כשמצמידים לעדן רוטברג, קפטנית אליצור רמלה ונבחרת ישראל, את הטייטל (הדי מחייב יש להגיד) "השחקנית הישראלית הטובה ביותר כיום בארץ" - היא נוטה בעיקר להסמיק. "מאוד מחמיא", היא מודה, אך גם מבקשת להבהיר: "אני חושבת שהגעתי למעמד הזה בעבודה קשה. בזכות, ולא בחסד. גם לילדות צעירות, שלפעמים אני מעבירה להן הרצאה בבתי ספר, אני תמיד אומרת: אין תחליף לעבודה קשה ולאמונה עצמית".
"עבודה קשה" זה השם הנרדף של רוטברג (25, 1.70 מ'), ואמונה לא חסרה לה (ולא רק עצמית). בעונה שעברה הניפה עם רמלה את צלחת האליפות והחל מהערב (18:00, קריית מנחם) תנסה לעזור לקבוצתה לעשות צעד נוסף לעבר זכייה שלישית ברציפות - במשחק הביתי בסדרת גמר הפלייאוף (בשיטת הטוב מ-5) מול הפועל לב ירושלים.
4 צפייה בגלריה
עדן רוטברג
עדן רוטברג
רוצה את הצלחת. עדן רוטברג
(צילום: עוז מועלם)
"זכיתי בתארים, אבל תמיד יש התרגשות לפני משחק גדול", מספרת רוטברג. "אני חושבת שזה גם קשור לסיטואציה. הפסדנו להן בגמר הגביע, עכשיו יש הזדמנות להחזיר. אותי מרגש לדעת שאני שוב מתחרה על תואר, זה כיף, בשביל זה הרי אנחנו משחקות כדורסל".
למרות ההפסד בגמר הגביע, אתן מגיעות שוב כפייבוריטיות. "גמר הגביע היה אכזבה גדולה לכולנו. פייבוריטיות? צריך להתרכז בעצמנו, ואז ניתן בראש בסדרה הזו. לא היה פשוט להתרומם, אבל עשינו תהליך".
חצי יממה לפני גמר הפלייאוף לנשים, נערך בארה"ב - יחי ההבדל הגדול - גמר המכללות לנשים (הסתיים לאחר סגירת הגיליון). בין קייטלין קלארק ואיווה לדרום קרוליינה. משחק שובר שיאי רייטינג וקהל. רחוק מאוד ממה שקורה בארץ. "אני אולי אשמע לא פוליטקלי קורקט, אבל הבעיה הגדולה בישראל היא חוסר תרבות ספורט. זה לא רק בכדורסל. בכל הענפים ובכל הקשור ליחס לספורטאיות. אנחנו עובדות קשה, אבל יש לנו כל כך הרבה ללמוד מהם".
4 צפייה בגלריה
עדן רוטברג
עדן רוטברג
"הבעיה הגדולה בישראל היא חוסר תרבות ספורט"
(צילום: דני מרון, מינהלת ליגת העל לנשים)
את מרוויחה רבע ממה ששחקן במעמדך משתכר בקבוצת גברים. "אקח את זה למאקרו. ההבדלים בין נשים וגברים, בכל המקצועות, גדול. אם זה בכלכלה או בהייטק. מבאס שרק בגלל שאני אישה - אני מרוויחה פחות. העולם מתקדם, אבל אנחנו לא שם. לצערי, יש דברים שלא תלויים בנו".
כואב לך שמזלזלים בכדורסל הנשים הישראלי, ובעיקר ברמה שלו? "אנשים אומרים את זה כבר כמה שנים, וזה כל כך לא נכון. אם אותם אנשים היו באים להסתכל, היו מבינים כמה הם טועים. חוסר קהל? זה קשור לחשיפה. תראה, אנשים לא מודעים לכך שיש בארץ כדורסל נשים וגם אם מודעים - זה לא מעניין אותם בכלל. אנשים יבואו למשחקים כשהם יידעו על זה".

"בנים לא עושים סרטים"

רוטברג החלה לשחק כדורסל כבר בגיל שמונה. יום אחד הלכה עם חבר מבית הספר לחוג כדורסל לבנים באזור מגוריה דאז, זכרון יעקב. בגילים הצעירים, כידוע, מותר לבנים ובנות לשחק באותה קבוצה. בהמשך, כאשר הציעו לה לעבור לקבוצת בנות – סירבה. "הייתי קטנה וממש זריזה והיה לי ממש כיף לשחק איתם. הם גם לא עושים סרטים, לא רבים על כל דבר, ככה זה בנים, לא חושבים יותר מדי", היא מחייכת. "מגיל צעיר שיחקתי בעמק והרגשתי שכדורסל זה כל החיים שלי. ידעתי כבר אז שזו גם תהיה הקריירה שלי".
את הכדורסל ירשה בגנים מאביה, בני רוטברג, שהיה שחקן בנוער של מכבי ת"א בשנות ה-70 לפני שפרש. אחותה הגדולה, מעיין, שיחקה בעבר בליגות נמוכות. "כולם אצלנו במשפחה אוהבים ספורט", היא מסבירה. המודלים שלה לחיקוי הגיעו מכדורסל הנשים. "כשהייתי בת 14, הסתכלתי הרבה על שי דורון ולירון כהן. די גדלתי עליהן. ראיתי משחקים בטלוויזיה בגללן. הן לפעמים היו מעבירות לנו הרצאות ב'אתנה' והיינו מתלהבות. לא האמנו. אמרנו: 'וואי, שי ולירון באות לדבר איתנו. איזה כבוד'".
4 צפייה בגלריה
עדן רוטברג
עדן רוטברג
"מגיל צעיר שיחקתי בעמק והרגשתי שכדורסל זה כל החיים שלי"
(צילום: עוז מועלם)
גם רוטברג יודעת שהיא זו שנושאת היום את לפיד כדורסל הנשים הישראלי: "התחלנו חילופי דורות בנבחרת. הלוואי שבעוד ארבע שנים תדבר איתי שוב ותראיין אותי על ניצחון ביורובאסקט".
השבת הארורה תפסה אותה בצפון. עוד לפני מילה אחת בראיון, היא מבקשת להבהיר: "הדבר החשוב ביותר עבורי זה החזרת החטופים".
היא גם ייצגה את נבחרת ישראל כקפטנית מול אירלנד, ששחקניותיה החליטו באופן מופגן לא לעמוד בזמן "התקווה" ולא ללחוץ ידיים לשחקניות בכחול־לבן. "הפוליטיקה נכנסה וזה היה מרגיז", היא משחזרת. "הן חצו קו אדום, וזה צרם לכולנו. אני שמחה שנתנו להן בראש".
4 צפייה בגלריה
נבחרת אירלנד
נבחרת אירלנד
"הפוליטיקה נכנסה וזה היה מרגיז",
(צילום: Oksana Dzadan/Sportsfile via Getty Images)
נחזור לכדורסל נטו. מאמן אותך דני גוט, שאת רוב הקריירה העביר באימון גברים. זה שונה? "האימון שונה, הגישה שונה, אבל אני רואה את זה באור טוב. לקח לנו זמן להיבנות, להבין ולהתחבר ודני עשה עבודה טובה. מקווה שנסיים את העונה עם האליפות".

ירושלים מוכנה: "קבוצה של פייטריות"

בעוד רמלה תנסה לזכות באליפות 13 בתולדותיה, ירושלים חגגה רק לפני חודש תואר ראשון בהיסטוריה: גביע המדינה - וכל זאת בעונתה הראשונה אי פעם בליגת העל. האם אנחנו בדרך לדאבל מטורף? "אנחנו רק רוצות להמשיך בעונה ההיסטורית שלנו", הסבירה מאמנת ירושלים, לימור פלג. "נכון, אנחנו חסרות ניסיון ורמלה היא קבוצה עם מלא הישגים, אבל אנחנו מאמינות בעצמנו".
פלג יכולה לשאוף עידוד לא רק מגמר הגביע. ירושלים היא הקבוצה היחידה העונה שניצחה את רמלה גם בליגת העל - במסגרת הפלייאוף העליון, ועוד בקריית מנחם. "אנחנו קבוצה צעירה והשחקניות צריכות לבוא מוכנות גם מנטלית", מבהירה פלג. "למזלי יש לנו קבוצה פייטרית שלא מוותרת ויודעת לחזור".
פורסם לראשונה: 01:30, 08.04.24