כשגיא גודס רשם בטופס המשחק את החמישייה הפותחת של מכבי ראשון לציון אפשר היה לחשוב שאנחנו בגמר גביע המדינה לנוער, ולא בגמר הגביע לבוגרים. יוגב עובדיה, עומר חממה וטל פלד, בקושי בני 18. שחקנים שעד אמש (חמישי) ראו רק בטלוויזיה את סקוטי ווילבקין ואנטה ז'יז'יץ', עלו אצל הכתומים - כשמאמנם ובעיקר ההנהלה שלו רצתה להעביר מסר לאור חוסר ההיענות מצד איגוד הכדורסל ומכבי תל אביב לדחות את הגמר למועד אחר בעקבות עזיבת שלושה מתוך ארבעת הזרים של הקבוצה.
"הבטחתי ואני מקיים. שחקני הנוער שלנו מוכשרים מאוד בלי קשר למחאה. מה שיהיה אחר כך מבחינת חמישיות כבר תלוי במאמנים ואיך המשחק יתפתח", אמר יו"ר ראשל"צ כמה דקות לפני הגמר.
6 צפייה בגלריה
כספי ודיברתולומאו מניפים את הגביע
כספי ודיברתולומאו מניפים את הגביע
זכייה מדאיגה? כספי ודיברתולומאו מניפים את הגביע
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
ווילבקין עם הגביע
ווילבקין עם הגביע
בסוף גם לו נמאס. ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)
החמישייה המפתיעה של ראשל"צ, שהורכבה גם מנועם אביבי ועידו פליישר (סך הכל ממוצע גיל של 20), בלבלה את יאניס ספרופולוס ושחקניו, למרות היתרון הברור שהיה לצהובים, ואחרי שתי דקות לוח התוצאות בהיכל טוטו הראה 0:7 מדהים לאנדרדוגית המובהקת.
מצד שני אפשר גם להבין את שחקני מכבי ת"א, הם בכלל לא הכירו את חלק מהשחקנים שעלו בחמישייה אצל ראשל"צ, כשבוודאות לא נכנסו לניתוחי הסקאוטינג והווידאו.
6 צפייה בגלריה
עובדיה ופליישר לא עושים חשבון לווילבקין
עובדיה ופליישר לא עושים חשבון לווילבקין
תכירו: יוגב עובדיה לא עושה חשבון לווילבקין בפתיחה
(צילום: עוז מועלם)
אבל בתום שלוש דקות וחצי לסקוטי ווילבקין נמאס, ואחרי שצימק ל-7:6 גודס לקח פסק זמן וחזר עם החמישייה החזקה ביותר שלו, בין השאר עם הזר היחיד שלו, אקיל מיצ'ל, כפי שציפה היו"ר פרי שהדברים יהיו.
אפשר להאשים את השאננות של מכבי ת"א, אבל לגמר גביע המדינה אי אפשר באמת להגיע שאננים, ונראה שיותר מכל היכולת הלא משכנעת שלהם היא פשוט תולדה של המציאות - כלומר סגל לא מספיק טוב, בטח אחרי עזיבה של שני גארדים מובילים כמו אלייז'ה בראיינט וטיילר דורסי.
אם מכבי ת"א תמשיך להיראות ככה, אל תתפלאו אם היא תתקשה מאוד בסדרות הפלייאוף, ואולי אפילו לא תגיע לגמר. עמוק בפנים גם ספרופולוס והצוות שלו יודעים זאת.
6 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס מאושר
יאניס ספרופולוס מאושר
לא חף מטעויות. ספרופולוס
(צילום: אורן אהרוני)
גם המאמן היווני לא חף מטעויות במשחק. את הרבע השלישי סיימה קבוצתו במומנטום טוב וכבר עלתה ליתרון דו ספרתי - 55:65, אבל ל-10 הדקות האחרונות הוא החליט לעלות עם הרכב מוזר שכלל את סנדי כהן שמיעט לשחק ואותלו האנטר שהראש שלו כנראה נמצא כבר בארצות הברית, בזמן שיובל זוסמן (מצטיין המשחק) וז'יז'יץ', שלראשל"צ לא הייתה תשובה אליו, נשארו על הספסל.
זאת הסיבה שראשל"צ נשארה בתמונת המשחק לפחות עד שלוש דקות לסיום הגמר, למרות שבפועל היה ברור שאין לה את הכלים לנצח. בסוף כבר נגמר לארבעת שחקניה המרכזיים (נמרוד טישמן, גולן גוט, איגור קולשוב ומיצ'ל) האוויר - ומכבי ת"א הצליחה לברוח לניצחון ב-15 הפרש.
6 צפייה בגלריה
בלייזר
בלייזר
מכבי ת"א הגיעה שאננה למשחק?
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ראשון לציון
שחקני מכבי ראשון לציון
בסוף נגמר להם הכוח. שחקני ראשל"צ
(צילום: עוז מועלם)
מי שבהחלט הרשים בצד הכתום הוא טל פלד הצעיר, שעד לפני שלושה שבועות שימש בעיקר כשחקן אימונים של גודס (אבל מככב בנוער). העובדה שהזרים עזבו הקפיצה אותו ברוטציה, והוא הראה יכולות קליעה שלא זכורות כבר הרבה שנים מגארד ישראלי. תמשיכו לעקוב אחריו. בכלל, השינויים בליגה בשבועות האחרונים הבליטו לא מעט שחקנים מקומיים, וחבל יהיה אם בעוד חמישה חודשים כשעונת 2021/22 תצא לדרך - אותם שחקנים יחזרו להיות האחרונים ברוטציה במקרה הטוב, או שחקני אימונים במקרה הרע.
זוסמן, כאמור המצטיין, השאיר לאורך דקות ארוכות את היתרון אצל קבוצתו עם קליעות חשובות מחוץ לקשת ומנהיגות שקטה. בסיום העונה החוזה שלו מסתיים, והתעניינות כבר יש בו, כולל מפנאתינייקוס של עודד קטש, שגם הודה שהגארד/פורוורד נמצא חזק ברשימות שלו. זה לא סוד שלאורך רוב התקופה שלו במכבי זוסמן היה מתוסכל, אבל אולי אם ימשיך באותה יכולת גם בפלייאוף דברים ישתנו. בכל מקרה, נוכח הדלילות של הצהובים בישראלים איכותיים, אין ספק שהם צריכים לעשות הכל כדי להשאירו.