קבוצות ישראליות, בכל ענף, מכוונות לשחק באירופה. זה החלום, זו השאיפה. אבל מה שהיה תמיד סמל סטטוס, מתברר, הפך בימים טרופים אלה לצרה ספורטיבית ולוגיסטית.
מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס והמלחמה שפרצה בעקבותיה שינו כמובן סדרי עולם. ליגת העל בכדורסל הושבתה לאחר משחק אחד בלבד שנערך ב־6 באוקטובר, יום לפני המתקפה, ואף אחד לא יודע מתי תחודש. באירופה, לעומת זאת, ממשיכים לשחק כדורסל, מה שמחייב את הקבוצות להיערכות מיוחדת. וכך, מכבי ת"א, הפועל ירושלים, הפועל חולון והפועל ת"א מוצאות את עצמן במציאות לא מוכרת של נדודים ממדינה למדינה בלי לדעת מתי יחזרו לארץ.
2 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א לורנזו בראון מול שחקן פנאתינייקוס אלכסנדר באלצ'רובסקי
שחקן מכבי ת"א לורנזו בראון מול שחקן פנאתינייקוס אלכסנדר באלצ'רובסקי
צריכים למצוא אולם חלופי. מכבי ת"א ולורנזו בראון נגד פנאתינייקוס
(Paobc)
2 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
"הכל משתנה בדקה". רמי כהן
(צילום: יאיר שגיא)
הבעיה העיקרית, מעבר למצב הרוח השפוף כמובן, היא הביתיות. היורוליג הזדרזה להחליף את הביתיות במשחקיה הראשונים של מכבי ת"א לאחר פרוץ המלחמה, אבל אם בהתחלה הצהובים עוד קיוו שכבר ב־2 בנובמבר יוכלו לארח בת"א את ריאל מדריד, עכשיו הם מתחילים להפנים את המצב ומתכוננים לשהייה ארוכה באירופה: בלי בסיס קבוע, טיסה אחר טיסה, תחת אבטחה כבדה. שני המשחקים הקרובים של הקבוצה יהיו בחוץ - מול מונאקו ומילאנו - אבל ארבעה מחמשת המשחקים שלאחר מכן הם רשמית משחקי בית. ביורוליג הבהירו למכבי שלא תוכל להחליף ביתיות כל כך הרבה פעמים, ולכן עליה למצוא אולם חלופי באירופה שבו תארח את משחקיה.
בהפועל ת"א ארבעה מששת הזרים טסו לאתונה מיד לאחר תחילת המלחמה. בהמשך הצטרפה אליהם שאר הקבוצה לקראת משחק היורוקאפ בוונציה בשבוע שעבר, אבל גם זה היה מערך לוגיסטי שלם שעוד נמצא בעיצומו. "הבנו שיהיה לא פשוט לנתק מהסיטואציה את כל החבר'ה הישראלים שמאוד מושרשים כאן", מספר היו"ר רמי כהן, "אז הלכנו על קונספט שבו נוסעים עם כל המשפחות. הוצאנו משלחת של קרוב ל־40 איש כדי שיהיו לאנשים פחות דאגות. הבנו שאנחנו יוצאים לאירופה לתקופה של לכל הפחות חמישה שבועות".
מחר ישחקו האדומים מול המבורג בגרמניה. ב־1 בנובמבר היה אמור להתקיים בדרייב אין משחק מול לונדון ליונס, אבל כהן מעיד כי "אנחנו עוד לא יודעים מתי ואיפה הוא ייערך. הכל משתנה כל דקה. הרעיון שלנו הוא להחליף ביתיות כל עוד אפשר, ובינתיים לנוע בין היעדים באירופה ולמצוא מקומות להתאמן בהם. אנחנו מנסים לנתק את השחקנים עד כמה שאפשר, אבל מצד שני עם הטכנולוגיה המתקדמת של היום זה די קשה. כולם רואים ושומעים מה קורה".

בין ירושלים לבלגרד

בעוד היורוליג והיורוקאפ הגיבו במהירות והודיעו על החלפת הביתיות במשחקי התל־אביביות, בפיב"א כרגיל התמהמהו, ורק ביום רביעי האחרון התבשרו ירושלים וחולון כי משחקיהן בליגת האלופות נדחו ל־1 בנובמבר.
ירושלים כבר התחילה להתאמן ביחד אחרי שהישראלים חברו לזרים באתונה. לאחר התלבטות ארוכה על מיקום בסיס האם, הוחלט להעביר את כל הקבוצה לעיירה מחוץ לבלגרד. כל האימונים ומשחקי הבית בתקופה הקרובה ייערכו באולם בבלגרד, כולל מול גלאטסראיי בשבוע הבא. יש לציין כי אירוח משחק בית בחו"ל אינו משימה פשוטה: המשחק עדיין באחריות הקבוצה המארחת, על כל המשתמע מכך - מיתוג, מציאת ספקים מקומיים, השכרת האולם ועוד עניינים לוגיסטיים.
"זה אמנם לא נשמע כמו דבר נוראי לחיות בבית מלון ולצאת להתאמן", אומר שחקן בירושלים, "אבל כל אחד בסופו של דבר רוצה לישון במיטה שלו. זה לא משנה אם אתה ישראלי או זר - חוסר היציבות פוגע בחיים הספורטיביים. חוץ מזה, מי בכלל מצליח לחשוב על כדורסל? זה אולי נשמע כמו קלישאה, אבל באמת שהגוף נמצא במקום אחד והראש במקום אחר".

אל תתקרבו לטורקיה

גם בהפועל חולון המצב דומה. הקבוצה העבירה את פעילותה לקפריסין, שם היא אמורה להתאמן בשבועיים הקרובים, ותפתח את העונה בליגת האלופות עם משחק חוץ מול בון הגרמנית ב־1 בנובמבר. הבעיות מתחילות במחזור השני, שבו הקבוצה צריכה לשחק בחוץ מול בוראסאפור, אבל בעקבות אזהרת המסע לטורקיה לא תוכל לעשות זאת, וכרגע לא ידוע היכן יתקיים המשחק. "את פיב"א אזהרת המסע לא מעניינת", אומרים בחולון, "משרד הספורט יצטרך לתת מענה". גם למשחק השלישי, שהיה אמור להיערך בחולון מול בראוגן הספרדית, עדיין לא נמצאה מדינה מארחת חלופית.
שלוש קבוצות נוספות מליגת העל אמורות לשחק ביורופקאפ: נס־ציונה, גליל־עליון ובני־הרצליה. המשחקים של שני המחזורים הראשונים נדחו, והקבוצות ממתינות להודעה מפיב"א לגבי ההמשך. קיימת אפילו אפשרות לפרישה מהמפעל כדי לא להיגרר להוצאות כספיות עצומות בשל הנדודים באירופה.