יש שני נתונים משקרים בתבוסה אמש (שישי) של מכבי תל אביב לאולימפיאקוס 90:73 - כמות הריבאונדים בהתקפה של הצהובים (21) וההפרש בסיום, כי היה ברור שאם היוונים לא היו מורידים את הרגל מהגז בחצי השני, ובעיקר ברבע הרביעי, הפער היה סביב ה-30 נקודות.
שאר הנתונים הסטטיסטיים מתאימים בדיוק לצורה בה התפתח המשחק. אבל עם כל הכבוד למספרים, בהם ניגע בהמשך, המשחק הזה הוכרע עוד הרבה קודם, בהכנה של שני צוותי האימון למשחק.
5 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
אולימפיאקוס ריחמה. סקוטי ווילבקין
(צילום: באדיבות אולימפיאקוס)

יאניס הגיב מאוחר

אולימפיאקוס היא הקבוצה הביתית הטובה ביותר ביורוליג העונה עם מאזן מושלם של שבעה ניצחונות. מנגד, היא הפסידה בכל משחקיה בחוץ (4). היה ברור שכדי לנצח אותה בהיכל השלום והאחווה מכבי ת"א תהיה חייבת לשחק מבוקר, להאט את הקצב עד כמה שניתן ולנטרל את משחק הריצה היווני.
מה קרה בפועל? בדיוק ההפך - המארחת פתחה ב-0:7 זריז, כאשר מכבי זורקת מוקדם מאוד בכל פוזשן התקפי, ובעיקר משחקת כדורסל סוליסטי בהנהגת סקוטי ווילבקין, שהזכיר את הקבוצה של העונות הקודמות. יאניס ספרופולוס עוד לקח פסק זמן, אבל יצא ממנו עם...זריקה מהירה של ווילבקין לשלוש, שלא נכנסה.
מכאן היה ברור שהקצב ימשיך להיות יווני, ולא סתם עלו שחקניו של יורגוס ברצוקאס ל-6:21 עם 9 מ-9 מהשדה ובהמשך גם ל-6:24. הבעיה מבחינת האורחת הייתה שספרופולוס העדיף לא לקחת עוד פסק זמן ברבע הראשון כדי לעצור את המומנטום, מכיוון שרצה לשמור את הטיים-אאוט האחרון שלו במחצית. אבל כשלוח התוצאות הראה 8:31 לאולימפיאקוס, עוד ברבע הראשון, לא הייתה לו ברירה, אך זה היה מאוחר מדי והוא הפסיד בהתמודדות כבר בשלב הזה.
עד כמה הרבע הראשון (8:35 לאולימפיאקוס) היה מביך מבחינת מכבי? הצהובים השוו את הפיגור הגדול ביותר של קבוצה בתולדות היורוליג ברבע אחד. הקודמת שהגיעה ל"הישג" הזה הייתה אסטודיאנטס הספרדית, שנקלעה לפיגור 39:12 מול קינדר בולוניה ברבע גמר הפלייאוף לפני 20 שנה! כהרגלה בקודש העונה, מכבי גם לא מבצעת עבירות (עוד שיטה לעצור קצב משחק מהיר), וסגרה את 10 הדקות הראשונות עם 3 עבירות בלבד.
5 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
במקום כדורסל מבוקר, מכבי שיחקה לידיים של יריבתה. יאניס ספרופולוס
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
יורגוס ברצוקאס
יורגוס ברצוקאס
ניצל את כל החולשות של מכבי ת"א. יורגוס ברצוקאס
(צילום: EPA)

ההיעלמות של ווילבקין ואוואנס

עוד כמה מילים על תוכנית המשחק של ברצוקאס לפני שמתקדמים. המאמן היווני ידע שמכבי מאפשרת ליריבותיה לקלוע ב-37 אחוזים מחוץ לקשת, ובסוף הרבע השלישי אולימפיאקוס עמדה על 40 אחוזים מהטווח. המקומיים גם שיחקו בכל אפשרות על היתרון הברור שלהם בצבע, מוסטפה פאל, שהתעלל בכל שחקן שמכבי שמה עליו בהגנה, וכשהגיעו שמירות כפולות הוא פשוט מצא את חבריו לקליעות נוחות. לא סתם הסנטר הצרפתי סיים עם 12 נקודות, 11 ריבאונדים (שיא קריירה ביורוליג), 5 אסיסטים (שיא קריירה) ו-27 במדד ב-29 דקות (שיא קריירה).
אחרי המחמאות שגרף על היכולת הנהדרת שלו מול מונאקו עם 37 נקודות, ווילבקין נעצר לחלוטין על ידי ההגנה האינטנסיבית של אולימפיאקוס, אבל הוא לא היה לבד. גם החצי השני שלו בקו האחורי, קינן אוואנס, היה בגדר נעלם. ווילבקין קלע את הנקודות הראשונות שלו רק אחרי 24 דקות, ואוואנס נזכר לקלוע את סל הבכורה שלו כשנותרו 7 דקות לשחק. בסופו של דבר השניים רשמו שורה סטטיסטית משותפת של 8 נקודות עם 2 מ-12 לשלוש.
ספרופולוס ויתר בשלב מוקדם מאוד על האס שלו העונה, דרק וויליאמס, ונתן לו 13 דקות בלבד. הפורוורד היה עצבני למדי וחטף עבירה טכנית כשישב בכלל על הספסל. בלי וויליאמס, וכשווילבקין ואוואנס לא פקטור, וג'יימס נאנלי, שאמנם סיים עם 14 נקודות, אבל באחוזים קטסטרופליים (4 מ-17 מהשדה), נראה כמו שהוא נראה, למכבי ת"א אין מה למכור בהתקפה.
5 צפייה בגלריה
דורסי עולה לזריקה
דורסי עולה לזריקה
דורסי קולע מול האקסית
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
קוסטאס סלוקאס
קוסטאס סלוקאס
קמרון טיילור רודף אחרי קוסטאס סלוקאס
(צילום: EPA)

המשחק בברלין הוא מפתח

אם התייחסנו מקודם לקצב וסגנון המשחק, מה תגידו על 35 הזריקות שלקחה מכבי ת"א מחוץ לקשת, הכי הרבה שלה העונה, ובפער של 10 זריקות מהשיא הקודם. מכבי נעצרה לחלוטין גם בזריקות ל-2 נקודות. אם הממוצע העונתי שלה לפני המפגש אתמול עמד על 55 אחוז, בסיום הרבע השלישי היא עמדה על 35.
צריך להגיד את האמת, מכבי ת"א קיבלה לוח משחקים יחסית נוח עד לאמצע הסיבוב הראשון. למעט מילאנו וצסק"א (אותה מכבי הייתה צריכה לנצח) מולן שיחקה בחוץ, היא פגשה יריבות נוחות מאוד, ואת ברצלונה הגדולה בבית. בשבוע הבא מחכים לה שני משחקי חוץ מול אלבה ברלין וריאל מדריד. כדי לא לסיים את השבוע עם שלושה הפסדים רצופים (יחד עם אתמול), ארבעה בחמשת משחקיה האחרונים ומשבר ראשון העונה, הצהובים יהיו חייבים לנצח את הגרמנים, כי קשה להאמין שממדריד הם יוכלו לצאת עם ניצחון.