ארבע שנים אחרי שעזב את מכבי חיפה לטובת הרפתקה לא מוצלחת במיוחד באירופה, טאלב טואטחה עשוי לחזור לקבוצה של יעקב שחר. הירוקים עוד היססו אם ללכת עליו, לנוכח כמות דקות המשחק הדלה שקיבל בשנים האחרונות, אבל היכולת הטובה שלו ב־1:1 של נבחרת ישראל בסקוטלנד ביום שישי הסירה את הספקות.
טואטחה בן ה־28 אמור לפתוח גם הערב (שני, 21.45) נגד סלובקיה בנתניה, ואחר כך הוא יתפנה להשלמת המו"מ עם מכבי חיפה. הצדדים קרובים לסיכום על פי המתווה הבא: המגן השמאלי, שחתום לעוד שנתיים בלודוגורץ, יעבור ללא תמורה לחיפה, שתשלם לקבוצה הבולגרית בונוסים אם היא תגיע להישגים כמו זכייה באליפות או עלייה לשלב הבתים של הליגה האירופית. טואטחה משתכר בלודוגורץ 350 אלף יורו בעונה, ובחיפה הוא אמור לקבל 250־300 אלף.
4 צפייה בגלריה
טואטחה. קאמבק מרגש
טואטחה. קאמבק מרגש
טואטחה. קאמבק מרגש
(צילום: עוז מועלם)
אוהדי חיפה ישמחו בוודאי לקבל את הרכש הזה, אבל לפני שש שנים רובם לא חשבו ככה. היחסים בין הצדדים היו מתוחים, והשיא היה אחרי הפסד ביתי לבני־סכנין כשטואטחה השליך משענת של כיסא רכב לעבר אוהדים שהתגרו בו. הוא גם ניסה לתקוף אותם באמצעות ג'ק, מה שכמעט הוביל למעצרו על ידי כוח המשטרה שהיה במקום, לפני שבני משפחתו מיהרו למלט אותו מהאזור. שחר החליט בתגובה בצעד מחבק להחתים את טואטחה על חוזה חדש לחמש שנים, אבל הרומן החזיק מעמד רק שנתיים ואחרי שזכה עם הירוקים בגביע המדינה, הוא כבר חשב שעשה את הקפיצה הגדולה בקריירה כשחתם בפרנקפורט מהבונדסליגה לארבע שנים.
אלא שהשמחה הייתה מוקדמת. טואטחה מיעט לשחק ושוחרר אחרי שלוש עונות ללא תמורה ללודוגורץ, אבל גם שם הוא לא השתלב מבחינה מקצועית. הצטרפות שלו למכבי חיפה צפויה לשדרג את עמדת המגן השמאלי, אותה תופס כרגע סאן מנחם, ויחד עם ארנסט מאבוקה ואחד הבלמים האיכותיים שנחתו בארץ בשנים האחרונות, הסרבי בוגדן פלאניץ' (28) שחתם וישתכר כ־400 אלף יורו לעונה, הירוקים מעמידים קו אחורי התקפי ואטרקטיבי. "עם טואטחה ופלאניץ' תהיה לנו ההגנה הכי טובה בליגה", אמרו בחיפה.
4 צפייה בגלריה
טואטחה. עבר תקופה לא פשוטה בגרמניה
טואטחה. עבר תקופה לא פשוטה בגרמניה
טואטחה. עבר תקופה לא פשוטה בגרמניה
(צילום: רויטרס)

על הספסל או ביציע

המעבר של טאלב עשוי לפרק את המושבה הישראלית בלודוגורץ, אחרי שדן ביטון כבר עזב למכבי ת"א וכרגע היחיד שנשאר הוא מאוויס צ'יבוטה, שאמר אתמול: "לטואטחה היו פציעות, וגם עכשיו הוא רק חזר, לכן היה לו קשה להשתלב בבולגריה. הוא שחקן מצוין, שצריך לקבל את ההחלטה אם להישאר בבולגריה ולהילחם על התפקיד שלו או שיש לו אפשרות של מכבי חיפה, שזה מועדון גדול".
אחד השיקולים לחזור לארץ הוא הנושא המשפחתי. אביו של טואטחה, חסן, נצר למשפחה בדואית שהגיעה מסודן, מנהל את בית הספר בג'סר א־זרקא ודאג שטאלב ישלים תעודת בגרות למרות שהוא עזב את לימודיו בתיכון לטובת הכדורגל. לפני כן הוא הספיק להיות סגן אלוף ישראל בהתעמלות מכשירים וגם בעל חגורה כתומה בקראטה.
בארבע השנים שלו באירופה טואטחה ראה בעיקר את הספסל, אם לא את היציע, לא מעט בגלל הפציעות מהן סבל. בשלוש שנים בפרנקפורט הוא פתח רק ב־13 משחקי ליגה וסיים 90 דקות בשישה מהם. בעונתו האחרונה בבונדסליגה הוא שיחק 124 דקות ליגה בלבד. בסך הכל הוא שותף בגרמניה ואחר כך בבולגריה ב־1,667 דקות ליגה (ועוד 166 דקות בליגה האירופית עם פרנקפורט לפני שנתיים נגד לאציו ומארסיי), שזה 65 אחוז מהדקות שקיבל בעונה אחת במכבי חיפה. בלודוגורץ הוא רשם בעונה שעברה רק שישה משחקי ליגה, והעונה אחרי ארבעה מחזורים יש לו 62 דקות במשחק אחד.
4 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
צ'יבוטה. יישאר לבד
(צילום: EPA)
ההישגים היחידים שטואטחה יכול להתהדר בהם הם ההצלחות בגביע הגרמני, כשלפני שלוש שנים כבש בחצי הגמר מול מנשנגלדבאך ועלה כמחליף בהפסד בגמר לדורטמונד. לפני שנתיים הוא אמנם לא שיחק בגמר מול באיירן מינכן, אבל פרנקפורט ניצחה ויש לו ברזומה זכייה בגביע הגרמני.

פריחה בעידן האוסטרי

הפציעות שעבר מנעו מטואטחה גם לרשום מספר גדול יותר של הופעות בנבחרת, והוא עומד כרגע על 19. את הראשונה הוא ערך לפני תשע שנים תחת לואיס פרננדז, שהדביק לו את הכינוי "רוברטו קרלוס של הכדורגל הישראלי". בהמשך הוא חזר לנבחרת הצעירה וגם סבל כאמור מפציעות רבות, כך שאצל אלי גוטמן ואלישע לוי הוא כמעט לא שיחק.
אצל אלישע הוא שותף בשני משחקים בלבד, ומה שזכור בעיקר זה העימות ביניהם לקראת המשחק באיטליה. המאמן טען ל"יחס לא מקצועי שלו" באימון הבוקר, אחרי שלא שותף במשחק נגד מקדוניה, וניפה אותו מהסגל. את החשבון סגר טואטחה בראיון בטלוויזיה הגרמנית: "סבלתי מפציעה ואמרתי לרופא שעדיף להיות זהירים איתי כי יש לי משחק חשוב עם פרנקפורט בהמשך, אז המאמן החליט להשעות אותי. יכול להיות שעשיתי טעות, אבל אני חושב שהוא היה צריך לנסות להבין אותי. מגיע לי להיות בהרכב, אני משחק באחת הליגות הטובות בעולם. ישראל היא לא גרמניה או ברזיל".
4 צפייה בגלריה
טאלב טואטחה
טאלב טואטחה
טואטחה. נהנה מכל רגע בעידן האוסטרי
(צילום: עוז מועלם)
המעמד שלו השתנה בעידן האוסטרי. עד להגעתו של אנדי הרצוג הוא שיחק תשעה משחקים בלבד בנבחרת, ובשנתיים האחרונות יש לו עוד עשרה והוא גם הפך לשחקן משמעותי בהרכב. וילי רוטנשטיינר עוד התלבט אם לפתוח הערב איתו או עם יונתן כהן, על מנת לא לסכן אותו בפציעה אחרי שלא שיחק יותר מדי זמן בתקופה האחרונה, אבל בסופו של דבר ההרכב מגלזגו לא ישתנה. בכל מקרה, הוא המגן השמאלי המועדף שלו לקראת משחק המאני טיים בחודש הבא בסקוטלנד.