כבר שמונה שנים משמש פיני גרשון כמנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות. אבל לאחד המאמנים המעוטרים בכדורסל הישראלי, שהוביל בתפקידו הנוכחי את נבחרת העתודה לזכייה כפולה באליפות אירופה, עלה לדרגים בכירים עם הנבחרות הצעירות ואפילו נכנס להיכל התהילה – כבר באמת נמאס, והוא מזהיר מקריסה של הענף.
"הגענו למצב של אובדן דרך. אין לי תקציבים כדי לשלם לילדים, כדורסלני העתיד של ישראל, אפילו סנדוויצ'ים אין להם אחרי אימוני הנבחרות הצעירות. הם הדור הבא שלנו, שמגיע להתאמן פעם או פעמיים ביום מכל הארץ, ואז הם יוצאים מאימון ואין לי מה לתת להם לאכול. בעבר היו פה מנות חמות, היום כלום. הם חייבים לאכול משהו לקראת הנסיעה הארוכה הביתה, ואין לנו כסף לתת להם", הוא מספר בכאב מהול בכעס ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
3 צפייה בגלריה
"מאמנים מחו"ל? הידע שיש פה לא מעניין". גרשון
"מאמנים מחו"ל? הידע שיש פה לא מעניין". גרשון
"מאמנים מחו"ל? הידע שיש פה לא מעניין". גרשון
(צילום: עוז מועלם)
"אני מדבר על כל הנבחרות הצעירות של ישראל. הבטיחו לנו כסף, ובינתיים במה מתעסקים? בכמה זרים ישחקו בליגה, בכמה כסף יוסיפו לכל קבוצה, שלושה או ארבעה מיליונים. אתה יודע מה אני עושה בסכומים כאלה? עלות כל נבחרות ישראל היא חמישה מיליון שקל, ואת זה רוצים לתת לקבוצות שיביאו זרים במשכורות גבוהות יותר, מה זה ייתן? במקום לייצר מאמנים מביאים מחו"ל, הידע שיש פה לא מעניין. אני מזהיר פה: תתעוררו, אנחנו קרובים לקריסת הכדורסל הישראלי".
גרשון מדבר על מתווה הזרים החדש שהציע שר הספורט מיקי זוהר בישיבת הדירקטוריון של מינהלת הליגה. כזכור, המתווה עלה כחלק מתוכנית שנועדה לסיים את המשבר הדרמטי שפרץ לפני כמה חודשים בין המינהלת לארגון השחקנים, ואיים להשבית את הליגה על רקע פגיעה במעמדו של השחקן הישראלי.
התוכנית אמורה להזרים סכום משמעותי של 30 מיליון שקל למועדונים, ולפי הסעיף המרכזי בה קבוצה שתסכים לרשום רק ארבעה זרים בטופס המשחק (ושישה באיגוד) ולשתף לפחות שחקן ישראלי אחד בכל רגע נתון, תקבל בונוס של שניים עד שלושה מיליון שקל. קבוצה שתוותר על האפשרות הזאת אמנם תפסיד את המענק השמן, אבל תוכל לשתף הרבה יותר זרים בטופס, ורק תהיה מחויבת במגבלה של ישראלי אחד על הפרקט בכל רגע נתון. המתווה של זוהר עדיין לא אושר, ונמצא בדיונים בהשתתפות מינהלת הליגה, איגוד הכדורסל וארגון השחקנים.
3 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א שופכים מים על עודד קטש בחדר ההלבשה
שחקני מכבי ת"א שופכים מים על עודד קטש בחדר ההלבשה
יעדיפו להחתים זרים מאשר לקבל מענק. מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
סביר להניח שבעקבות התוכנית מועדונים גדולים כמו מכבי ת"א, הפועל ירושלים והפועל ת"א, שמבוססים על מספר זרים רב, יעדיפו לוותר על המענק ולרשום יותר זרים מהמכסה שהותרה להם העונה, העומדת על חמישה. המצב הזה, שבו מצד אחד קבוצות משחקות עם ארבעה זרים ואחרות עם זרים ללא הגבלה, עלול להעמיק עוד יותר את הפערים בין המועדונים הגדולים לקטנים, וכמובן לפגוע מאוד במעמדו של הכדורסלן הישראלי בקבוצות העשירות, שגם ככה נמצא במצב ירוד.

"יצרו פה ליגה אמריקאית"

"הזכייה שלנו באליפויות אירופה עם העתודה עשתה לנו נזק", טוען בכעס גרשון. "עשינו קסמים, ועכשיו כולם חושבים שאפשר לעשות את אותו הדבר, אבל בלי תקציב, בלי אוכל, בלי מאמני כושר. הספורט הוא השגריר הכי טוב שלנו בעולם, אבל בלי קמח לא תהיה פה תורה.
"תבין, אין לי כסף לכרטיס טיסה נוסף בטיסות של הנבחרת. הרי חשוב לנו לבחון שחקן, אבל אני מוגבל ואי־אפשר להטיס מישהו נוסף פרט לסגל, ככה מאבדים שחקנים בדרך. נלחמתי שיהיו שני טורנירים לכל נבחרת, כי הייתה קורונה, בזמן שנבחרות באירופה נוסעות עם אוטובוס ומקיימות עשרה משחקים בשבועיים, אנחנו לא יכולים. ככה אין לילדים ניסיון בינלאומי.
"אני עובד באיגוד הכדורסל ואמרו לי שאין כסף, אבל אין לי את מי להאשים באיגוד, הם פשוט לא מקבלים תקציב. יש ספורטאים ישראלים שמתחרים בכל העולם, ורק בכדורסל, שהוא הכי הישגי, אין כלום. בנסיעות הנדירות שיש לנו אני עוד צריך לקחת שלושה מאבטחים. התקציב למאבטחים הוא על חשבון שחקני העתיד של הכדורסל".
3 צפייה בגלריה
פיני גרשון
פיני גרשון
הזכייה עם העתודה עשתה לנו נזק. גרשון
(צילום: עוז מועלם)
אתה נאלץ לשלם מכיסך הפרטי? "כן, אני משלם מכיסי הפרטי על מנת להעסיק מאמני כושר טובים יותר. אי־אפשר למצוא מאמני כושר בתנאי העסקה כאלו, שלושה מאמני כושר מהכדורסל כבר עברו לכדורגל כי הם לא מצליחים לפרנס את עצמם. במקום לקיים קורסים למאמני כושר, נותנים כספים לזרים".
אבל אפשר לקיים בכלל ליגה בלי זרים? "פעם היו מביאים לישראל זרים שהיו עושים הצגות לקהל, זה לא מה שקורה פה עכשיו. אם מישהו יזהה זר ששיחק פה לפני שנה, תקבל מה שאתה רוצה. מבחינתם זה קרש קפיצה, הרי בליגה שלנו לא שומרים, והזרים קולעים נקודות ועוברים בשכר משולש לליגות טובות יותר. יצרו פה ליגה אמריקאית במזרח התיכון, ועכשיו עוד רוצים לתת כספים למועדונים כדי שיביאו זרים גבוהים יותר. מחלקים פה עשרות מיליונים לזרים".

"בעוד חמש שנים לא יהיו שחקנים ישראלים"

"אני מודיע לך ששחקן של מאה אלף דולר, שיקבל פתאום 300 אלף דולר, לא יקלע פי שלושה ולא ימסור פי שלושה או ייקח פי שלושה ריבאונדים. הזרים האלו בעוד שנה־שנתיים כבר לא יהיו פה, ייקחו את הכסף וילכו. במחיר של זר אחד אתה יכול להקים אקדמיה למאה שחקנים ישראלים. שיהיה לכולנו בהצלחה עם ליגת הזרים שמעודדים פה".
אתה ממש מצייר תמונה שחורה לכדורסל הישראלי. "בעוד חמש שנים פשוט לא יהיו שחקנים ישראלים. הנבחרות הצעירות ישחקו בדרג ב' או ג' ויהיו משחקים נגד אנדורה או לוקסמבורג, נגד מסגרים ונגרים. בהתאם להתמודדות מול הרמות הנמוכות הללו כך תהיה רמת השחקנים הישראלים, והיא רק תידרדר. אחרי שהכדורסל הישראלי ייצר במשך שנים שחקנים שהתקדמו לנבחרת הבוגרת, אחרי שהיינו מפעל לייצור שחקנים טובים, רק נרד ברמה. חשוב לי להעיר את כולם, להבין שניסים לא קורים כל יום. שבלי תקציב, בלי התנאים המינימליים – אנחנו בדרך לקריסת הכדורסל הישראלי".
במשרד הספורט סירבו להגיב לטענות של גרשון.
פורסם לראשונה: 09:24, 26.06.23