אחד משני השחקנים הכי יקרים של מכבי, לורנזו בראון ו-ווייד בולדווין, מרוויח 1.5 מיליון.
אבל גם משחק המספרים הזה קצת מטעה ולא נותן את התמונה המלאה. כי בפועל, דולר שמציעים בישראל אינו דולר שמציעים בספרד, ביוון, בטורקיה ובמדינות אירופאיות רבות אחרות. במדינות האלה אין מלחמות, אין אזעקות, אין פיגועים. מי שמשחק בהן לא נתקל בקהל עוין במשחקי החוץ, שמאשים אותך בהרג ילדים ובאפרטהייד. לכן, אם קבוצה ישראלית וקבוצה לא ישראלית שרמתן המקצועית דומה יציעו לשחקן את אותו הסכום – ברוב המקרים הוא יבחר לא להגיע לכאן.
4 צפייה בגלריה
ניבו
ניבו
ניבו מול לסור. מכבי ת"א כמעט הגיעה לפיינל-פור
(צילום: EPA/PETE ANDREOU)
מי כן יגיעו? לרוב אלה יהיו שחקנים שעדיין לא נמצאים בטופ אבל חושבים שהם שייכים לשם תחת המאמן הנכון וההנהלה הנכונה. למשל ווייד בולדווין וג'וש ניבו, שבאמת יוכלו להשיג בעתיד חוזים משופרים לאור ההתקדמות שלהם במדי מכבי. וחייבים גם לציין כי לעובדה שדייויד בלאט היה מעורב במועדון בשלב בניית הקבוצה הזאת היה כנראה חלק משמעותי בנכונות של שחקנים טובים להגיע. בעתיד, בלי בלאט, ואחרי ה-7 באוקטובר, זו הולכת להיות משימה קשה עוד יותר.
נוכח הנתונים האלה, בין היתר, צריך לסכם גם את הסדרה בין מכבי לפנאתינייקוס וגם את העונה של הצהובים בכללותה. הסדרה מסתיימת עם תחושת החמצה למרות שעל הנייר היוונים עדיפים בהרבה. יש להם יותר גובה, כוח, כישרון ועומק. כן, הכסף מדבר. אבל מכבי הייתה בתמונה לאורך רוב הדקות בכל המשחקים. היא הייתה חכמה, עקצה, ניצלה יפה חסרונות של יריבתה, השיגה המון בכלים המוגבלים שהיו לה. וגם אי אפשר לא להרגיש שאם בולדווין לא היה נפצע, אפשר היה לעשות את זה. כן, גם כאן זה עניין של כסף. קבוצות עם סגל קצר לא יכולות לחפות לאורך סדרה על היעדרות של הכוכב הכי גדול שלהן. אפשר להפתיע במשחק אחד, אולי שניים, אבל זה לא עובד לאורך זמן.
4 צפייה בגלריה
סלוקאס
סלוקאס
כוכב מקומי שעושה את ההבדל. סלוקאס
(צילום: EPA/PETE ANDREOU)
זה נכון אגב גם אצל קבוצות עשירות. כלל ידוע בשנים האחרונות ב-NBA הוא שממש לא משנה באיזה מקום אתה מסיים את העונה הסדירה, כל עוד נכנסת לפלייאוף. המטרות המרכזיות הן להגיע לנקודת הזמן הזאת כשכולם בריאים ואחרי שבמהלך העונה הצלחת לשלב במערכת בצורה טובה כמה שחקני רוטציה. פציעות של כוכבים הם דבר שיכול לחרב את הכל. תראו מה קרה למילווקי אחרי שאיבדה את יאניס. עבור מכבי, החשיבות של בולדווין, בכושרו המצוין בסוף העונה, די זהה לחשיבות של יאניס אצל הבאקס.
מכבי יכולה להיות גאה בעצמה על העונה הזאת. עזבו את התנאים מסביב, עם אובדן הביתיות, הטיסות, האווירה המדכאת באולם בבלגרד - דברים שהיו יכולים לשבור הרבה קבוצות. עם כל אלה, היא שיחקה כדורסל טוב, השתפרה ככל שהעונה התקדמה, הגיעה לשיא מתי שהיה צריך, גידלה לעצמה ספסל מאוד אפקטיבי משחקנים שנראה היה בתחילת השנה שיהיה קשה להפיק מהם משהו, התגברה על פציעות ועל משברים של שחקני מפתח, על נחיתות בגובה כמעט בכל משחק, פיתחה לעצמה סגנון כדורסל מאופיין משלה ולא נשברה אף פעם. באמת, קשה לדרוש יותר מקבוצה.
4 צפייה בגלריה
מכבי ת"א באסקוניה
מכבי ת"א באסקוניה
צריך להסתכל על תמונה המקרו. קטש
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)
המקטרגים יגידו כמובן שהיו לה משחקים שבהם היא שמטה הפרשים גדולים, שאפילו בסדרה הזאת היו פעמים שהיא "נחנקה" בדקות האחרונות והפסיקה לתפקד ושלמאמן יש חלק בזה. הטענה לגיטימית, אבל היא מראה תמונת מיקרו. ראשית, היו גם משחקים שבהם מכבי דווקא חוללה מהפכים ברבע הרביעי. שנית, אפשר גם להבין למה חלק משחקניה קרסו מעייפות בסיום משחקים שונים מול פנאתינייקוס, בעיקר בהיעדרו של בולדווין, ורמת קבלת ההחלטות ירדה. ומעבר לכל, צריך להסתכל על תמונת המקרו, על התהליכים השלמים. מכבי גדלה במהלך העונה, רבים משחקניה צמחו ומאמנה בטח ובטח התבגר, התחשל והשתפר.

אתגר גדול

מה זה אומר לגבי העתיד? האסון של הקבוצות הלא ממש עשירות הוא שכמעט כל שנה צריך להתחיל מחדש. שחקנים עשו אצלך קפיצת מדרגה? בחוזה הבא הם ידרשו הרבה יותר כסף, וסביר להניח שתיאלץ לוותר על רובם – ראו מקרה ג'וש ניבו. מחלקת הסקאוטינג תצטרך להשקיע הרבה מאמצים כדי למלא את החסר.
4 צפייה בגלריה
בראון מול סלוקאס
בראון מול סלוקאס
האתגר של מכבי גדול יותר משל קבוצות אחרות. בראון
(צילום: Giannis Dimitropoulos / Tourette Photography)
יש לציין כי האתגר של מכבי גדול יותר משל קבוצות אחרות מסיבה נוספת: אין שחקנים ישראלים מובילים. לשחקנים מקומיים יש נטייה להעדיף מועדונים מהמדינה שלהם. זה מקל על מלאכת השכנוע בתקופת המשא ומתן. מכבי, לעומת זאת, צריכה לייבא סגל שלם של אנשים שחומוס ומרק קובה הם לא חלק ממערכת השיקולים שלהם בבחירת קבוצה. לא סתם העונה הכי טובה של מכבי לפני השנתיים האחרונות הייתה עם שובו לארץ של עומרי כספי. כוכב מקומי עושה הרבה הבדל. תראו מה עשה סלוקאס עבור פנאתינייקוס.
ואם כבר הזכרנו את כספי, בואו ניזכר בעוד נקודה: למכבי היו הרבה שנים של כדורסל גרוע ולא חכם, עם שורה של החתמות לא מוצלחות של זרים. אלה דברים שממש אי אפשר להגיד על העידן הנוכחי. בתנאים שהיו לה, מכבי עשתה את המקסימום, ועל כך מגיעות לה הרבה מחמאות. השאלה הגדולה היא איך מצליחים לשמור על הסטנדרט הזה מכאן והלאה.
פורסם לראשונה: 06:00, 08.05.24