החלטת קבינט הקורונה להטיל סגר של שבועיים החל מיום רביעי או שישי הבא, ולאחר מכן להמשיך בשבועיים תחת מגבלות משמעותיות - כבר הובילו את מינהלת הליגה לפנות למשרד הבריאות בבקשה להחריג את הכדורגל כענף חיוני, על מנת לאפשר לפעילות בליגות המקצועניות להימשך.
הכדורגל הישראלי כבר קיבל עד כה החרגות, כולל במתווה החדש של משרד הספורט שמאפשר בין היתר לשחקנים לא לשהות בבידוד, ובמקרה של הדבקה בקבוצה, לא כל השחקנים אוטומטית צריכים להיכנס לבידוד. עתה מקווים במינהלת כי יקבלו החרגה נוספת, מתוך תקווה שיתויג כמקום עבודה חיוני ובשעת הסגר, בו כל האזרחים ישהו בבתים, ישמשו המשחקים מעין בידור להמונים.
5 צפייה בגלריה
סלליך מול שחוביץ'
סלליך מול שחוביץ'
הכדורגל הישראלי יקבל עוד החרגה?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר התרבות והספורט, חילי טרופר מנהל בשעות האחרונות מגעים מתקדמים עם משרד הבריאות על מנת לקבל אישור לפעילות הליגות בתקופה הזו, וגם לגבי מענה למשחקים הבינלאומיים. טרופר רוצה לסיים את ההתנהלות מול משרד הבריאות עוד לפני ישיבת הממשלה ביום ראשון, לפני קבלת ההחלטות, מאחר וקיים חשש שתתקבל החלטה להשבית את הספורט. טרופר החל הדיונים מול משרד הבריאות כבר אתמול בלילה, בניסיון לקבל אור ירוק שכזו לפעילות הליגות.
נתון שקיים לטובת המינהלת, הוא שלא היו הדבקות משמעותיות בכדורגל הישראלי על פי מתווה משרד הספורט. אם בכל זאת יוחלט אחרת, לסגר המתקרב צפויות השלכות משמעותיות על הכדורגל המקצועני. כבר עתה ברור כי ליגות הנוער והילדים למשל לא ישוחקו במסגרתו.
5 צפייה בגלריה
אלירן עטר
אלירן עטר
מקווים לקבל אור ירוק לפעילות הליגה
(צילום: אורן אהרוני)
5 צפייה בגלריה
שר התרבות והספורט חילי טרופר ביציע
שר התרבות והספורט חילי טרופר ביציע
נלחם על קיום הליגות. טרופר
(צילום: עוז מועלם)
המחזור השלישי בליגה, שחולק לשלושה מועדים שונים, אמור להתקיים במוצאי ראש השנה ביום ראשון. למחרת, ביום שני, מתוכננים להתקיים שני משחקים נוספים ובשבת (26 בספטמבר) שני המשחקים האחרונים. הסגר הראשוני והמלא אמור להסתיים ביום שישי 2 באוקטובר, כך שניתן יהיה לקיים את המחזור הרביעי. זאת, אם השבועיים הנוספים יאפשרו זאת בשל ההגבלות המשמעותיות.
ומה באשר למוקדמות המפעלים האירופיים? בממשלה עדיין מתלבטים מתי להתחיל את הסגר, ביום רביעי הקרוב או בשישי, וכבר אז יהיו לכך השלכות על הקבוצות שמשחקות באירופה. מכבי תל אביב צפויה לארח ביום רביעי הקרוב בבלומפילד את דינמו ברסט בסיבוב השלישי של מוקדמות ליגת האלופות, מפגש גורלי שנצחון בו יעלה אותה לפלייאוף ליגת האלופות שיחל בשבוע שלאחר מכן. אז היא אמורה לשחק שוב בבית, מול זלצבורג. ניצחון במפגש זה יבטיח לה לפחות השתתפות בשלב הבתים של הליגה האירופית.
משרד הבריאות והספורט התחייב לפעול על פי מתווה אופ"א ולאפשר הכנסת קבוצות זרות, אחרת ישראל תסתכן בהדחה מהמפעלים אירופיים. במקרה הזה ההתאחדות היא הרגולטור וגם היא פנתה למשרד הבריאות על מנת לאפשר להמשיך במתווה אופ"א, אחרת תצטרך מכבי לארח את ברסט באחת מארבע מדינות נייטרליות שאופ"א קבעה מראש: יוון, קפריסין, הונגריה או פולין.
5 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי חוגג עם החברים
צ'ארון שרי חוגג עם החברים
המפעלים האירופיים בסכנה? מכבי חיפה חוגגת במוקדמות
(צילום: ראובן שוורץ)
ביום חמישי הקרוב תארח מכבי חיפה את קייראט אלמטי מקזחסטן והפועל באר שבע את לאצ'י האלבנית בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית, והנוהל לגביהן דומה. אם הסגר ייצא לדרך בשישי, ערב ראש השנה, המשחקים הללו יתקיימו כרגיל ואז אותה בעיה תידחה בהתאם לתוצאות לשבוע שלאחר מכן, בין אם ישחקו בארץ או בין אם במדינה נייטרלית.
לגבי ההכנה של נבחרת ישראל לקראת סקוטלנד, נראה כי השבתת הליגה תפגע משמעותית בסגל של וילי רוטנשטיינר, מה שיגרום ללחץ מצד ההתאחדות על משרד הבריאות באשר להמשך קיום רגיל של הכדורגל הישראלי. הנבחרת תתארח ב-8 באוקטובר בסקוטלנד לאחד המשחקים החשובים שלה בעשור האחרון, ועל פי המתווה החדש המשחק יתרחש בשלב השני של הסגר. היציאה לסקוטלנד לא תהווה בעיה עם סגל שמבוסס ברובו על ליגיונרים, אבל ההכנה למשחק עצמו קשורה גם להמשך רציף של קיום משחקי הליגה ומעקב של הצוות אחר המוזמנים לסגל.
5 צפייה בגלריה
זהבי בפעולה
זהבי בפעולה
האם אחד המשחקים החשובים ביותר ייפגע?
(צילום: AP)
הנחתת זרים: חלק מהקבוצות עדיין לא השלימו את מכסת הזרים שלהן ועדיין מנסות להחתים כאלה, בין היתר למשל מכבי תל לאביב. חלון ההעברות בכדורגל הישראלי מסתיים באמצע אוקטובר, אולם הסגר עלול למנוע הנחתת זרים בזמן, כאלו שיחששו מלהגיע בשל הסגר הכבד והתחלואה הגואה והגדולה מאוד, ולכן ישנו חשש של בעלי מועדונים שלא יצליחו להנחית זרים איכותיים, אם בכלל.
באשר לרשת הביטחון, אמנם מינהלת הליגה דיווחה על גיבוי של 75 מיליון שקל עבור הקבוצות בעיקר בשל חוסר האפשרות למכור כרטיסים ומנויים, אבל עד עתה לא ניתן דיווח לקבוצות שמבססות תקציבים על הנתונים האלו והן לא יודעות בוודאות מה יהיו הסכומים שיקבלו.
בשל כך ישנו זעם רב בקרב אותן קבוצות כלפי המינהלת בכלל וכלפי היו"ר ארז כלפון בפרט. הסגר עלול להשפיע עוד יותר על חוסר הוודאות סביב רשת הביטחון. אותו נושא תקוע בין היתר בשל הדרישה של משרד האוצר להפחית 30 אחוז מתקציב כל קבוצה, בזמן שהן מתקשות לנהל תקציב בדרישה שכזו.