האם קבוצות ליגת העל בכדורסל יוכלו לרשום זרים ללא הגבלה בטופס המשחק בעונה הבאה? כך עולה מהמתווה שהציג שר התרבות והספורט מיקי זוהר בישיבת הדירקטוריון האחרונה של מינהלת הליגה, שנערכה ביום שלישי שעבר.
המתווה של השר זוהר הוא חלק מתוכנית שנועדה לסיים את המשבר האחרון שפרץ לפני חודשיים בכדורסל הישראלי, בין מינהלת הליגה לבין ארגון השחקנים, שאיים להשבית את הליגה על רקע פגיעה לכאורה במעמדו של השחקן הישראלי. התוכנית אמורה להזרים סכום משמעותי של 40 מיליון שקל לקבוצות הליגה, ולפי הסעיף המרכזי בה קבוצה שתסכים לרשום רק ארבעה זרים בטופס המשחק (ושישה באיגוד) ולשתף לפחות שחקן ישראלי אחד בכל רגע נתון, תקבל בונוס של שניים עד שלושה מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
לורנזו בראון שחקן מכבי ת"א מול ליוואי רנדולף שחקן הפועל ירושלים
לורנזו בראון שחקן מכבי ת"א מול ליוואי רנדולף שחקן הפועל ירושלים
מיותר זרים בקבוצות הגדולות? לורנזו בראון מכבי ת"א וליוואי רנדולף מהפועל ירושלים
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
השר זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה, לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
(צילום: דני מרון, מינהלת הליגה)
עם זאת, כדי להיטיב עם הקבוצות שלא יסכימו לקחת חלק במתווה, למתווה יש גם צד שני: קבוצה שתוותר על האפשרות הזאת אמנם תפסיד את המענק השמן, אבל תוכל לרשום זרים בטופס ללא שום הגבלה. לצורך העניין, היא תוכל לשתף בכל משחק גם עשרה זרים (המכסה המקסימלית שניתן לרשום באיגוד), אך עדיין תהיה מחויבת במגבלה של שחקן ישראלי אחד על הפרקט בכל רגע נתון.
סביר להניח שקבוצות גדולות ועשירות, כמו מכבי ת"א, הפועל ירושלים והפועל ת"א, שמבוססות על מספר זרים רב, יעדיפו לוותר על המענק ולרשום יותר זרים מהמכסה שהותרה להם העונה, העומדת על חמישה. כך, למשל, בכל משחק ליגה שלוש הקבוצות לא רושמות בטופס את מלוא מצבת הזרים שלהן, מאחר שיש להן יותר זרים מהמכסה – למכבי ת"א יש עשרה, לירושלים ולהפועל ת"א שבעה. המצב הזה, שבו מצד אחד קבוצות משחקות עם ארבעה זרים ואחרות על זרים ללא הגבלה, עלולה להרחיב עוד יותר את הפערים בין המועדונים הגדולים והקטנים, ובנוסף גם לפגוע במעמדו של הכדורסלן הישראלי בקבוצות העשירות.
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה
המתווה יעלה להצבעה בשבועות הקרובים. ישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה
(צילום: דני מרון, מינהלת הליגה)
המתווה, כאמור, עלה בפני דירקטוריון מינהלת הליגה ביום שלישי שעבר, שם הוצגו יתרונותיו וחסרונותיו. מאחר שאף קבוצה מליגת העל לא הביעה עד כה את התנגדותה למתווה, הוא צפוי לעלות להצבעה בישיבה הכללית בשבועות הקרובים.
במשרד הספורט אישרו את הפרטים. מהשר זוהר נמסר: "אני מאמין כי חשוב לחזק את הספורט הישראלי בשחקנים זרים איכותיים במספר מצומצם ובכך להעלות את רמת השחקנים הישראלים ואת הספורט המקומי. משרד התרבות והספורט אינו יכול להתערב בהרכבי הקבוצות, אך יכול להציע מדיניות תקצוב לקבוצות הבוחרות להצטרף אליה. במידה שקבוצה בוחרת שלא לעמוד בתנאים, היא לא תקבל תקצוב במודל הקיים ולא תהיה מחויבת להגבלות שהמתווה מציע, כמו הגבלת כמות הזרים".