לא רק ההפסד אתמול (שלישי) של מכבי חיפה בליסבון, 2:0 לבנפיקה בפתיחת שלב הבתים של ליגת האלופות, הפריע לאוהדים הירוקים. עשרות אוהדי הקבוצה, כך מסתבר, התלוננו על בידוק ביטחוני פולשני ומשפיל עוד בכניסה לאצטדיון לפני שריקת הפתיחה.
אחת מאוהדות חיפה, רעות פולונסקי, שעשתה את כל הדרך לליסבון, פרסמה פוסט ארוך ונוקב היום (רביעי) בפייסבוק ובו גוללה את מה שעברה בכניסה לאצטדיון. "אני 23 שנה אוהדת כדורגל", כתבה פולונסקי והוסיפה: "הייתי בכל העולם עם מכבי חיפה. אני בת 35 ובחיים שלי לא עברתי ולא ראיתי מה שעברנו וראינו בליסבון באצטדיון האור. חילקו אותנו לקבוצות. איך חילקו? חצצו בנינו שוטרים, נכנסו בנינו והפרידו ודחפו עד שהיה חוצץ בין קבוצות האוהדים. שיחררו כל פעם חלק קטן של אוהדים לכיוון הבידוק הביטחוני, הכניסו אותנו בין גדרות שהלכו ונהיו צרים יותר ויותר עד לרוחב שרק בן אדם אחד יכול לעבור. ושם בסוף הגדרות הכניסו אחד-אחד בהפרשים גדולים וכל אחד מאיתנו עבר הטרדה מינית. נשים, ילדים, מבוגרים, נכים".
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה לפני הכניסה לאצטדיון בליסבון, אתמול
(צילום: גלעד ילון)
הפוסט הנוקב של רעות פולונסקי
"הם היו מאבטחים עם כפפות. הופניתי למאבטחת. המאבטחת התחילה בבידוק הרגיל. נגעה ברגליים ומשם התחילה לעלות למעלה בגוף, ואז היא הגיע לכיוון החזה שלי הכניסה את היד מתחת לחולצה והרימה לי את החזיה, צעקתי עליה שלא תיגע בי ככה, אז היא התעצבנה וקראה למאבטחת אחרת ואמרה לה שאני עושה בעיות. המאבטחת השנייה אמרה לי שאם אני אתנגד לבידוק אני לא אכנס לאצטדיון ואני אמרתי לה שאני לא מתנגדת לבידוק אבל להכניס לי יד מתחת לחזיה זה הטרדה".
המאבטחת השנייה אמרה לי שהיא מבקשת רשות לעשות עלי בידוק מחדש, אמרתי לה כל עוד תעשי בידוק הוגן אין בעיה, ושוב היא התחילה לגעת בי מלמטה, התחילה לעלות למעלה בגוף ואז משכה לי את הג'ינס ודחפה לי את כל היד לתחת והכניסה לי אצבע פנימה. צרחתי עליה ודחפתי אותה. רצה אלי שוטרת ותפסה לי את היד, לקחה אותי הצידה. זה הרגע שכבר עמדו לי דמעות בגרון. הסברתי לה מה שתי המאבטחות עשו לי והיא טענה שאלו הוראת מאופ"א ואם אני עוד פעם אחת אתנגד לבידוק - ישאירו אותי מחוץ לאצטדיון ויטפלו בי".
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
טענות קשות. אוהדי מכבי חיפה
(צילום: AFP)
"השוטרת העבירה אותי בידוק דומה בצד, הרימה לי את החולצה נגעה לי בחזה. נגעה לי בשני האזורים האינטימיים בגופי אך מעל בגדי, פתחה לי את הפאוץ' הקטן שהיה עליי, לקחה לי את המצית והשפתון, זרקה לפח ונתנה לי להיכנס. עמדתי בצד וחיכיתי לחברים שלי שיכנסו. זה היה מראה מזעזע. נשים, ילדים, גברים נכים הכניסו להם ידיים לתחתונים, נגעו להם באזורים אינטימיים, נהגו בנו באלימות".

"דחפו ידיים ברמה הכי אינטימית ומגעילה"

אוהדים נוספים מספרים שהיו מופתעים מאוד מחומרת הבדיקות שגם גרמו לעיכובים רבים בכניסה לאצטדיון ופגעו בחוויה, כשחלק מהם נאלץ להשאיר דגלים ואביזרי עידוד מחוץ לאצטדיון. האוהדים הירוקים הופרדו באופן סטרילי והרמטי מאוהדי בנפיקה בצורה שלא תבייש את משחקי הדרבי החמים ביותר באירופה ולצד המחמאות על האבטחה - אוהדים רבים תהו האם באמת נדרשה הפרדה כה קיצונית.
אוהד אחר שהתלונן על הבידוק האגרסיבי הוא עמית ברגר ממודיעין: "זו הייתה הטרדה לכל דבר. דחפו ידיים, מיששו - הכל. היו אנשים שהורידו להם מכנסיים, דחפו להם ידיים ברמה הכי אינטימית ומגעילה. הייתי בהמון משחקים בארץ ובחו"ל ולא ראיתי דבר כזה. הארגון היה מצוין, רק הבדיקה הייתה נוראית".
אחד האוהדים שביקש לא לחשוף את שמו הוסיף: "היו אוהדים שלנו עם חולצות של ספורטינג ליסבון, ולא רצו להכניס אותם לאצטדיון. אמרו להם שרק אם הם מורידים את החולצה, אז הם מורשים להיכנס. כל אוהד עבר שתי דקות של נגיעות חזקות ואגרסיביות בכל מקום בגוף. הייתי בהלם".
כפיר תומסיס, שהגיע למשחק מלווה במשפחתו, סיפר: "אני הולך להמון משחקים, התחושה פה הייתה שהם קצת חרגו מהגבול. הנגיעות היו מוגזמות, נגיעות לא נעימות אפילו באיברים אינטימים. התחושה הייתה מאוד לא נעימה. גם המשטרה התנהלה באלימות כלפי האוהדים. הם לא איפשרו לנו לחזור במונית מהמשחק, רק במטרו. הייתה תחושה שעושים דווקא, שנהנים להציק לנו". אחד מילדו הוסיף: "לא נתנו לנו להכניס כלום, לקחו לנו את התיק, הדבר היחיד שנתנו לנו להכניס זה את הטלפון".
אבישג קליין, שוקל להתחיל בהליך משפטי: התחלנו לברר עם עורך דין שמתמחה בדיני אופ"א מה אפשר לעשות בנידון כי מה שעברנו אתמול היה פשוט השפלה. ביקשו מאיתנו לפסק רגליים ואז הכניסו לנו את היד מתחת למפשעה ותפסו את כל האזור. כל החוויה המדהימה של המשחק נהרסה ברגעים האלה. אני מבין למה הם עשו את זה, אבל יש דרך. דחפו ידיים לילדים, לנשים מתחת לחולצה. בחיים לא היה דבר כזה. זה בחיים לא היה קורה בארץ".
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה בליסבון
אוהדי מכבי חיפה בליסבון
אוהדי מכבי חיפה בליסבון
(צילום: גלעד ילון)
תגובת מכבי חיפה לעדויות: "אנחנו אוספים את העדויות ומתכוונים לפנות לגורמים הרשמיים בנדון. עוד בשלב הבידוק טרם כניסת האוהדים/ות לאצטדיון קיבלנו את העדויות ומיד פנינו למשקיף מטעם אופ"א ולנציג המשטרה הישראלי שסייעו לנו. חשוב לציין כי הקבוצה האורחת אינה חלק מתהליך הבידוק במשחקי חוץ. אנו מצטערים על החוויה הלא פשוטה שעברו אוהדינו ונפנה כאמור לגורמים הרלוונטיים באופ"א".