25 באוגוסט 2021. בכל עונה אחרת הפועל ירושלים כבר נמצאת בתאריך הזה בשלב האימונים הקבוצתיים ומתכוננת לעונה החדשה; הפעם הקבוצה מהבירה החתימה עד השלב הזה שני זרים בקושי.
בזמן שהשעון מתקתק והלחץ מהאוהדים גובר, האדומים בישלו ערב מהסרטים, כשהחתימו שלושה שחקנים זרים בזה אחר זה: ת'ון מייקר, שון קילפטריק ואנתוני בנט. אז למה הייתה המתנה ארוכה כל כך? אילו בעיות עלולות לצוץ בהמשך? ומה מצב המינויים לעונה הקרובה?
5 צפייה בגלריה
ת'ון מייקר מטביע
ת'ון מייקר מטביע
ת'ון מייקר מטביע
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
שון קילפטריק
שון קילפטריק
שון קילפטריק. ירושלים לקחה את הזמן
(צילום: AP)

להתחיל הכל מאפס

הפועל ירושלים התחילה את הקיץ הנוכחי במצב קטסטרופלי. כמו כל שאר הקבוצות הגדולות באירופה ובעולם שניזונות מכספים של מכירת מינויים וכרטיסים נוצר לאדומים בור כלכלי בתקופת הקורונה, אבל לא רק על הקורונה מדובר: נראה שהעזיבה של הבעלים הקודם, אורי אלון, נתנה את אותותיה רק בעונה האחרונה. היוקרה התחילה לרדת, שחקנים עם שמות פחות נוצצים מהעבר הגיעו לבירה, ספונסרים שנפגעו גם כן מבחינה כלכלית בעידן הקורונה הלכו צעד אחורה, וכל זה יצר בהלה אמיתית בנוגע לתקציב הקבוצה בעונה הקרובה.
בקיץ היו לא מעט שמועות על חזרתו של אלון, אך לאחר התייעצות משפחתית ובעקבות רצונו להישאר מחוץ לתמונה ולרעש הוא לא חזר. עם זאת, במועדון הוחלט לבקש ממנו לעזור כלכלית עד כמה שאפשר.
לא רק העניין הכלכלי מוטט את המערכת בירושלים לקרשים, אלא גם העונה האחרונה ששברה מנטלית כמעט כל אדם במועדון. זה התחיל בעזיבה הפתאומית של עודד קטש לפנאתינייקוס באמצע העונה, עבר לפציעה של הכוכב ג'ייקובן בראון, נמשך עם הפיטורים של המאמן דאיניוס אדומייטיס אחרי שלושה חודשים בלבד, ואם זה לא מספיק הגיע מבצע שומר החומות שטרף את כל הקלפים וגרם לארבעת הזרים של הקבוצה לארוז את המזוודות בחזרה לארה"ב בסוף חודש מאי. רגע אחרי שהכול נגמר, במועדון היו צריכים לערוך סיעור מוחות בדרך לבנייה מחדש כדי לא לחזור על אותן טעויות – מה שכמובן לקח זמן.
5 צפייה בגלריה
סולימאן בריימו
סולימאן בריימו
סולימאן בריימו. בהתחלה ההנהלה חשבה להשאיר אותו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורם נוסף שהוביל לעיכוב בלוח הזמנים היה עצם ההחלטה לרענן את השורות. בסוף העונה החולפת היה קונצנזוס שסולימאן בריימו צריך להישאר לעונה נוספת והמטרה המרכזית הייתה להחזיר לשורות הקבוצה את ג'יימס פלדין, ששמר על קשר שבועי עם אנשי המועדון והביע את רצונו לחזור יותר מפעם אחת – אך ברגע שאורן עמיאל חתם, החליטה ההנהלה בשיתוף המאמן החדש להתחיל את הכול מאפס ולצאת לדרך חדשה, בעיקר כדי לשכוח לחלוטין את העונה האחרונה ולא להשאיר שום זכר ממנה, מלבד אדם אריאל שחתם לעונה נוספת.
הרענון הזה דרש לבחון את שוק השחקנים לעומק, דבר שלקח זמן, מאחר שבעקבות הקורונה ליגת הקיץ בלאס וגאס התאחרה לחודש אוגוסט. שחקנים רבים רצו לנסות להשיג חוזה ב-NBA דרך ליגת הקיץ, והעיכוב במועדה תקע לא מעט קבוצות באירופה בחיפוש אחר שחקנים.

מבחן מאמץ

תוסיפו לכך גם את העובדה שעמיאל מוכר כאחד שבוחר שחקנים בצורה מיוחדת וספציפית מאוד, מה שרק הקשה על מציאת השחקנים. לפני מספר שנים החליט עמיאל ללכת בדרכו של אחד מהמאמנים המנטליים הבכירים בישראל, דן ולנסי, שייסד את שיטת 30-70 שאומרת שמה שמנצח משחקים זה לא כישרון השחקנים (30 אחוז) אלא המאמץ שהם משקיעים בפעולות האפורות (70 אחוז).
5 צפייה בגלריה
אורן עמיאל
אורן עמיאל
אורן עמיאל. שיטה ייחודית לסינון שחקנים
(צילום: עוז מועלם)
אגב, זו שיטה שדייויד בלאט השתמש בה בעונת הזכייה האחרונה של מכבי תל אביב ביורוליג. למעשה כשעמיאל בוחן שחקנים לקבוצה שלו הוא בוחן קודם כל שלושה פרמטרים מתוך אותן נקודות מאמץ, כאלה שמעידים על ההשקעה של השחקן בתחומים אפורים של המשחק, ורק אם השחקן עומד בהם הוא ממשיך לבדוק עליו סטטיסטיקות ומבנה אישיות. בהתייחס לעובדה זאת, נראה שעמיאל לקח צעד אחורה מהשיטה, מאחר שספק אם החתמה אחת מבין ההחתמות אתמול עומדת בקריטריונים שלו בבחירת שחקנים. אולי זו תוצאה של הלחץ שנוצר בקבוצה בשבועות האחרונים.
אותו לחץ נובע מהעובדה שרוב הקבוצות הישראליות כבר מתקרבות לסגירת הסגל, וחלקן כבר הנחיתו בארץ את הזרים שלהן והתחילו להתאמן. מה גם שהפועל ירושלים קבעה טורניר הכנה עם מספר קבוצות מהליגה שיתחיל ב-3 בספטמבר.
בחישוב מהיר, כשיש שבעה ימי בידוד לכל שחקן זר שמגיע ארצה, ספק אם שלושת הזרים החדשים בכלל יספיקו לצאת מהבידוד – וגם אם כן, הם כמובן לא יספיקו להתאמן עם שאר הקבוצה בצורה סדירה, מה שכמובן עלול לפגוע בצורה קשה בהכנה של הסגל, בחיבור ובכימיה בין השחקנים. בדרך כלל משחקי ההכנה האלה, כולל המשחקים בטורניר גביע ווינר, הם הזמן הטוב ביותר שיש לקבוצות כדי להתחבר, זמן שבו הצוות המקצועי יכול לזהות את החסרונות והיתרונות, וכמובן לשפר בהתאם דברים לקראת תחילת העונה הרשמית.
5 צפייה בגלריה
אנתוני בנט
אנתוני בנט
חתול בשק. אנתוני בנט
(צילום: AP)

סעיף היציאה של בנט

מבחינת האוהדים הכל מתגמד אחרי אתמול. זה התחיל בהחתמה הנוצצת של ת'ון מייקר, שנבחר עשירי בדראפט 2016 בידי מילווקי באקס ושיחק ביותר מ-260 משחקים במהלך חמש עונות ב-NBA; נמשך בשון קילפטריק ששיחק במשך ארבע עונות בליגה הטובה בעולם ורשם 156 משחקים, לאחר מכן זכה בדאבל היווני עם פנאתינייקוס ואת העונה האחרונה העביר בגראן קנאריה, בה העמיד ממוצעים טובים של 11.9 נקודות; ואם זה לא מספיק, ירושלים קינחה עם ההחתמה של אנתוני בנט, שמגיע לבירה בניסיון לשקם את הקריירה שלו.
בנט נלקח בבחירה הראשונה בדראפט 2014 על ידי קליבלנד אבל לא הצליח להרשים, וזאת בלשון המעטה. אחרי 151 משחקים עם ממוצעים של 4.4 נקודות ו-3.1 ריבאונדים הוא נפלט מה-NBA. גם בפנרבחצ'ה הוא לא מצא את עצמו, וקבוצתו האחרונה הייתה בפוארטו ריקו. הפועל ירושלים החליטה לא להסתכן איתו והכניסה לחוזה שלו סעיף יציאה לחודש אוקטובר, במקרה שלא ירשים.
בחישוב מהיר, האדומים שפכו אתמול על שלושה שחקנים קרוב ל-650 אלף דולר במצטבר. הסגל עדיין לא נסגר, והכוונה של הצוות המקצועי היא להחתים כבר בימים הקרובים שחקן נוסף על עמדה 4-3. עד אתמול נמכרו 2,000 מינויים בלבד לעונה הקרובה, אך ב-24 השעות האחרונות, בעיקר בעקבות מבול ההחתמות, הכל השתנה ומעל 1,000 מינויים חדשים נמכרו. בירושלים הודיעו שזהו שיא חדש של מינויים ל-24 שעות, כשהקודם היה בסך הכל 650.