רבע אחרון במשחק האחרון מול אנאדולו אפס. עודד קטש מחליט להשאיר על הספסל את שני הכוכבים שלו, ווייד בולדווין ולורנזו בראון, ומעלה חמישייה מפתיעה בהובלת תמיר בלאט. באותם רגעים מכבי ת"א נראתה נהדר וברחה לניצחון, הרבה בזכות הרכז שסיים עם 12 נקודות, שישה אסיססטים ושישה ריבאונדים. וזו לא רק הסטטיסטיקה המרשימה, אלא בעיקר העובדה שהמאמן נותן לבלאט ג'וניור יותר ויותר קרדיט – ומקבל תמורה מלאה.
בסיום התייחס קטש ליכולת של האקס פקטור שלו, כשאמר: "זה שתמיר לא פותח בחמישייה לא אומר שהוא לא שחקן מוביל, אנחנו סומכים עליו". בכלל, חמישה חודשים לאחר שחזר משנתיים באלבה ברלין, אפשר להכריז שמכבי ת"א עשתה עסקה טובה.
3 צפייה בגלריה
תמיר בלאט
תמיר בלאט
רשם קפיצת מדרגה. בלאט
(צילום: עוז מועלם)
בלאט מצא את עצמו בסיטואציה לא פשוטה, כשבניגוד לתוכניות הוא שוב נמצא רחוק מהבית עקב המעבר הכפוי לבלגרד, אבל תוך כדי ההתאקלמות הצליח לעשות קפיצת מדרגה ביכולת המקצועית, ומביא איתו שפע של ביטחון שמורגש בכל רגע שבו הוא על הפרקט. הערב (21.05) בהיכל אלכסנדר ניקוליץ' מול באסקוניה, ינסה הרכז להמשיך בקו ההתקדמות ולעזור לקבוצה (מקום שמיני במאזן 6:8) לשפר עמדות בטבלת היורוליג.

"אחד האהובים"

כשבלאט קיבל את ההצעה ממכבי ת"א, לא היו לו הרבה התלבטויות. בכל זאת, הוא נשאר במפעל הבכיר של אירופה, עובר למועדון גדול יותר וחוזר למדינה שלו ולסביבה המוכרת והתומכת. עם זאת, בקבוצה מספרים שאחרי שנתיים מחוץ לבית, היה לו קשה מאוד לקבל את העובדה שיצטרך לשהות רוב הזמן בסרביה בעקבות המלחמה, אבל הם מציינים שהקפיד לא להפגין דכדוך כלפי חוץ. מעבר לכך, המשפחה והקרובים דואגים להגיע לביקורים מדי פעם כדי לעניק לו תחושה ביתית וחמימה שכל כך חשובה לו.
מעבר לכישרון ולשדרוג על הפרקט, במכבי מצביעים על עניין האופי. "אין ספק בכלל שמדובר במקצוען אמיתי", מעיד גורם במועדון, "אבל כשמכירים אותו יותר לעומק מבינים שמדובר גם באישיות יוצאת דופן, שנותנת לכל אחד את המקום שלו. למרות שהגיע לקבוצה שכבר רצה מהעונה שעברה, הוא השתלב מיד בחדר ההלבשה והפך לאחד השחקנים האהובים, גם על הישראלים וגם על הזרים".
כשנחת בהיכל, היו לא מעט תהיות לגבי המקום של בלאט ברוטציה, בכל זאת יש בקו האחורי לא מעט קליברים, אבל הרכז הצליח למצוא את מקומו, גם בזכות ההחלטה לא להחתים זר נוסף בעמדה שלו, כדי לתת לו את הבמה. "מלכתחילה החתמנו את תמיר כשחקן שאמור לקבל דקות משמעותיות", מוסיף הגורם. "לא במקרה ויתרנו על זר, ידענו מראש שיש שחקנים שחשוב לנו לקדם, ולשם כך ביצענו התאמות בסגל".
3 צפייה בגלריה
תמיר בלאט
תמיר בלאט
"אישיות יוצאת דופן"
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)
צריך לזכור שעם כל הכבוד לניסיון שצבר ביורוליג, האווירה שבלאט חווה באלבה ברלין לא דומה לסיר הלחץ של מכבי ת"א. ייתכן שהעובדה שהקבוצה נמצאת הרחק מהעין התקשורתית ומההיכל הגועש עוזרת לרכז בן ה־26 להתרכז בכדורסל נטו. מצד שני, לכו תדעו מה הוא מתכנן לקהל הביתי כשזה יחזור - אולי נקבל סיפור אהבה חדש.
אז נכון, בלאט לא בא כדי להיות כוכב במכבי, הוא לא במעמד הזה, אבל בינתיים עונה על כל הציפיות ואפילו מוגדר כהפתעה נעימה. אחד הקלפים החזקים שהוא מביא איתו העונה זה ניהול המשחק: הוא מדורג רביעי ביורוליג במספר האסיסטים (10.1 למשחק) לפי מדד של 40 דקות ו־5.1 (ב־20 דקות), כשלפניו בטבלה נמצאים פקונדו קמפאסו (11.9) וסרחיו רודריגס (10.4) מריאל מדריד. לתרומה ההתקפית מצטרף ממוצע של 7.4 נקודות למשחק ב־20 דקות. שתי הבעיות המרכזיות שלו לאורך השנים היו חוסר היציבות בקליעה ובעיקר היכולת ההגנתית, אז לפחות על הסעיף הראשון בלאט מסמן העונה "וי" גדול עם 40.7 אחוזים מרשימים מחוץ לקשת.
3 צפייה בגלריה
קטש
קטש
עניין של כימיה. קטש
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)

שקט, מנצחים

סיבה נוספת לקפיצה של בלאט היא הכימיה שיש לו עם קטש, שאימן אותו במשך שנים בנבחרת ובהפועל ירושלים. "עודד נותן לו הרבה ביטחון, הם מסתדרים נהדר", מספרים בקבוצה. "ההתאמה שלו לשיטת המשחק הנוכחית היא ברמה מאוד גבוהה. הסגנון של קטש יותר מתאים לו מאשר השיטה באלבה. לא קל לשחק בקבוצה שיש לה שחקנים כל כך דומיננטיים. תמיר מוכיח שהוא שחקן יורוליג לגיטימי. אפילו בפן ההגנתי הוא השתפר, כבר אין חשש לשים אותו כשומר על אף שחקן. הוא מראה מחויבות והופך לשחקן הרבה יותר שלם".
קטש אוהב שחקנים שמשדרים שקט, זה עבד לו מצוין עם בראון וזה עובד גם עם בלאט שנראה נינוח על הפרקט, לא חושש לקחת זריקות מהשלוש גם אחרי שהחטיא, ומנהל את המשחק בקור רוח. לאחרונה ניתן להתרשם גם משיתוף הפעולה המושלם בינו לבין רומן סורקין, כאשר בלאט - עם ראיית המשחק החדה שלו - מזהה בחצי מבט את חברו מתחת לסל ומסדר לו נקודות קלות. בכלל, במכבי מספרים שהביטחון והמנהיגות השקטה שמקרין הרכז מדביקים את כל הקבוצה באנרגיה חיובית. עכשיו נותר לראות אם בלאט גרסת 2023/24 ימשיך במגמה ויהפוך לשחקן עוד יותר משמעותי במכבי ת"א, כי את תואר חביב הקהל הוא כבר קטף - ועוד לפני שהיציעים חוזרים להתמלא.